• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp'ers

Een aansprakelijkstelling is voor iedere ondernemer een risico om rekening mee te houden. Want jij of je medewerkers kunnen schade veroorzaken bij anderen. Onder de bedrijfsaansprakelijkheid valt materiële of letselschade toegebracht aan derden. Heb je een adviserend beroep? Dan kun je ook nog zaak of vermogensschade bij je klant veroorzaken en loop je het risico van beroepsaansprakelijkheid. Daarom is het verstandig om als zzp’er een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Bedrijfsaansprakelijkheid geldt voor alle ondernemers

Schades die jij, je medewerkers of je product toebrengen aan spullen (materiële schade) of personen (letselschade) vallen onder de bedrijfsaansprakelijkheid. Soms kan er ook financiële schade ontstaan. De ander verliest bijvoorbeeld inkomen door letselschade. Dit soort financiële schade valt ook onder bedrijfsaansprakelijkheid welke wordt afgedekt door een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Bij beroepsaansprakelijkheid draait het om adviesfouten

Werk je in de adviserende dienstverlening, bijvoorbeeld als ICT’er, PR of marketing consultant, architect, HR manager, ingenieur, lifecoach, advocaat, Finance consulant of accountant, dan moet je naast de bedrijfsaansprakelijkheid ook rekening houden met beroepsaansprakelijkheid. Dat is het risico dat je loopt als jouw nalatigheden en/of vergissingen directe vermogens- of zaakschade schade veroorzaken bij je opdrachtgever. Zelfs als je een kleine fout maakt, kan dit (grote) financiële gevolgen hebben bij jouw opdrachtgever.

Verzekeringshelpdesk

  • Heb je een vraag over verzekeringen?
  • Wil je weten welke verzekering je nodig hebt?
  • Benieuwd wat er wel en niet gedekt is bij een bepaalde verzekering?

De verzekeringshelpdesk van Het Ondernemerscollectief beantwoordt jouw vragen en geeft advies.

Meer over de verzekeringshelpdesk
Verzekeringshelpdesk

Een paar voorbeelden van beroepsaansprakelijkheid in de praktijk

Adviseur Hans heeft het advies gegeven om offensief te beleggen, terwijl de beursinformatie een negatieve trend liet zien. Zijn klant verloor hierdoor een deel van zijn vermogen en stelt Hans aansprakelijk. Hans behoort immers goed op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen in de markt, voordat hij zo’n advies uitbrengt.

Marketeer Yolande heeft voor haar opdrachtgever marktonderzoek gedaan voor de introductie van een nieuw product. Yolande heeft zich bij sommige conclusies meer gebaseerd op hypotheses dan op goed onderbouwd onderzoek. Ze adviseert het product online en zonder advies in de markt te zetten. Maar de verkoopresultaten blijven uit, klanten blijken het product niet zonder een advies te willen aanschaffen. En daar had Yolande niet op gerekend. Haar opdrachtgever claimt bij Yolande de kosten die hij maakt om een helpdesk in te richten.

De directie verzoekt advocaat Richard om namens hen het faillissement van hun bedrijf aan te vragen. Richard adviseert hen om vóór de faillissementsaanvraag zoveel mogelijk crediteuren te betalen. Naderhand stelt de curator echter vast dat er sprake was van selectieve betaling. Hij stelt de directie aansprakelijk voor het faillissementstekort dat daardoor is ontstaan. Omdat de directie rekende op de kennis van Richard, stellen zij hém vervolgens aansprakelijk voor dit faillissementstekort.

Praktische adviezen om het risico op een schadeclaim te beperken

Helemaal voorkomen dat je aansprakelijk wordt gesteld, kun je uiteraard nooit. Waar gewerkt wordt, worden nu eenmaal fouten gemaakt. Daarom geven we je vier praktische adviezen om het risico op een schadeclaim te beperken.

  1. Houd je vakkennis op peil
    Sluit je aan bij een branchevereniging. Om lid te worden is een bepaald kennisniveau vereist en om lid te blijven, moet je vaak bijscholing volgen. Zo weet je zeker dat je vakkennis op het juiste niveau blijft. Goed om te weten: een beroepsaansprakelijkheidsverzekering kun je vaak alleen afsluiten, als je lid bent van een branchevereniging.

  2. Zet de opdracht helder op papier
    Omschrijf de opdracht zo helder en compleet mogelijk in de offerte. Is dit wat je klant van jou verwacht? Ontstaat er later discussie over het resultaat, dan kan de opdrachtomschrijving uitkomst bieden.

  3. Zorg voor goede algemene voorwaarden
    Beschrijf het onderwerp aansprakelijkstelling helder en duidelijk in je algemene voorwaarden. Op onze website bieden we een aantal verschillende voorbeelden van algemene voorwaarden aan die je gratis kunt downloaden. Deze zijn juridisch getoetst en gedeponeerd. En dus veilig te gebruiken.

    Maak je toch eigen voorwaarden, laat dan je algemene voorwaarden juridisch toetsen.

  4. Gebruik je algemene voorwaarden op de juiste manier
    Geef je algemene voorwaarden tegelijk met je aanbod aan je klant. Breng je de offerte digitaal uit? Zet er dan in dat jouw algemene voorwaarden van toepassing zijn en stuur ze uiteraard mee. En vraag je klant te bevestigen dat hij ze ontvangen heeft! Zo voorkom je dat je klant jouw algemene voorwaarden bij een eventueel geschil door de rechter kan laten vernietigen.

Handige keuzehulp voor jouw verzekeringen

Twijfel je nog welke verzekeringen je nodig hebt dan raden wij jou aan om deze handige keuzehulp voor jouw verzekeringen te raadplegen.


Start de Keuzehulp


Wil je zelf een berekening maken van jouw verzekeringen, dan kun je dat doen via deze link.

Advies nodig?

Wij begrijpen als geen ander dat het kiezen van de juiste verzekering niet altijd even gemakkelijk is. Daarom bieden wij jou advies op maat aan via Het Ondernemerscollectief.

Geen KvK nummer? Vraag gratis advies of premieberekening aan!

Onze partners

Algemene voorwaarden opstellen

Algemene voorwaarden opstellen

Algemene voorwaarden laten opstellen met korting? Ontvang 10% korting op het laten maken van algemene voorwaarden op maat door HalloLex!

ZZP Agenda