De beste boekhoudpakketten voor zzp’ers vergelijken

Op deze pagina vind je een overzicht van de Nederlandse online boekhoudprogramma's voor zzp'ers, een aantal van de populairste zijn:

  • e-Boekhouden.nl - Beste overall boekhoudprogramma + 15 maanden gratis voor starters.
  • Visma eAccounting - Beste pakket voor e-commerce/webshop eenmanszaken.
  • Rompslomp.nl - Beste (gratis) facturatie oplossing voor zzp’ers + uitgebreid basispakket.
  • DigiBTW - Meest voordelige keuze voor eenvoudige BTW administratie.
  • MoneyMonk - Beste administratiepakket voor dienstverlenende zzp’ers.

Met de filters aan de linkerkant kun je de lijst personaliseren voor jouw wensen en situatie. Vervolgens kun je drie boekhoudpakketten aan de vergelijker toevoegen en naast elkaar vergelijken op reviews, functies en prijs.

 

FAQ over boekhoudprogramma’s voor zzp'ers

Heb ik echt een boekhoudpakket als zzp’er nodig?

Nee, je hoeft niet verplicht een online boekhoudprogramma te gebruiken. Je kunt ook gebruik maken van een boekhouding template in Excel. Maar het is inmiddels wel bewezen dat je met online boekhouden:

  • minder fouten maakt en dus minder hoeft te corrigeren achteraf.
  • veel tijd bespaart op je administratie doordat je minder gegevens hoeft over te typen maar ook veel handelingen kunt automatiseren. Denk aan bijwerken: van betalingen, inboeken van facturen en bonnetjes en de BTW aangifte met een paar klikken versturen.
  • meer overzicht en grip hebt op de financiële status van je bedrijf doordat je zelf (ook) achter de knoppen zit in plaats van alleen je boekhouder.
    Kortom, reden genoeg om er toch even een keer goed voor te gaan zitten. Deze tijd pak je later echt weer terug!

Is online boekhouden echt eenvoudig?

Ja, het is echt makkelijker dan je denkt tegenwoordig. Uiteraard moet je een klein beetje weten wat je doet, maar de programma’s zelf helpen je hierbij. Bijvoorbeeld door je te wijzen op invoerfouten, zaken die nog openstaan en met automatische notificaties wanneer gegevens niet matchen.

Waarmee moet ik rekening mee houden bij de keuze van een boekhoudprogramma?

Met deze zaken zou je als zzp’er rekening kunnen houden:

-Handige functies
Voor zzp’ers zijn er een aantal handige functies om rekening mee te houden:

  • bankkoppeling
  • betalingsherinneringen
  • koppeling met de Belastingdienst
  • mobiele app voor bonnetjes
  • urenregistratie
  • offertes maken en omzetten naar factuur

-Kosten van een online boekhoudprogramma
Over het algemeen heb je als zzp’er een goed factuur- en boekhoudprogramma voor ongeveer €10-20 per maand. Heb je een complexe administratie met
bijvoorbeeld voorraadbeheer en veel afschrijvingen. Dan zou je ook naar deduurdere MKB boekhoudprogramma’s kunnen kijken. Deze geven je meer
mogelijkheden om alles goed en efficiënt te beheren.

TIP Ben je starter? Dan zijn er diverse boekhoudpakketten die een lange gratis periode aanbieden tot wel 12-15 maanden. In deze tijd kun je volledig gratis online boekhouden en alle opties/functies gebruiken. Na deze periode betaal je dan het ‘normale’ maandelijkse tarief.

-Integratie van boekhoudsoftware met andere software
Gebruik je al andere software? Bijvoorbeeld een payment service provider voor betalingen op je website of een CRM pakket om je relaties te beheren? Hou dan rekening met de koppeling mogelijkheden van je boekhoudprogramma met deze software.

Voor hoe lang zit ik aan een boekhoudprogramma vast?

De meeste boekhoudsoftware is maandelijks opzegbaar. Wel bieden veel aanbieders extra korting aan als je voor een jaarabonnement kiest. Je zult dus zelf
moeten afwegen of je dit aandurft.

Hoe maak ik een goede keuze en voorkom ik dat ik toch weer moet overstappen?

Een goed begin is om de boekhoudprogramma’s te vergelijken op de functies die echt nodig hebt en reviews te bekijken van vergelijkbare bedrijven.
Vervolgens kun je bij 1 of 2 een gratis proefaccount aanmaken. Bij de meeste aanbieders heb je hier 30 dagen of langer de tijd voor. Je zit dan nergens aan vast. Test in deze proefperiode een aantal belangrijkste handelingen voor een kleine deel van je administratie (bijvoorbeeld 2-3 klanten). Denk dan aan het verwerken van bonnetjes, doen van betalingen (in batches), verwerken van bankmutaties of het maken van facturen. Zo weet je zeker dat het programma lekker (voor je) werkt!

Geen antwoord op jouw vraag gevonden?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.