gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp'ers

Een aansprakelijkstelling is voor iedere ondernemer een risico om rekening mee te houden. Want jij, je medewerkers, je bedrijf, je producten of je diensten kunnen letsel- of materiële schade veroorzaken bij anderen. Bedrijfsaansprakelijkheid noemen we dat. Maar heb je een adviserend beroep? Dan kun je naast letsel- of materiële schade ook nog vermogensschade bij je klant veroorzaken en loop je ook nog het risico op een aansprakelijkstelling.

Bedrijfsaansprakelijkheid geldt voor alle ondernemers

Schades die jij, je medewerkers of je product toebrengen aan spullen (materiële schade) of aan personen (letselschade) vallen onder je bedrijfsaansprakelijkheid. Soms kan daardoor ook nog financiële schade ontstaan. De ander verliest bijvoorbeeld inkomen door letselschade. Of je klant loopt omzet mis, omdat zijn bedrijf stilvalt door jouw installatiefout. Dit soort financiële schade valt ook onder bedrijfsaansprakelijkheid.

Bij beroepsaansprakelijkheid draait het om adviesfouten

Werk je in de adviserende dienstverlening, bijvoorbeeld als architect, ingenieur, advocaat, marketingadviseur of accountant, dan moet je, naast het bedrijfsaansprakelijkheidsrisico, ook rekening houden met het beroepsaansprakelijkheidsrisico. Dat is het risico dat je loopt als jouw nalatigheden en vergissingen directe vermogensschade veroorzaken bij je opdrachtgever. Zelfs als je een kleine fout maakt, kan dit (grote) financiële gevolgen hebben bij jouw opdrachtgever.

Een paar voorbeelden van beroepsaansprakelijkheid in de praktijk

Adviseur Hans heeft het advies gegeven om offensief te beleggen, terwijl de beursinformatie een negatieve trend liet zien. Zijn klant verloor hierdoor een deel van zijn vermogen en stelt Hans aansprakelijk hiervoor. Hans behoort namelijk goed op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen in de markt, voordat hij zo’n advies uitbrengt.

Marketeer Yolande heeft voor haar opdrachtgever marktonderzoek gedaan voor de introductie van een nieuw product. Yolande heeft zich bij sommige conclusies meer gebaseerd op hypotheses dan op goed onderbouwd onderzoek.  Ze adviseert hem het product online en zonder advies in de markt te zetten. Maar de verkoopresultaten blijven uit, klanten blijken het product niet zonder een advies te willen aanschaffen. En daar had Yolande niet op gerekend. Haar opdrachtgever claimt bij Yolande de kosten die hij maakt om een helpdesk in te richten.

De directie verzoekt advocaat Richard om namens hen het faillissement van hun bedrijf aan te vragen. Richard adviseert hen om vóór de faillissementsaanvraag zoveel mogelijk crediteuren te betalen. Naderhand stelt de curator echter vast dat er sprake was van selectieve betaling. Hij stelt de directie aansprakelijk voor het faillissementstekort dat daardoor is ontstaan. Omdat de directie rekende op de kennis van Richard, stellen zij hém vervolgens aansprakelijk voor dit faillissementstekort.

Praktische adviezen om het risico op een schadeclaim te beperken

Helemaal voorkomen dat je aansprakelijk wordt gesteld, kun je uiteraard nooit. Waar mensen werken, worden nu eenmaal fouten gemaakt. Daarom geven we je vier praktische adviezen om het risico op een schadeclaim te beperken.

1. Houd je vakkennis op peil

Sluit je aan bij een branchevereniging. Om lid te worden is een bepaald kennisniveau vereist en om lid te blijven, moet je vaak bijscholing volgen. Zo weet je zeker dat je vakkennis op het juiste niveau blijft. Goed om te weten: een beroepsaansprakelijkheidsverzekering kun je vaak alleen afsluiten, als je lid bent van een branchevereniging.

2. Zet de opdracht helder op papier

Omschrijf de opdracht zo helder en compleet mogelijk in de offerte. Is dit wat je klant van jou verwacht? Ontstaat er later een discussie over het eindresultaat, dan kan de opdrachtomschrijving uitkomst bieden.

3. Zorg voor goede algemene voorwaarden

Beschrijf het onderwerp aansprakelijkstelling helder en duidelijk in je algemene voorwaarden. Het eenvoudigst is om de branchevoorwaarden over te nemen als algemene voorwaarden. Deze zijn juridisch getoetst en gedeponeerd. En dus veilig te gebruiken. Maak je toch eigen voorwaarden, laat dan je algemene voorwaarden juridisch toetsen.

4. Gebruik je algemene voorwaarden op de juiste manier

Geef je algemene voorwaarden tegelijk met je aanbod aan je klant. Breng je de offerte digitaal uit? Zet er dan in dat jouw algemene voorwaarden van toepassing zijn en stuur ze uiteraard mee. En vraag je klant te bevestigen dat hij ze ontvangen heeft! Zo voorkom je dat je klant jouw algemene voorwaarden bij een eventueel geschil door de rechter kan laten vernietigen.

Verzeker precies wat je nodig hebt

Als je weet welke risico’s je als ondernemer loopt, kun je maatregelen treffen om ze te voorkomen of te beperken. De risico’s die overblijven kun je met Interpolis ZekerVanJeZaak® verzekeren, ook bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid. De verzekeringen van ZekerVanJeZaak veranderen met je bedrijf mee, ook als je groeit en nieuwe kansen pakt. Je sluit dit verzekeringspakket eenvoudig online af via de Rabobank.

Downloads

Download 

Algemene leveringsvoorwaarden beroepsaansprakelijkheid

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.

LiveZilla Live Chat Software