• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp'ers

Een aansprakelijkstelling is voor iedere ondernemer een risico om rekening mee te houden. Want jij, je medewerkers, je bedrijf, je producten of je diensten kunnen letsel- of materiële schade veroorzaken bij anderen. Bedrijfsaansprakelijkheid noemen we dat. Maar heb je een adviserend beroep? Dan kun je naast letsel- of materiële schade ook nog vermogensschade bij je klant veroorzaken en loop je het risico op een aansprakelijkstelling.

Bedrijfsaansprakelijkheid geldt voor alle ondernemers

Schades die jij, je medewerkers of je product toebrengen aan spullen (materiële schade) of personen (letselschade) vallen onder de bedrijfsaansprakelijkheid. Soms kan er ook financiële schade ontstaan. De ander verliest bijvoorbeeld inkomen door letselschade. Of je klant loopt omzet mis, omdat zijn bedrijf stilvalt door jouw installatiefout. Dit soort financiële schade valt ook onder bedrijfsaansprakelijkheid.

Bij beroepsaansprakelijkheid draait het om adviesfouten

Werk je in de adviserende dienstverlening, bijvoorbeeld als architect, ingenieur, advocaat, marketingadviseur of accountant, dan moet je, naast het bedrijfsaansprakelijkheidsrisico, ook rekening houden met het beroepsaansprakelijkheidsrisico. Dat is het risico dat je loopt als jouw nalatigheden en vergissingen directe vermogensschade veroorzaken bij je opdrachtgever. Zelfs als je een kleine fout maakt, kan dit (grote) financiële gevolgen hebben bij jouw opdrachtgever.

Verzekerings-helpdesk

Verzekerings-helpdesk

  • Heb je een vraag over verzekeringen?
  • Wil je weten welke verzekering je nodig hebt?
  • Benieuwd wat er wel en niet gedekt is bij een bepaalde verzekering?

De verzekeringshelpdesk van Het Ondernemerscollectief beantwoordt jouw vragen en geeft je graag advies.

Een paar voorbeelden van beroepsaansprakelijkheid in de praktijk

Adviseur Hans heeft het advies gegeven om offensief te beleggen, terwijl de beursinformatie een negatieve trend liet zien. Zijn klant verloor hierdoor een deel van zijn vermogen en stelt Hans aansprakelijk. Hans behoort immers goed op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen in de markt, voordat hij zo’n advies uitbrengt.

Marketeer Yolande heeft voor haar opdrachtgever marktonderzoek gedaan voor de introductie van een nieuw product. Yolande heeft zich bij sommige conclusies meer gebaseerd op hypotheses dan op goed onderbouwd onderzoek.  Ze adviseert het product online en zonder advies in de markt te zetten. Maar de verkoopresultaten blijven uit, klanten blijken het product niet zonder een advies te willen aanschaffen. En daar had Yolande niet op gerekend. Haar opdrachtgever claimt bij Yolande de kosten die hij maakt om een helpdesk in te richten.

De directie verzoekt advocaat Richard om namens hen het faillissement van hun bedrijf aan te vragen. Richard adviseert hen om vóór de faillissementsaanvraag zoveel mogelijk crediteuren te betalen. Naderhand stelt de curator echter vast dat er sprake was van selectieve betaling. Hij stelt de directie aansprakelijk voor het faillissementstekort dat daardoor is ontstaan. Omdat de directie rekende op de kennis van Richard, stellen zij hém vervolgens aansprakelijk voor dit faillissementstekort.

Praktische adviezen om het risico op een schadeclaim te beperken

Helemaal voorkomen dat je aansprakelijk wordt gesteld, kun je uiteraard nooit. Waar gewerkt wordt, worden nu eenmaal fouten gemaakt. Daarom geven we je vier praktische adviezen om het risico op een schadeclaim te beperken.

  1. Houd je vakkennis op peil
    Sluit je aan bij een branchevereniging. Om lid te worden is een bepaald kennisniveau vereist en om lid te blijven, moet je vaak bijscholing volgen. Zo weet je zeker dat je vakkennis op het juiste niveau blijft. Goed om te weten: een beroepsaansprakelijkheidsverzekering kun je vaak alleen afsluiten, als je lid bent van een branchevereniging.

  2. Zet de opdracht helder op papier
    Omschrijf de opdracht zo helder en compleet mogelijk in de offerte. Is dit wat je klant van jou verwacht? Ontstaat er later discussie over het resultaat, dan kan de opdrachtomschrijving uitkomst bieden.

  3. Zorg voor goede algemene voorwaarden
    Beschrijf het onderwerp aansprakelijkstelling helder en duidelijk in je algemene voorwaarden. Op onze website bieden we een aantal verschillende voorbeelden van algemene voorwaarden aan die je gratis kunt downloaden. Deze zijn juridisch getoetst en gedeponeerd. En dus veilig te gebruiken.
    Maak je toch eigen voorwaarden, laat dan je algemene voorwaarden juridisch toetsen.

  4. Gebruik je algemene voorwaarden op de juiste manier
    Geef je algemene voorwaarden tegelijk met je aanbod aan je klant. Breng je de offerte digitaal uit? Zet er dan in dat jouw algemene voorwaarden van toepassing zijn en stuur ze uiteraard mee. En vraag je klant te bevestigen dat hij ze ontvangen heeft! Zo voorkom je dat je klant jouw algemene voorwaarden bij een eventueel geschil door de rechter kan laten vernietigen.

Handig: bedrijvenpakket van Allianz

Om zzp'ers grip te geven op de kosten van verzekeringen, ontwikkelde Allianz het Bedrijvenpakket ZZP: één oplossing voor alle ondernemersrisico’s. Het betreft een flexibele pakketpolis die je volledig kunt afstemmen op jouw specifieke verzekeringsbehoeften. Met het Bedrijvenpakket heb je één pakket voor alle ondernemersverzekeringen: van beroepsaansprakelijkheid tot rechtsbijstand, van werkmaterieel tot (bestel)auto.

Meer informatie?

Wil je inzichtelijk maken waar je, juridisch gezien, met je bedrijf staat? Doe de gratis Legal Blueprint van Lex.

Gratis download

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Algemene voorwaarden opstellen

Algemene voorwaarden opstellen

Algemene voorwaarden laten opstellen met korting? Ontvang 10% korting op het laten maken van algemene voorwaarden op maat door HalloLex!

Niet gevonden wat je zocht?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.