• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Hoe werkt de bijtelling van een leaseauto?

Wanneer je een leaseauto van de zaak rijdt, ziet de Belastingdienst dit als loon in natura. Je wordt als het ware ‘beloond’ met een auto en officieel zijn dat inkomsten waarover je belasting moet betalen. Bijtelling betaal je wanneer je een auto van de zaak hebt die je ook privé kunt gebruiken. Je betaalt dan gelukkig niet belasting over de hele waarde van de auto, maar slechts over een percentage hiervan.

Wel of geen bijtelling betalen?

Wanneer je privé kilometers rijdt met de leaseauto die op naam staat van de zaak, heb je twee opties: je betaalt bijtelling of je kiest voor rittenregistratie. Wanneer je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, en dit netjes bijhoudt, hoef je geen bijtelling te betalen. Dit moet je echter wel kunnen aantonen.

Je kan eventueel handmatig al je ritten registreren; houd dan rekening met de volgende gegevens: datum, begin- en eindstand van de kilometerteller, plaats van vertrek, plaats van de bestemming, vermelding van de aard van de rit (zakelijk of privé). Een gratis formulier voor het bijhouden van je kilometerregistratie kun je onderaan dit artikel downloaden.

Let op: Handmatig bijhouden van je kilometers kan veel werk zijn en is foutgevoelig, dus wij adviseren om hiervoor een ritregistratiesysteem of -app te gebruiken die het Keurmerk Ritregistratie draagt. Dit keurmerk geeft onder meer aan dat het systeem voldoet aan eisen met betrekking tot betrouwbaarheid en privacybescherming.

Geen bijtelling bij een eenmanszaak of VOF

In sommige gevallen kunnen ondernemers met een eenmanszaak of VOF volledige vrijstelling krijgen van de bijtelling. Hoe dit precies werkt, lees je hier.

Hoeveel bijtelling moet je betalen?

De afgelopen jaren zijn de bijtellingsregels ieder jaar aangescherpt. Kies je voor een auto met een brandstofmotor of (plug-in) hybride die meer dan 0gr CO2 uitstoot? Dan betaal je 22% bijtelling. Volledig elektrische auto’s met 0gr CO2-uitstoot zijn een voordeliger in de bijtelling. Hieronder een overzicht hoe (volledig elektrische) auto’s met de nieuwe tenaamstellingsdatum in 2023 belast worden.

Tarief

2023

2022

Laagtarief (0 gr/km CO2)

16% tot 30.000 cataloguswaarde auto

16% tot 35.000 cataloguswaarde auto

Overgangstarief (0 gr/km CO2)

4.800 + 22% x > 30.000 cataloguswaarde auto)

5.600 + 22% x > 35.000 cataloguswaarde auto)

Hoogtarief (>0 gr/km CO2;hybride)

22%

22%



Hoelang is de bijtelling geldig?

De bijtellingsregeling loopt 5 jaar met een auto mee. Dit houdt in dat auto’s die in bijvoorbeeld 2020 tenaam worden gesteld, tot en met 2025 belast worden met 8% bijtelling.

Verandering in bijtelling

Tot en met 2025 wordt de bijtelling geleidelijk verhoogd. Vanaf 2026 zullen alle auto’s (zowel elektrisch, hybride als brandstof) belast worden met 22% bijtelling, ongeacht de CO2-uitstoot en cataloguswaarde.

Hulp nodig?

Meer informatie kun je vinden bij de Belastingdienst. Je kunt natuurlijk ook je boekhouder of accountant om advies vragen. Wij werken samen met regionale boekhouders die je om een gratis adviesgesprek kunt vragen.

Kijk op hulp in de regio voor een boekhouder bij jou in de buurt en laat onze partners jou helpen met het maken van de juiste keuze. Ook kun je contact opnemen met onze Fiscale helpdesk.

Gratis download

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Uren apps vergelijken

Uren apps vergelijken

Eenvoudig je uren bijhouden? We hebben voor jou een aantal populaire urenregistratie apps voor zzp'ers op een rijtje gezet.

 

Geen antwoord op jouw vraag gevonden?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.