• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Wanbetalers, zo pak je ze aan

Bijna iedere zzp'er krijgt er helaas vroeg of laat te maken: een klant die zijn factuur niet binnen de afgesproken termijn betaalt. Keer op keer krijg je een ander smoesje te horen, maar daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Wat te doen met wanbetalers? Lees het hieronder.

Wat te doen met opdrachtgevers die facturen te laat betalen?

Ruim 85% van de zzp’ers krijgt te maken met opdrachtgevers die facturen te laat of zelfs niet betalen (bron). Dat maakt wanbetalers een van de grootste problemen én ergernissen van zelfstandig ondernemers.

Waarom zijn zzp'ers kwetsbaar voor wanbetalers?

Allereerst ontbreekt het veel zzp’ers aan een strak debiteurenplan en -beheer. Logisch: daar ben je geen ondernemer voor geworden. Je focust je liever op het vak dan de administratieve taken.
Keerzijde is wel dat je daardoor niet altijd een goed zicht hebt op wie wel en wie niet heeft betaald. Als je niet inzichtelijk hebt welke opdrachtgevers nog moeten betalen, kun je ook geen betalingsherinnering versturen.

Daarnaast vinden zzp’ers het vaak lastig om te bepalen wanneer en met welke tone of voice ze de opdrachtgevers moeten aanspreken. Per slot van rekening wil je voorkomen dat de opdrachtgever helemaal niet meer betaalt of dat je de opdrachtgever kwijtraakt. Vind je dit lastig, dan kun je een incassoservice inschakelen.

Wie lid is van het Ondernemerscollectief, krijgt van Cannock (voorheen DAS) deze service een jaar lang gratis aangeboden.

Gevolgen van wanbetalers

De negatieve gevolgen van wanbetalers zijn voor zzp’ers veel ingrijpender dan voor grotere bedrijven. Zzp’ers hebben over het algemeen slechts enkele opdrachtgevers. Bij sommigen is het aantal opdrachtgevers zelfs op één hand te tellen. De impact van één niet-betalende klant kan daarom al groot zijn.

Met name startende zzp’ers komen snel in de problemen als een opdrachtgever niet of te laat betaalt. Dat komt doordat zij vaak nog geen financiële buffer hebben opgebouwd.

TIP Heb jij ook last van klanten die niet op tijd betalen? De e-learning Debiteurenbeheer van Qredits helpt jou! Investeer in deze gratis e-learning en krijg waardevolle tips en tools om je facturen betaald te krijgen. Lees meer.

Incassoservice

Incassoservice

Een klant die niet betaalt kan voor flinke problemen en schade zorgen. Heb jij problemen met een klant die zijn of haar factuur niet betaalt? Wil je advies of verdere afwikkeling? Het Ondernemerscollectief biedt een no cure, no pay incassoservice aan in samenwerking met de specialisten van DAS.

Maatregelen die je kunt nemen

Gelukkig zijn er maatregelen die de nadelige gevolgen van wanbetalingen voor zzp’ers kunnen beperken.

  1. Zorg voor een financiële buffer als je start als zzp’er. Als je eerste opdrachtgevers pas na drie of zes maanden betalen, moet je die tijd unnen overbruggen.
  2. Zorg voor voldoende opdrachtgevers, zodat het geen groot probleem wordt als er één laat of niet betaalt. Hoe meer opdrachtgevers, hoe kleiner het nadelige gevolg als één van hen niet betaalt. Sommige zzp’ers hebben maar één of enkele opdrachtgevers. Volgens Martijn is dat vragen om problemen.

Verder is het belangrijk om je zo veel mogelijk in te dekken voor wanbetalers door een financiële buffer op te bouwen en te zorgen voor voldoende opdrachtgevers. Maar het is misschien wel nog belangrijker om je debiteurenbeheer strak te organiseren. Want als je dit goed organiseert loop je minder kans op wanbetalers.

In de video hieronder krijg je nog eens helder uitgelegd wat je als zzp'er kunt doen om je geld te krijgen.

Webinar: Incasso's voor ondernemers

- 28.28

Organiseer je debiteurenbeheer

Het debiteurenbeheer omvat alle activiteiten die er op gericht zijn om je opdrachtgevers hun facturen te laten betalen. Je moet goed bijhouden welke opdrachtgevers wel en welke nog niet betaald hebben. Ook houd je bij wanneer je vervolgstappen moet nemen als een opdrachtgever niet betaald. Later in deze paper worden de vervolgstappen besproken.

Je kunt je debiteurenbeheer zelf organiseren, maar je kunt ook kiezen voor een (online) hulpprogramma. Er zijn tal van handige softwarepakketten waarmee je totale administratie kunt doen, waaronder dus je debiteurenbeheer.

Hoe voorkom je dat opdrachtgevers te laat of zelfs niet betalen?

  1. Stel algemene voorwaarden op en vermeld daarin wat je betalingstermijn is.
  2. Zorg voor een goede en volledige factuur mét betalingstermijn.
  3. Knip langdurige projecten op en factureer in delen. Als je opdrachtgever weigert te betalen kun je de werkzaamheden on hold zetten.
  4. Je kunt er ook voor kiezen om een deel van de factuur vooraf te laten betalen, en een deel achteraf

Volg een stappenplan

Het is aan te raden een strak en consequent stappenplan te volgen als je te maken krijgt met een wanbetaler. Door steeds hetzelfde plan te doorlopen en een goede administratie te voeren voorkom je dat je niet meer weet wat je moet doen bij opdrachtgevers die nog niet hebben betaald.

Een goed voorbeeld van een stappenplan dat je kunt volgen bij wanbetalers, vind je in onderstaande download.

TIP Facturen niet betaald? Vergelijk 4 incassobureau's.

Lees hier hoe je incassokosten vergoed kunt krijgen.

Gratis downloads

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.

Niet gevonden wat je zocht?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.