• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

7 tips om zelf te boekhouden zonder boekhouder als zzp’er

Je kent het wel, ben je net lekker gestart als zzp’er, rekening geopend, verzekering geregeld. En dan moet je ook nog zorgen voor een boekhouding die voldoet aan de eisen van de Belastingdienst.

De meeste zzp’ers starten met een boekhouding in Excel maar komen er al snel achter dat er te veel factoren zijn die je daar niet in kunt verwerken. Het inschakelen van een boekhouder is vaak raadzaam maar ook kan dat kostbaar zijn vooral als je maar weinig omzet of facturen hebt. Daarom geef ik je 7 tips hoe je toch kunt boekhouden zonder de extra kosten van een boekhouder en met welke regelingen je rekening moet houden.

1 – Zorg voor een professionele factuur

Het maken van facturen is een vak apart, ze moeten voldoen aan allerlei regels en goed genummerd worden. De ontvanger van de factuur moet gemakkelijk al jouw gegevens kunnen terugvinden op de factuur. Als jouw factuur er professioneel uitziet wordt hij vaak sneller betaald. Via deze tool kun je gratis facturen maken in je eigen huisstijl.

2 – Zorg dat je facturen automatisch geboekt worden

Als je facturen maakt en ze worden betaald via de bank is het fijn dat de factuur en de betaling automatisch geboekt worden in jouw boekhouding. Verschillende online boekhoudpakketten bieden deze mogelijkheid. Als je dit automatiseert heb je realtime inzicht in de lopende omzet, openstaande debiteuren en kun je gemakkelijker btw aangifte doen.

3 – Doe btw aangifte met één druk op de knop

Veel zzp’ers laten de btw aangifte door hun boekhouder doen, maar wist je dat je dat ook heel gemakkelijk zelf kunt doen?! Maak je gebruik van een online boekhoudpakket dan kun je met 1 druk op de knop de btw berekenen en met de inlog bij de Belastingdienst de aangifte binnen een aantal minuten regelen.

4 – Vergeet geen aftrekposten

Een boekhouder is op de hoogte van alle fiscale voordelen die je kunt genieten als zzp’er. Als je zelf gaat boekhouden bestaat er een kans dat je bepaalde aftrekposten vergeet. Echter hebben de meeste boekhoudpakketten tegenwoordig een handige kennisbank waar je uitleg krijgt over deze aftrekposten. De belangrijkste zijn zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Als jij dus nu al weet welke posten voor jou van toepassing zijn kun je deze ook zonder boekhouder verwerken bij het doen van de aangifte.

5 – Zorg voor een aparte zakelijke rekening

Niets is zo vervelend als continu moeten verantwoorden of een bepaalde uitgave privé of zakelijk is. Daarom is het van belang dat je één of meerdere zakelijke rekeningen opent waar je alleen zakelijke inkomsten en uitgaven over laat lopen. Deze rekeningen koppel je daarna aan het boekhoudpakket waar je mee gaat werken.

6 – Houd je uitgaven gescheiden

Stel dat je gaat tanken met je zakelijke auto en je koopt ook een zak snoep privé. Betaal de tankbeurt dan met een zakelijke pas en de zak snoep met je privé pas. Zo houd je uitgaven gescheiden en hoef je achteraf geen lastige correcties te doen in je boekhouding.

7 – Kies een online boekhoudpakket die met je meedenkt

Er zijn honderden aanbieders van online boekhoudpakketten op de markt. Kies er eentje die rekening houdt met bovenstaande tips. Zo is het boekhoudprogramma Jortt bijvoorbeeld zo gemaakt dat je geen fouten kunt maken in je boekhouding. Er zit zelfs een automatische boekhouder in het programma. Deze doet het meest van het werk voor je en zorgt dat je geen fouten meer kunt maken. Dit bespaart je tijd en geld!

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Frank Baltes

Frank Baltes

Frank is ondernemersadviseur bij Stichting Startersloket en adviseert (aspirant) ondernemers op het gebied van onder andere starten, bedrijfsovername en franchise. Frank is als adviseur werkzaam geweest bij de Kamer van Koophandel en is momenteel zelf ook parttime ondernemer.

 

Meer weten? Volg mij dan op LinkedIn!