• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Btw-aangifte doen als zzp’er: 6 valkuilen op een rij

Als zzp’er ontkom je er niet aan: aan het eind van elk kwartaal moet je jouw aangifte omzetbelasting indienen: de btw-aangifte. Misschien niet je favoriete bezigheid en daarom wel zo prettig als het in één keer goed gaat. Benieuwd waar je op moet letten? In dit artikel vind je zes valkuilen op een rij. Plus nog een aantal tips om je administratie op orde te brengen.

1. Aangifte doen over de verkeerde maanden

Een veelvoorkomende fout, is dat de btw-aangifte over de verkeerde maanden wordt ingediend. Doe je je btw-aangifte per kwartaal, dan werkt dat als volgt:

●    In april doe je aangifte over januari, februari en maart (kwartaal 1).
●    In juli doe je aangifte over april, mei en juni (kwartaal 2).
●    In oktober doe je aangifte over juli, augustus en september (kwartaal 3).
●    In januari doe je aangifte over oktober, november en december (kwartaal 4).

2. Mislopen van speciale regelingen

Er zijn verschillende regelingen waar zzp’ers gebruik van kunnen maken. Een voorbeeld is de kleineondernemersregeling (KOR). De KOR is een fiscaal voordeel voor ondernemers die minder dan € 20.000 per jaar aan omzet hebben. Hierdoor kan je als je dat zelf wilt btw-vrijstelling aanvragen, wat in veel gevallen interessant kan zijn. Zonde dus als je dat misloopt.

Fiscale hulp?

Heb je vragen als:

  • Welke kosten zijn aftrekbaar?
  • Hoe betaal ik zo min mogelijk belasting?
Stel ze aan de fiscale helpdesk
Fiscale hulp?

3. Betaal- en factuurdatum door elkaar halen

Het voelt misschien logischer om je btw pas af te dragen wanneer je het ook ontvangen hebt, maar daar kijkt de Belastingdienst niet naar. Houd altijd de factuurdatum aan en niet de betaaldatum. Ga je btw-aangifte doen over kwartaal 3, dan dien je de facturen met een factuurdatum uit dat kwartaal in. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen betaalde en niet betaalde facturen.

4. Btw terugvragen voor zakelijke etentjes

Voor zakelijke etentjes kun je helaas geen btw terugvragen. De Belastingdienst keurt dit - voor etentjes die in een horecagelegenheid of door een cateraar worden verzorgd - niet goed. Het is wel belangrijk om je bonnetjes te bewaren voor je administratie. Het gaat immers om zakelijke kosten en die kun je - zonder btw - wel indienen voor de inkomstenbelasting.

5. Te laat btw-aangifte doen

Een veelvoorkomende fout, is het te laat indienen van je btw-aangifte. Je moet je btw-aangifte altijd vóór een bepaalde datum en tijdstip inleveren. Ben je een minuut te laat, dan kan je dat al een boete opleveren. Zorg er dus voor dat je de deadline van elk kwartaal groot in je agenda zet.

6. Je administratie niet op orde hebben

Zorg dat je je administratie goed bijhoudt. Doe je dit niet, dan weet je ook niet wat je inkomsten en uitgaven zijn en wat je dus aan btw moet betalen. Het is daarnaast verstandig om je btw alvast op een aparte spaarrekening te zetten.

TIP Met de zakelijke rekening van Knab open je zoveel spaarrekeningen als je wilt. Handig voor bijvoorbeeld een aparte btw-rekening. Zo weet je zeker dat je dit geld niet uitgeeft!

TIP Een boekhoudprogramma zal je voor de meeste van de bovenstaande valkuilen behoeden. Een aantal boekhoudprogramma's die wij aanraden, zijn:

 

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Alles voor zzp'ers onder één dak. Het kan bij Knab.

Alles voor zzp'ers onder één dak. Het kan bij Knab.

Inzicht in jouw financiën? Kijk dan eens bij Knab. Van bankrekening tot verzekering en boekhoudpakket.

Open nu een rekening vanaf € 3,50 per maand en ontdek de voordelen.