gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Wat kan ik als zzp'er met Twitter?

Twitter is een social media platform waarmee je korte berichtjes de wereld in kan sturen. Zo kun je tweeten waar je op dat moment mee bezig bent of vragen stellen aan andere twitteraars. Wat kun je hiermee als zzp'er? Je leest het in dit kennisartikel.

Twitter: dit kun je ermee

Twitter kan zowel privé als zakelijk gebruikt worden. Veel zzp'ers gebruiken Twitter als acquisitiemiddel om hun diensten en producten, workshops of andere events te promoten, contacten te leggen en te onderhouden. 

Ook vraag en aanbod voor zzp'ers wordt steeds meer via Twitter verspreid. Volg simpelweg zzp-gerelateerde ondernemingen of maak een zoekopdracht aan op een trefwoord dat relevant is voor jouw business, en je ziet vanzelf interim-opdrachten of oproepjes voorbij komen!

Consumenten gebruiken Twitter vaak om in contact te komen met de klantenservice van een bedrijf. DHL, Bol.com, AH: allemaal hebben ze een Twitter-account voor vragen van klanten. 

Hou greep op je tijdlijn

De tijdlijn is de berichtenstroom van degenen die jij volgt op Twitter. Als je veel mensen of bedrijven volgt, vliegen de berichten aan je voorbij. Naarmate je meer accounts volgt, wordt het lastig om elk account gericht te blijven volgen. Vandaar dat je een lijst kunt opstellen met accounts waarvan jij in één oogopslag wilt bekijken wat ze recent aan berichten hebben gestuurd.

In een lijst kun je Twitteraccounts groeperen op een gemeenschappelijk kenmerk. Bijvoorbeeld accounts die vaak nieuws tweeten over zzp'ers, of over iets wat met jouw vakgebied te maken heeft. Zo kun je een lijst maken met accounts die je in de gaten wilt houden. Hun tweets zie je dan in een oogopslag.

Vergroot je bereik

Om jouw bereik op Twitter te vergroten, moeten mensen jou gaan volgen. Je hebt dus meer volgers nodig. Deze volgers zien jouw berichten en kunnen jouw berichten retweeten zodat ook hun volgers jouw bericht zien. Ga eerst bekenden, zakelijke relaties en andere mensen of bedrijven volgen die voor jouw netwerk interessant kunnen zijn.

Wanneer ze jou terug volgen, krijg jij de kans om jouw berichten in hun netwerk te verspreiden. Veel twitteraars zoeken ook op trefwoorden, het is dus handig om bepaalde woorden in je tweets te gebruiken, eventueel voorzien van een # (hashtag) waarmee het woord klikbaar wordt.

Gebruik relevante #hashtags

Een hashtag is een manier om berichten te filteren uit de massa. Veel twitteraars zoeken op trefwoorden met een # ervoor om snel een overzicht te zien van berichten met die # en dat trefwoord. Bij events wordt ook vaak een # gebruikt zodat je als bezoeker  snel kunt zien wie er nog meer is en wat er aan bod komt. Er zijn ook programma's die Twitter afzoeken naar berichten met een # ervoor. Deze berichten worden dan bijvoorbeeld meegenomen in online krantjes en websites die over dat onderwerp gaan.

Met sommige hashtags maak je de bedoeling van je tweet duidelijk. Stel je bijvoorbeeld een vraag via Twitter, zet dan aan het einde van jouw vraag #durftevragen of #dtv. Er zijn veel twitteraars die het leuk vinden om vragen te beantwoorden. Zij zoeken op #durftevragen en zien dan jouw tweet en je vraag. En wie weet vinden ze jou wel interessant en gaan ze je volgen of retweeten ze jouw vraag.

Laat anderen jouw bericht retweeten

Wanneer jouw tweet interessante informatie bevat, dan kunnen twitteraars ervoor kiezen om jouw tweet te retweeten. Het bericht wordt dan gedeeld onder de volgers van die twitteraar. Omgekeerd geldt trouwens ook: jij kunt ook een bericht retweeten, omdat jij het interessant vindt om te delen.

Het aantal retweets zorgt ervoor dat het bereik van een tweet dus nog veel groter wordt. Daarnaast is een goed opgesteld profiel (ook wel bio genoemd) heel belangrijk.

Besteed wat tijd aan je bio

Een bio is jouw profielinformatie die je invult bij het aanmaken van een account. Zet je daar niets in, dan weet niemand wat jouw interesses zijn, wie jij bent en waar je over tweet. Je bio goed opstellen maakt het gemakkelijker voor anderen om te bepalen of ze jou willen gaan volgen. Zet daarom in een aantal trefwoorden in je bio wie jij bent, wat je leuk vindt, wat jou bezighoudt en interesseert. Ook kun je een link naar je website plaatsen, als zzp'er is dat zeker verstandig om te doen!

Mocht je het leuk vinden om ons te volgen, volg dan @ikbenzzper op Twitter en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, tips en trucs.

Lees meer over wat je als zzp'er kunt met andere social media kanalen, zoals LinkedIn.

Downloads

Whitepaper 

Een succesvolle bedrijfspagina op Facebook

E-book 

LinkedIn

Stappenplan 

Het schrijven van een social media marketingplan

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
 

Op de hoogte blijven van de gevolgen van het coronavirus als zzp'er?

Bezoek ons dossier

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
Wij en door ons geselecteerde partners gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Lees hier ons cookie statement. akkoord