• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Wat kan ik als zzp'er met X (voorheen Twitter)?

X is een social media platform, dat voorheen bekend stond onder de naam Twitter, waarmee je korte berichtjes de wereld in kan sturen. Zo kun je tweeten waar je mee bezig bent of vragen stellen aan andere twitteraars. Wat kun je hiermee als zzp'er? Je leest het in dit kennisartikel.

X: dit kun je ermee

X kan zowel privé als zakelijk gebruikt worden. Veel zzp'ers gebruiken X als acquisitiemiddel om hun diensten en producten, workshops of andere events te promoten, contacten te leggen en te onderhouden. 

Ook berichten over vraag en aanbod voor zzp'ers worden dikwijls via X verspreid. Volg simpelweg zzp-gerelateerde ondernemingen of maak een zoekopdracht aan op een trefwoord dat relevant is voor jouw business, en je ziet vanzelf interim-opdrachten of oproepjes voorbij komen!

Consumenten gebruiken X vaak om in contact te komen met de klantenservice van een bedrijf. DHL, Bol.com, AH: allemaal hebben ze een X-account voor vragen van klanten. 

Hou greep op je tijdlijn

De tijdlijn is de berichtenstroom van degenen die jij volgt op X. Als je veel mensen of bedrijven volgt, vliegen de berichten aan je voorbij. Naarmate je meer accounts volgt, wordt het lastig om elk account gericht te blijven volgen. Vandaar dat je een lijst kunt opstellen met accounts waarvan jij in één oogopslag wilt bekijken wat ze recent aan berichten hebben gestuurd.

In een lijst kun je accounts groeperen op een gemeenschappelijk kenmerk. Bijvoorbeeld accounts die vaak posten over zzp'ers, of over iets wat met jouw vakgebied te maken heeft. Zo kun je een lijst maken met accounts die je in de gaten wilt houden. Hun posts zie je dan in een oogopslag.

Vergroot je bereik

Om jouw bereik op X (voorheen Twitter) te vergroten, moeten mensen jou gaan volgen. Je hebt dus meer volgers nodig. Deze volgers zien jouw berichten en kunnen jouw berichten doorsturen zodat ook hun volgers jouw bericht zien. Ga eerst bekenden, zakelijke relaties en andere mensen of bedrijven volgen die voor jouw netwerk interessant kunnen zijn.

Wanneer ze jou terug volgen, krijg jij de kans om jouw berichten in hun netwerk te verspreiden. Veel X-gebruikers zoeken ook op trefwoorden, het is dus handig om bepaalde woorden in je posts te gebruiken, eventueel voorzien van een # (hashtag) waarmee het woord klikbaar wordt.

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!

Gebruik relevante #hashtags

Een hashtag is een manier om berichten te filteren uit de massa. Veel X-gebruikers zoeken op trefwoorden met een # ervoor om snel een overzicht te zien van berichten met die # en dat trefwoord. Bij events wordt ook vaak een # gebruikt zodat je als bezoeker  snel kunt zien wie er nog meer is en wat er aan bod komt. Er zijn ook programma's die X afzoeken naar posts met een # ervoor. Deze berichten worden dan bijvoorbeeld meegenomen in online krantjes en websites die over dat onderwerp gaan.

Met sommige hashtags maak je de bedoeling van je post duidelijk. Stel je bijvoorbeeld een vraag via X, zet dan aan het einde van jouw vraag #durftevragen of #dtv. Er zijn veel medegebruikers die het leuk vinden om vragen te beantwoorden. Zij zoeken op #durftevragen en zien dan jouw post en je vraag. En wie weet vinden ze jou wel interessant en gaan ze je volgen of reposten ze jouw vraag.

Laat anderen jouw bericht reposten

Wanneer jouw post interessante informatie bevat, dan kunnen X-gebruikers ervoor kiezen om jouw bericht te reposten. Het bericht wordt dan gedeeld onder de volgers van die gebruiker. Omgekeerd geldt trouwens ook: jij kunt ook een bericht reposten, omdat jij het interessant vindt om te delen.

Het aantal reposts zorgt ervoor dat het bereik van een post dus nog veel groter wordt. Daarnaast is een goed opgesteld profiel (ook wel bio genoemd) heel belangrijk.

Besteed wat tijd aan je bio

Een bio is jouw profielinformatie die je invult bij het aanmaken van een account. Zet je daar niets in, dan weet niemand wat jouw interesses zijn, wie jij bent en waar je over post. Je bio goed opstellen maakt het gemakkelijker voor anderen om te bepalen of ze jou willen gaan volgen. Zet daarom in een aantal trefwoorden in je bio wie jij bent, wat je leuk vindt, wat jou bezighoudt en interesseert. Ook kun je een link naar je website plaatsen, als zzp'er is dat zeker verstandig om te doen!

Mocht je het leuk vinden om ons te volgen, volg dan @ikbenzzper op X en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, tips en trucs.

Lees meer over wat je als zzp'er kunt met andere social media kanalen, zoals LinkedIn.

Gratis downloads

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.

Geen antwoord op jouw vraag gevonden?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.