gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Hoe introduceer je jouw onderneming via PR als zzp’er?

Een vliegende start is wat iedere zzp’er het liefste wil. Zodra je ‘live’ bent met je bedrijf, wil je immers zo snel mogelijk verdienen om je investering terug te verdienen en te groeien als onderneming. Een goede PR introductie kan je daarbij helpen. In dit artikel leggen we uit wat hierbij komt kijken.

Hoe zet ik pr in voor de introductie van mijn bedrijf?

Voor een nieuwswaardige introductie, is allereerst de positionering van je onderneming cruciaal. Jouw USP’s (Unique Selling Points, zeg maar de kwaliteiten waarmee jij je als aanbieder van een product of dienst gaat onderscheiden van de concurrentie) vormen hierbij de basis. Maar heb je ook nagedacht over de sociale impact? Daarmee creëer je nieuwswaarde en zorg je dat mensen over jouw onderneming gaan praten.

Een goed voorbeeld is Tony Chocolonely. Dit bedrijf verkoopt chocoladerepen, in de basis niet anders dan andere chocoladerepenmerken. Toch is Tony Chocolony in slechts 15 jaar uitgegroeid tot een bedrijf met bijna € 70 miljoen omzet. Hoe? Niet omdat ze communiceren over dat ze lekkere chocolade maken. Wel omdat hun positionering van ‘100% slaafvrije chocolade’ veel stof deed opwaaien tijdens de introductie.

Een goede manier om sociale impact te maken is: uitleggen waarom je dingen doet die je doet. Welk maatschappelijk probleem kaart jij aan? Ofwel, wat is jouw visie?

Persbericht of interview?

Sommige businessideeën zijn zo innovatief dat ze vanzelf het nieuws halen. Dit is echter zelden het geval! Natuurlijk is het prettig als je met jouw positionering voldoende nieuwswaarde realiseert, maar gewoonlijk wordt een introductie zorgvuldig gepland. Een drietal PR tactieken kunnen de nieuwswaarde versterken:

1. Timing

Wanneer presenteer je jouw onderneming aan de buitenwereld? Het is slim om dit pas te doen als je daadwerkelijk ‘in business’ bent. Hou met een introductie altijd rekening met externa factoren: is dit wel het juiste moment om naar buiten te treden? Je kunt externe factoren ook in je voordeel gebruiken, door in te haken op bijzondere momenten. Zo introduceerde startup Hey hun armband voor ‘aanraking op afstand’ op Valentijnsdag.

2. Platform

Waar introduceer je je onderneming? Je kunt een website online zetten en een bericht op je eigen sociale mediakanalen posten. Maar veel meer impact maak je door je onderneming op een onafhankelijk platform te introduceren, zoals nieuwsmedia of relevante communities. Of je kunt jouw onderneming introduceren tijdens een evenement. Zo kreeg The Ocean Cleanup pas echt de wind in de zeilen nadat Boyan Slat zijn visie presenteerde tijdens TEDxDelft.

3. Middel

Hoe zorg je dat het bericht over jouw bedrijf terecht komt op het platform van jouw keuze? Een beproefde methode is het persbericht. Maar je zou ook interviews kunnen geven aan media. Dan hoeft het niet altijd om de introductie van een nieuw bedrijf of product te gaan. Zoals Pieter Zwart van CoolBlue bewijst, kan het laten zien van een gezicht achter de onderneming eveneens voor nieuwswaarde zorgen. 

Een PR introductie is pas af als…

Een PR introductie kan veel aandacht opleveren. Het is dan ook verstandig dat je vooraf goed nadenkt over wat je met deze aandacht gaat doen. 

1. Het publiek dat jouw naam in de krant of een online artikel voorbij ziet komen, gaat jouw onderneming googelen. Want media zullen zelden een link naar jouw website plaatsen. Zorg dus dat je goed vindbaar bent in Google. Tools zoals Google Mijn Bedrijf en Search Console zijn hierbij essentieel.

Hier lees je hoe je de vindbaarheid van je bedrijf in Google kunt optimaliseren.

2. Zorg voor een goede welkomstaanbieding, zodat jouw bezoekers ook converteren en jouw PR-introductie daadwerkelijk klanten oplevert.

3. Gebruik gepubliceerde artikelen en interviews als onderdeel van jouw contentstrategie. Je kunt deze artikelen bijvoorbeeld op je website en sociale media kanalen plaatsen. Zo geef je ‘lengte’ aan de introductie. 

Onderdit artikel vind je een stappenplan voor een social media strategie die je gratis kunt downloaden.

Maximaal resultaat

Door een goed plan op te stellen voor je PR introductie kun je jouw bedrijf een vliegende start geven. PR bureaus en freelancers kunnen hierbij helpen. Zij hebben niet alleen de kennis om jouw onderneming nieuwswaardig te positioneren, maar beschikken ook over mediarelaties waardoor jouw introductie meer tractie krijgt in de media.

Deze bijdrage is geschreven door Chris Peters. Chris is eigenaar van Crisp Communications en heeft een achtergrond in public relations. Hij heeft aan bureauzijde gewerkt voor merken als Google, Nikon, Payconiq, VodafoneZiggo en Zonnatura.

Downloads

Stappenplan 

Het schrijven van een social media marketingplan

Whitepaper 

Starten met je online strategie als zzp'er

Bekijk alle downloads

 
 

Boekhoudpakket vergelijken?

Op zoek naar een geschikt boekhoudpakket als zzp'er? Vergelijk hier diverse pakketten!

boekhoudpakketten vergelijken

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
Wij en door ons geselecteerde partners gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Lees hier ons cookie statement. akkoord