Trends in online marketing

Dat online marketing niet meer weg te denken is binnen de bedrijfsvoering van organisaties, is een open deur. Online marketing is continue in beweging. De strategieën blijven zich ontwikkelen. Lees er meer over in dit kennisartikel.

Wat is online marketing?

Online marketing kennen we ook als e-marketing, internetmarketing of webmarketing. Onder online marketing vallen alle digitale vormen van marketing. Het is een verzamelbegrip voor het inzetten van internet voor de promotie van een product, dienst of bedrijf en het zorgt voor meer rendement uit online kanalen.

Belangrijke onderdelen van online marketing zijn:

Marketeers doen er alles aan om deze mogelijkheden verder uit te breiden en zo tot betere resultaten te komen.

Trends

De definitie van online marketing blijft in principe hetzelfde, maar het is een wereld die constant in beweging is en steeds te maken heeft met nieuwe trends. We lichten enkele van deze trends toe:

  • Content marketing is een vorm van marketing (branding) waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat. Een valkuil die we vaak zien, is dat de webteksten meer gericht worden op de zoekmachine dan op de bezoeker. Hoe beter jouw pagina en website aansluiten bij de bezoeker, hoe langer de bezoeker blijft en hoe beter jouw website scoort in de zoekmachine.
  • Er wordt meer gebruik gemaakt van video en voice search. De lancering van de Nederlandssprekende Google Home speaker is nog maar het begin. De vragen die een consument heeft, kun je zowel in tekst als in spraak beantwoorden.
    Daarnaast zijn bedrijven steeds vaker bezig met video op social media kanalen zoals Facebook, Instagram en Youtube. De ervaring leert dat video voor hoge interactie zorgt met de doelgroep.
  • Google Ads wordt steeds beter in het automatisch bieden en automatisch targeten. Door middel van machine learning krijg jij steeds betere mogelijkheden om de juiste advertenties, op het juiste moment, bij de juiste mensen te krijgen.
  • Facebook adverteren wordt nog belangrijker. In 2018 werd het organische bereik van bedrijven op Facebook flink ingeperkt. Er wordt voortaan voorrang gegeven aan posts van vrienden en familie van gebruikers, waardoor het organische bereik voor de meeste bedrijfspagina’s fors gedaald is. Maar dit geldt niet voor advertenties. Mede door de update van het algoritme in 2018 steeg het aantal Facebook advertenties gigantisch. Je ontkomt dan ook niet aan het adverteren via Facebook.

Tips

Wil je meer weten over online marketing? Lees dan het kennisartikel "Wat is online marketing". Je vindt er een aantal leerzame, gratis whitepapers waarmee je je kennis van internetmarketing uitbreidt.

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Blogs

ZZP Agenda