• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Wat is online marketing?

Online marketing is uit geen enkele bedrijfsstrategie meer weg te denken. Het is daarom erg belangrijk om goed te begrijpen wat we online marketing, ook wel internet marketing genoemd, precies inhoudt en wat je ermee kunt. In dit kennisartikel lees je alles over dit onderwerp.

Online marketing: wat is het?

Definitie van online marketing

Online marketing kan gedefinieerd worden als het bereiken van je marketingdoelen door de inzet van internet en gerelateerde digitale technologieën. Met online marketing kun je verschillende doelen bereiken zoals:

  • opbouwen van naamsbekendheid;
  • versterken van de loyaliteit van klanten;
  • genereren van bezoekers;
  • realiseren van verkopen of aanvragen.

Verschillende vormen van online marketing

Door de snelle technologische evolutie en de groei van het internet, ontstaan er voortdurend nieuwe vormen van online marketing. Was het voorheen nog mogelijk om te spreken van online marketing als een specialisme op zich, tegenwoordig valt deze tak van marketing uiteen in een groot aantal deelspecialismen. Er komen nog altijd nieuwe specialismen bij.

De belangrijkste online marketing specialismen en instrumenten voor zzp'ers zijn:

SEO – Zoekmachine optimalisatie

SEO (Search Engine Optimization) is het optimaliseren van je (mobiele) website met als doel om met jouw website hoog te komen in de zoekresultaten van zoekmachines als Google. Het verkrijgen van een hoge positie in de zoekresultaten berust op drie pijlers, te weten: vaststellen van je  strategie; implementeren van SEO techniek en online autoriteit opbouwen.

Als eerste bepaal je je SEO-strategie. Welke doelgroep wil je bereiken? Welke producten/diensten leveren je het meeste op? Met welke zoekopdrachten kan je kwalitatieve bezoekers naar je website trekken?Welke strategieën gebruiken je concurrenten en waar zijn zij vindbaar op? 

Vervolgens is het tijd voor de technische optimalisatie de website: In hoeverre is je website zoekmachinevriendelijk? Een zoekmachinevriendelijke website is één van de belangrijkste voorwaarden om online goed gevonden te worden. Hierbij draait het om de volgende drie punten: Is je website SEO-technisch in orde? Zijn je landingspagina’s goed geoptimaliseerd? En vertrouwt Google je website (trust)?

Nadat je je SEO-strategie hebt uitgestippeld en je website zoekmachinevriendelijk hebt gemaakt is het tijd om online autoriteit op te bouwen. In het begin gebeurde dit vooral met linkbuilden. Linkbuilden is een manier van autoriteit opbouwen door het verzamelen links die verwijzen naar jouw website (backlinks). 

Linkbuilding is nog altijd van belang voor je vindbaarheid, maar tegenwoordig investeren website eigenaren vooral in content. Door regelmatig nieuwe content te publiceren op je website vergroot je je online zichtbaarheid, beantwoord je de informatiebehoefte van je doelgroep en word je een autoriteit binnen de markt waarin je je bevindt.

Lees ook dit artikel: Hoe komt mijn website hoger in Google?

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!

SEA – Zoekmachine adverteren

SEO zorgt draagt bij aan een permanent hoge positie in de Google resultaten. Een bijkomend voordeel is dat je minder adverteerkosten hebt voor SEA (Search Engine Advertising).

SEA heeft betrekking op het betaalde gedeelte van Google. Het is een effectieve manier om extra omzet te genereren. Het uitgangspunt van SEA adverteren is dat elke euro die je hieraan besteedt ook daadwerkelijk winst oplevert. Hoe dan? Door het gebruiken van de juiste zoekwoorden en het adverteren op rendabele producten en diensten. Voor het beste resultaat is het belangrijk dat de zoekwoorden die je in je advertenties gebruikt, terugkomen op de website. In dit opzicht is er sprake van een nauw samenspel met SEO.

Usability

Usability staat voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Want je kunt met SEO en SEA wel erg je best doen om mensen naar je website te trekken, als ze daar eenmaal zijn en ze vinden niet waarnaar ze op zoek zijn, doe je het duidelijk niet goed. Met usability ben je dus bezig om de gebruikerservaring te optimaliseren met als doel conversieoptimalisatie.

De gebruiksvriendelijkheid van een website zit onder meer in een duidelijke navigatie en bediening. De naamgeving moet logisch zijn en de vormgeving consequent en herkenbaar.  De gebruiker moet met zo min mogelijk handelingen kunnen vinden of doen wat hij wil, zonder er eindeloos naar te hoeven zoeken.

Bij het invullen van formulieren kun je gebruikers helpen door duidelijke aanwijzingen te geven, ook wanneer er ongeldige of onvolledige gegevens worden ingevuld. Maar het belangrijkste is dat het voor de gebruiker begrijpt hoe hoe jouw website werkt en wat de bedoeling is. Uiteindelijk wil je dat de bezoeker van jouw website de best mogelijk gebruikers ervaring (user experience) heeft. 

Contentmarketing

Contentmarketing omvat alle soorten marketing waarbij 'content' – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid. Hierbij kun je denken aan alles wat je publiceert op je eigen website, zoals artikelen, maar ook afbeeldingen, video, infographics, whitepapers en reviews. Ook berichten die je deelt via sociale media vallen onder de noemer van contentmarketing.

Omdat je doelgroep zoekt naar informatie, word je met het slim inzetten van content beter gevonden. Daarbij versterk je met content je reputatie. Je biedt je (potentiële) klanten waardevolle informatie waarmee je hen helpt betere keuzes te maken of meer uit jouw product of dienst te halen. Je verwerft zo autoriteit en wordt daarvoor beloond met merkvoorkeur en mond-tot-mond-reclame.

Google Analytics

Wat leveren de investeringen in online marketing jou op? Meten is weten, luidt het gezegde. Het mooie is: (bijna) alles op het internet is meetbaar. Een onmisbaar hulpmiddel hierbij is Google Analytics worden alle gegevens en cijfers van jouw website verzameld. Dit zijn dus de objectieve gegevens (data) van de bezoekers op je website. Welke pagina’s bekijken ze? Via welk kanaal komen ze binnen? Waar verlaten ze je website weer? Wanneer je inzicht hebt in deze gegevens, is het makkelijker om de juiste keuzes te maken. Google Analytics brengt alle kanalen en specialisaties samen en geeft je een helikopterview.

Meer weten over Google Analytics en wat je ermee kunt als zzp'er? Lees dit artikel.

TIP Zoek je een goed en voordelig online marketing bureau dat jou kan helpen om meer website bezoekers te trekken?
Vergelijk 4 online marketing bureaus.

Nu weet je de basis van wat er allemaal onder online marketing valt. Wil je je hierin verdiepen? We bieden een aantal leerzame, gratis whitepapers aan waarmee je je kennis van internetmarketing uitbreidt!

Gratis downloads

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.

Niet gevonden wat je zocht?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.