Doorloop ons zzp stappenplan
Ga je starten? Doorloop ons zzp stappenplan zodat je niets vergeet!
Een goede domeinnaam uitzoeken is heel belangrijk als zzp’er. Een sterke domeinnaam zorgt ervoor dat klanten deze onthouden en eerder jouw website of webshop bezoeken. In dit artikel zetten we de belangrijkste tips voor je op een rij.
Veel zzp’ers en freelancers gebruiken hun eigen (bedrijfs)naam als domeinnaam. Je kunt er ook voor kiezen om een product dat je verkoopt te gebruiken als domeinnaam zoals sneakers.nl. Ook is het mogelijk om een vraag te stellen (hoekomikvanmijnautoaf.nl) of een feitelijke zin, zoals; ikwordzzper.nl of ikwordhorecaondernemer.nl.
Als je een domeinnaam hoort, moet de (potentiële) klant weten hoe je die schrijft. Het is aan te bevelen om het zo simpel mogelijk te houden. Wees dus niet te creatief met woordspelingen in je webadres. Het kan zijn dat je klanten dit niet begrijpen en je daardoor online niet kunnen vinden.
Het is zinvol om verschillende variaties van jouw domeinnaam te registreren en door te linken naar jouw website. Heb je bijvoorbeeld een sterke merknaam voor je webshop, dan is het ook goed om domeinnamen met producten te registreren. Hiermee stijgt je ranking in Google niet, maar neemt het websiteverkeer mogelijk wel toe.
Een typefout is snel gemaakt: zorg ervoor dat jouw domeinnaam geen fouten bevat! En registreer meerdere domeinnamen zodat je zeker weet dat men ook bij een spelfout op jouw website landt. In het geval van deze website maakt het niet uit of www.ikwordzzper.nl of www.ikwordtzzper.nl (mét spelfout dus) intikt: bij beide domeinnamen kom je op deze website terecht.
Kort, krachtig en simpel werkt voor een goede domeinnaam het beste: je bezoekers moeten het kunnen onthouden en natuurlijk ook correct kunnen typen.
Ga je starten? Doorloop ons zzp stappenplan zodat je niets vergeet!
Wanneer het echt niet anders kan en je moet een koppelteken gebruiken, gebruik er dan niet meer dan één. Maar liever gewoon geen. Waarom? Omdat je dan laat zien dat de domeinnaam die je eerst voor ogen had bezet is en je niet anders kan dan een streepje gebruiken. Daarnaast is het minder professioneel als je je domeinnaam doorgeeft en moet zeggen: ‘Mijn website is www punt ik streepje maak streepje mooie streepje dingen punt nl’.
Een domeinnaam doet ook veel voor jouw vindbaarheid. Zoekmachines zoals Google ‘crawlen’ het internet af naar domeinnamen en de inhoud. Komt jouw domeinnaam overeen met de inhoud van je site, dan word je als relevant gezien en kom je hoger in de zoekresultaten. Een domeinnaam die relevante zoektermen bevat heeft ook meer kans op een hogere plek in de zoekresultaten dan concurrenten die dat niet hebben. Zo bevat ikwordzzper.nl automatisch de zoekterm ‘zzp’.
Verdiep je erin op welke zoektermen je gevonden wilt worden. Kijk ook eens via Google Ads Keyword planner of er andere relevante zoektermen zijn. Idealiter verpak je de zoektermen in een unieke, gebruiksvriendelijke domeinnaam.
Met de vele verschillende domeinextensies die tegenwoordig beschikbaar zijn en de schaarste aan goede vrije .nl en .com domeinnamen is het kiezen van een .nl of .com domeinnaam voor je website niet meer zo vanzelfsprekend.
In principe gaat de voorkeur uit naar .nl en .com domeinnamen. Mocht je domeinnaam niet beschikbaar zijn, kijk dan naar andere domeinnaamextensies, zeker als je bezoekers vooral via online (zoekverkeer) moeten komen. Mocht de keuze zijn tussen .com en .nl, kies dan voor .nl als je je alleen op Nederland richt en .com als je internationaal gaat.
Het registreren van je domeinnaam doe je bij een zogeheten registar. In de praktijk zijn dit vrijwel altijd ook hostingaanbieders. Met een domeinchecker kun je eenvoudig checken of je domeinnaam beschikbaar is. Als dit zo is, kun je deze meteen registreren.
Lees meer over het vastleggen van je domeinnaam in dit artikel.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.
Donderdag 12 december | 16.00 uur
Duik samen met Martijn in de wet DBA/VBAR en ga goed voorbereid 2025 in! Alvast een geruststelling: er verandert niet zo heel veel vanaf 1 januari, dit wordt uitgebreid toegelicht tijdens het webinar. Maar vertel dat maar eens aan jouw opdrachtgever!