gasten online
Registreer en profiteer!
 

Zelf aan de slag met e-mailmarketing

Elke potentiële klant verdiept zich eerst online in het aanbod en de mogelijkheden die ondernemers bieden. Met e-mailmarketing zet je jezelf en je bedrijf op de kaart. Weten hoe jij het beste uit jouw e-mailmarketing haalt? Volg de tips in het stappenplan.

Voordat consumenten overgaan tot het bestellen van een product online, hebben zij al vaak voldoende uren besteed aan het zoeken en vergelijken van aanbieders. Voor klanten daadwerkelijk overgaan tot een aankoop, is vertrouwen nodig. Met e-mailmarketing maak je jezelf bekend en vertrouwd bij die potentiële klanten. Met dit stappenplan kan je zelf eenvoudig aan de slag met e-mailmarketing.

Geen nut maar noodzaak

Via een digitale nieuwsbrief kun je jouw kennis en kunde delen; je kunt jezelf expert tonen op jouw vakgebied en service verlenen. Door dat consequent te doen met een focus op de kwaliteit van de inhoud, creëer je vertrouwen in jouw bedrijf. Uit onderzoek is gebleken dat 42% van de klanten die geabonneerd is op jouw nieuwsbrief eerder voor jou kiest dan voor jouw concurrenten wanneer ze op het punt staan om iets te kopen. E-mailmarketing is daarmee dus geen nut, maar noodzaak voor iedere zzp’er.

Stappenplan voor effectieve e-mailmarketing

1. Kiezen van een e-mailprogramma

Een digitale nieuwsbrief professioneel en efficiënt versturen begint bij het kiezen van een goed e-mailprogramma. Er zijn meerdere aanbieders met programma’s waarbij je vooraf jouw e-mailberichten kunt inplannen. Met meer dan 9 miljoen gebruikers is MailChimp de bekendste. Maar ook Aweber wordt gewaardeerd door veel ondernemers.

De meeste aanbieders hebben gratis instappakketten voor een beperkt aantal e-mailadressen. Zo biedt MailChimp een gratis pakket aan tot 2.000 e-mailadressen. Onderzoek vooraf goed welk pakket voor jouw bedrijf het beste werkt; er zijn meer afwegingen te maken dan alleen prijs. Denk aan toekomstige groei van jouw bedrijf en het eventuele overzetten van jouw kostbare e-mailadressen naar een andere provider.

2. Verdiepen in de Nederlandse wetgeving e-mailmarketing

Er is een strikte regelgeving in Nederland voor commercieel e-mailverkeer. Zo mag je niet zomaar iedereen e-mailen, maar moet er vooraf een bepaalde relatie met de ontvanger zijn. Verdiep je hierin, want bij het niet opvolgen van de regelgeving kun je een boete tegemoet zien en erger je jouw abonnees (jouw potentiële klanten dus). Op de website van DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) lees je alles over deze wetgeving. Netjes omgaan met de regelgeving zorgt voor extra vertrouwen in jouw bedrijf.

3. Aanleggen van een goede e-maillijst

Voor effectieve e-mailmarketing is een goede e-maillijst een basisvoorwaarde. Zonder goede adressen geen goede resultaten. Begin direct met het aanleggen van een e-maillijst, al is dat vanaf vandaag in Excel als je nog geen e-mailprogramma gebruikt. Er zijn veel manieren om jouw lijst met e-mailadressen snel uit te breiden:

  • Maak op jouw website een formulier aan waar bezoekers zich kunnen inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Voorkom daarbij foute e-mailadressen door 2 keer om het e-mailadres te vragen.
  • Geef iets weg dat waarde heeft voor jouw bezoekers in ruil voor een naam en e-mailadres. Dat kan een cadeautje zijn, maar ook iets inhoudelijks als een artikel, e-book of een whitepaper waarin je uitgebreid jouw kennis deelt. Communiceer deze weggevers prominent op jouw website.
  • Je kunt een deel van jouw website (bijvoorbeeld met diepgaande kennis) beschikbaar maken voor ‘alleen leden’; een registratie met naam en e-mailadres is dan nodig voor toegang daartoe.
  • Start met bloggen en bied lezers bij iedere blogpost de mogelijkheid om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief.
  • Maak filmpjes waarin je mensen voorziet van tips of geef webinars waarin je kennis deelt en adviezen geeft. Je doet dit uiteraard in ruil voor een naam en e-mailadres.
  • Maak gebruik van ‘Tell a friend’ functie. Hiermee kunnen jouw abonnees het e-mailadres van een bekende opgeven bij wie ze jouw website willen aanbevelen.

4. Waardevolle content makkelijk toegankelijk maken

Creëer waardevolle content voor jouw doelgroep. Verplaats je in jouw lezers. Wat willen zij graag weten, en niet ‘wat wil jij graag vertellen’. Houd het kort en bondig en maak de inhoud van jouw nieuwsbrief aantrekkelijk en luchtig met foto’s, video’s of illustraties. In de praktijk blijkt vaak dat hoe langer de nieuwsbrief, hoe meer afhakers en niet-openers deze kent. Houd hier dus rekening mee bij het schrijven. Weet je niet zeker wat jouw doelgroep wilt lezen? Vraag het hen! Bijvoorbeeld via een korte vragenlijst (poll) op social media of gewoon via jouw website.

5. Kies het juiste onderwerp

Heel belangrijk is de onderwerp-regel van je nieuwsbrief, die helder en krachtig de inhoud van de nieuwsbrief moet verwoorden en tot de verbeelding van de lezer moet spreken. Dus liever ‘5 Tips voor de mooiste vakantiehuizen’ dan ‘Overzicht vakantiehuizen’. Houd ook rekening met het goed kunnen openen en lezen van jouw nieuwsbrief op de smartphones en tablets van jouw abonnees. Ruim 45% van de e-mails wordt vandaag de dag geopend op een mobiel apparaat. Dat blijkt uit de E-mail Benchmark 2016, waarin trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing worden besproken. Je ziet hier ook direct een goed voorbeeld van het ontvangen van het uitgebreide rapport in ruil voor jouw naam en e-mailadres.

Meer interessante artikelen:

Tip: download hieronder onze gratis whitepaper ‘Effectief aan de slag met e-mailmarketing’ waarin we nog meer tips geven om zelf aan de slag te gaan met e-mailmarketing.

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.

LiveZilla Live Chat Software