• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Zelf aan de slag met e-mailmarketing

Met e-mailmarketing zet je jezelf en je bedrijf op de kaart. Wil jij weten hoe je het beste uit jouw e-mailmarketing haalt? Met de vijf stappen in het onderstaande stappenplan kan je zelf eenvoudig aan de slag met e-mailmarketing.

Voordat consumenten online een product bestellen, hebben zij vaak al heel wat uren besteed aan het zoeken en vergelijken van aanbieders. Belangrijkste voorwaarde om een aankoop te doen, is vertrouwen. Email is een effectieve manier om een band op te bouwen met (potentiële) klanten. Het is minder vluchtig dan sociale media en mensen klikken vaker op een link in een mail dan in een tweet of Linkedin bericht.

E-mailmarketing geen nut maar noodzaak

Met een digitale nieuwsbrief kun je jouw kennis en kunde delen; je kunt jezelf expert tonen op jouw vakgebied en service verlenen. Door dat consequent te doen, creëer je vertrouwen in jouw bedrijf. Klanten die geabonneerd zijn op jouw nieuwsbrief zullen eerder voor jou kiezen dan voor jouw concurrenten wanneer ze op het punt staan om iets te kopen. E-mailmarketing is daarmee dus geen nut, maar noodzaak voor iedere zzp’er.

Meer website bezoekers? Vergelijk 4 online marketing bureaus.

Stappenplan voor effectieve e-mailmarketing

In 5 stappen leggen we je uit hoe je een effectieve aanpak van je e-mailmarketing organiseert.

  1. Kiezen van een e-mailprogramma
  2. Verdiepen in de Nederlandse wetgeving e-mailmarketing
  3. Aanleggen van een goede e-maillijst
  4. Waardevolle content makkelijker toegankelijk maken
  5. Kies het juiste onderwerp

1. Kies een e-mailprogramma

Een digitale nieuwsbrief professioneel en efficiënt versturen, begint bij het kiezen van een goed e-mailprogramma. Er zijn meerdere programma's waarbij je vooraf jouw e-mailberichten kunt inplannen. Mailchimp is de bekendste met meer dan 15 miljoen gebruikers, maar ook AWeber wordt gewaardeerd.

De meeste aanbieders hebben gratis instappakketten voor een beperkt aantal e-mailadressen. Zo biedt MailChimp een gratis pakket aan tot 2.000 e-mailadressen. Onderzoek vooraf goed welk pakket voor jouw bedrijf het beste werkt; er zijn meer afwegingen te maken dan alleen prijs. Denk aan toekomstige groei van jouw bedrijf en het eventueel overzetten van e-mailadressen naar een andere provider.

2. Verdiep je in de Nederlandse wetgeving e-mailmarketing

Er is een strikte regelgeving in Nederland voor commercieel e-mailverkeer. Zo mag je niet zomaar iedereen e-mailen, maar moet er vooraf een bepaalde relatie met de ontvanger zijn. Verdiep je hierin, want bij het niet opvolgen van de regelgeving kun je een boete tegemoet zien en erger je jouw abonnees (jouw potentiële klanten dus).

Op de website van DDMA (Data Driven Marketing Association) lees je alles over deze wetgeving. Netjes omgaan met de regelgeving zorgt voor extra vertrouwen in jouw bedrijf.

Doorloop ons zzp stappenplan

Ga je starten? Doorloop ons zzp stappenplan zodat je niets vergeet!

ZZP Stappenplan
Doorloop ons zzp stappenplan

3. Zorg voor een goede e-maillijst

Voor effectieve e-mailmarketing is een goede e-maillijst een basisvoorwaarde. Zonder goede adressen geen goede resultaten. Begin direct met het aanleggen van een e-maillijst, al is dat nu nog in Excel als je geen e-mailprogramma gebruikt. Er zijn veel manieren om jouw lijst met e-mailadressen snel uit te breiden:

  • Maak op jouw website een formulier aan waar bezoekers zich kunnen inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Zorg dat je foute e-mailadressen voorkomt door 2 keer om het e-mailadres te vragen.
  • Geef iets weg dat waarde heeft voor jouw bezoekers in ruil voor een naam en e-mailadres. Dat kan een cadeautje zijn, maar ook iets inhoudelijks als een artikel, e-book of een whitepaper waarin je uitgebreid jouw kennis deelt. Communiceer deze weggevers prominent op jouw website.
  • Je kunt een deel van jouw website (bijvoorbeeld met diepgaande kennis) beschikbaar maken voor ‘alleen leden’; een registratie met naam en e-mailadres is dan nodig voor toegang daartoe.
  • Start met bloggen en bied lezers bij iedere blogpost de mogelijkheid om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief.
  • Maak filmpjes waarmee je mensen voorziet van tips of geef webinars waarin je kennis deelt en adviezen geeft. Je doet dit uiteraard in ruil voor een naam en e-mailadres.
  • Maak gebruik van de ‘tell a friend’ functie. Hiermee kunnen jouw abonnees het e-mailadres van een bekende opgeven bij wie ze jouw website willen aanbevelen.

4. Maak waardevolle content makkelijk toegankelijk

Creëer waardevolle content voor jouw doelgroep. Verplaats je in jouw lezers. Wat willen zij graag weten? (Dus niet ‘wat wil jij graag vertellen’.) Houd het kort en bondig en maak de inhoud van jouw nieuwsbrief aantrekkelijk met foto’s, video’s of illustraties. In de praktijk blijkt vaak dat hoe langer de nieuwsbrief, hoe meer afhakers en niet-openers deze kent.

Houd hier dus rekening mee bij het schrijven. Weet je niet zeker wat jouw doelgroep wil lezen? Vraag het hen! Bijvoorbeeld via een korte vragenlijst (poll) op social media of gewoon via jouw website.

5. Kies het juiste onderwerp

Heel belangrijk is de onderwerpregel van je nieuwsbrief. Die moet helder en krachtig zijn, de inhoud van de nieuwsbrief verwoorden en tot de verbeelding van de lezer spreken. Dus liever ‘5 Tips voor de mooiste vakantiehuizen’ dan ‘Overzicht vakantiehuizen’.

Houd er ook rekening mee dat jouw abonnees de nieuwsbrief goed kunnen openen en lezen op smartphones en tablets. Ruim 37% van de e-mails wordt geopend op een mobiel apparaat. Dat blijkt uit de E-mail Benchmark waarin trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing worden besproken. Je ziet hier trouwens direct een goed voorbeeld van het ontvangen van het uitgebreide rapport in ruil voor jouw naam en e-mailadres.

Meer interessante artikelen:

Gratis downloads

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Bekijk ook onze facebook pagina voor het laatste nieuws

Niet gevonden wat je zocht?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.