gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Zelf aan de slag met e-mailmarketing

Met e-mailmarketing zet je jezelf en je bedrijf op de kaart. Wil jij weten hoe je het beste uit jouw e-mailmarketing haalt? Met de vijf stappen in het onderstaande stappenplan kan je zelf eenvoudig aan de slag met e-mailmarketing.

Voordat consumenten daadwerkelijk overgaan tot het bestellen van een product online, hebben zij vaak al heel wat uren besteed aan het zoeken en vergelijken van aanbieders. Voor klanten daadwerkelijk overgaan tot een aankoop, is vertrouwen nodig. Email is een effectieve manier om een band op te bouwen met je (potentiële) klanten. Het is minder vluchtig dan sociale media. Mensen lezen ook meer e-mails en klikken relatief vaker op een link in een mail dan in een tweet of Linkedin bericht.

Geen nut maar noodzaak

Met een digitale nieuwsbrief kun je jouw kennis en kunde delen; je kunt jezelf expert tonen op jouw vakgebied en service verlenen. Door dat consequent te doen, creëer je vertrouwen in jouw bedrijf. Klanten die geabonneerd zijn op jouw nieuwsbrief zullen eerder voor jou kiezen dan voor jouw concurrenten wanneer ze op het punt staan om iets te kopen. E-mailmarketing is daarmee dus geen nut, maar noodzaak voor iedere zzp’er.

Meer website bezoekers? Vergelijk 4 online marketing bureaus.

Stappenplan voor effectieve e-mailmarketing

In 5 stappen leggen we je uit hoe je een effectieve aanpak van je e-mailmarketing organiseert.

  1. Kiezen van een e-mailprogramma
  2. Verdiepen in de Nederlandse wetgeving e-mailmarketing
  3. Aanleggen van een goede e-maillijst
  4. Waardevolle content makkelijker toegankelijk maken
  5. Kies het juiste onderwerp

1. Kies een e-mailprogramma

Een digitale nieuwsbrief professioneel en efficiënt versturen begint bij het kiezen van een goed e-mailprogramma. Er zijn meerdere aanbieders met programma’s waarbij je vooraf jouw e-mailberichten kunt inplannen. Met meer dan 15 miljoen gebruikers is MailChimp de bekendste. Maar ook AWeber wordt gewaardeerd door veel ondernemers.

De meeste aanbieders hebben gratis instappakketten voor een beperkt aantal e-mailadressen. Zo biedt MailChimp een gratis pakket aan tot 2.000 e-mailadressen. Onderzoek vooraf goed welk pakket voor jouw bedrijf het beste werkt; er zijn meer afwegingen te maken dan alleen prijs. Denk aan toekomstige groei van jouw bedrijf en het eventuele overzetten van jouw kostbare e-mailadressen naar een andere provider.

2. Verdiep je in de Nederlandse wetgeving e-mailmarketing

Er is een strikte regelgeving in Nederland voor commercieel e-mailverkeer. Zo mag je niet zomaar iedereen e-mailen, maar moet er vooraf een bepaalde relatie met de ontvanger zijn. Verdiep je hierin, want bij het niet opvolgen van de regelgeving kun je een boete tegemoet zien en erger je jouw abonnees (jouw potentiële klanten dus). Op de website van DDMA (Data Driven Marketing Association) lees je alles over deze wetgeving. Netjes omgaan met de regelgeving zorgt voor extra vertrouwen in jouw bedrijf.

3. Zorg voor een goede e-maillijst

Voor effectieve e-mailmarketing is een goede e-maillijst een basisvoorwaarde. Zonder goede adressen geen goede resultaten. Begin direct met het aanleggen van een e-maillijst, al is dat nu nog in Excel als je geen e-mailprogramma gebruikt. Er zijn veel manieren om jouw lijst met e-mailadressen snel uit te breiden:

  • Maak op jouw website een formulier aan waar bezoekers zich kunnen inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Zorg dat je foute e-mailadressen voorkomt door 2 keer om het e-mailadres te vragen.
  • Geef iets weg dat waarde heeft voor jouw bezoekers in ruil voor een naam en e-mailadres. Dat kan een cadeautje zijn, maar ook iets inhoudelijks als een artikel, e-book of een whitepaper waarin je uitgebreid jouw kennis deelt. Communiceer deze weggevers prominent op jouw website.
  • Je kunt een deel van jouw website (bijvoorbeeld met diepgaande kennis) beschikbaar maken voor ‘alleen leden’; een registratie met naam en e-mailadres is dan nodig voor toegang daartoe.
  • Start met bloggen en bied lezers bij iedere blogpost de mogelijkheid om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief.
  • Maak filmpjes waarmee je mensen voorziet van tips of geef webinars waarin je kennis deelt en adviezen geeft. Je doet dit uiteraard in ruil voor een naam en e-mailadres.
  • Maak gebruik van de ‘tell a friend’ functie. Hiermee kunnen jouw abonnees het e-mailadres van een bekende opgeven bij wie ze jouw website willen aanbevelen.

4. Maak waardevolle content makkelijk toegankelijk

Creëer waardevolle content voor jouw doelgroep. Verplaats je in jouw lezers. Wat willen zij graag weten? (Dus niet ‘wat wil jij graag vertellen’.) Houd het kort en bondig en maak de inhoud van jouw nieuwsbrief aantrekkelijk met foto’s, video’s of illustraties. In de praktijk blijkt vaak dat hoe langer de nieuwsbrief, hoe meer afhakers en niet-openers deze kent. Houd hier dus rekening mee bij het schrijven. Weet je niet zeker wat jouw doelgroep wil lezen? Vraag het hen! Bijvoorbeeld via een korte vragenlijst (poll) op social media of gewoon via jouw website.

5. Kies het juiste onderwerp

Heel belangrijk is de onderwerpregel van je nieuwsbrief. Die moet helder en krachtig zijn, de inhoud van de nieuwsbrief verwoorden en tot de verbeelding van de lezer spreken. Dus liever ‘5 Tips voor de mooiste vakantiehuizen’ dan ‘Overzicht vakantiehuizen’.

Houd er ook rekening mee dat jouw abonnees de nieuwsbrief goed kunnen openen en lezen op smartphones en tablets. Ruim 37% van de e-mails wordt vandaag de dag geopend op een mobiel apparaat. Dat blijkt uit de E-mail Benchmark 2019 waarin trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing worden besproken. Je ziet hier ook direct een goed voorbeeld van het ontvangen van het uitgebreide rapport in ruil voor jouw naam en e-mailadres.

Meer interessante artikelen:

Downloads

Whitepaper 

Starten met je online strategie als zzp'er

Whitepaper 

Zo richt je je marketing in

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
 

Heb jij recht op geld uit het coronafonds 3.0?

Start gratis de ZZP Coronascan

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
Wij en door ons geselecteerde partners gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Lees hier ons cookie statement. akkoord