• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 1 min

Hoe komt mijn website hoger in Google?

Google is in Nederland veruit marktleider als het gaat om het zoeken van informatie op het internet. Ook onder jouw doelgroep is de kans groot dat zij als eerste bij Google te rade gaan. Goede vindbaarheid en een hoge positie in Google zijn dan ook kritische succesfactoren voor jou als zzp’er.

Twee manieren om hoger in Google te komen

Nadat iemand een zoekopdracht bij Google heeft ingegeven, toont de zoekmachine een lijst met zoekresultaten. Die zijn er grofweg in twee varianten:

  1. Betaalde zoekresultaten die je kunt kopen via Google Ads (SEA).
  2. ‘Organische’ zoekresultaten waar je minder invloed op hebt, maar die ook niks kosten (SEO).

De betaalde advertenties staan bovenaan de zoekresultaten en worden aangeduid met 'advertentie' voor de url. De gratis resultaten volgen daarna.

Adverteren met Google Ads

De betaalde zoekresultaten noemen we ‘gesponsorde zoekresultaten’. Het zijn eigenlijk advertenties die je kunt inkopen op zoekopdrachten. Via het advertentieplatform van Google kun je per zoekopdracht aangeven wanneer jouw advertentie wordt getoond en aan welke doelgroep. Jij betaalt vervolgens alleen als er op jouw advertentie wordt geklikt en er een bezoeker naar jouw site komt. Voor alleen de vertoning van de advertentie hoef je dus niet te betalen.

Doorloop ons zzp stappenplan

Ga je starten? Doorloop ons zzp stappenplan zodat je niets vergeet!

ZZP Stappenplan
Doorloop ons zzp stappenplan

Hoger in Google door SEO

De gratis zoekresultaten van Google zijn de zogenaamde ‘organische’ zoekresultaten. Deze zijn niet te koop. De algoritmen van Google bepalen op basis van jouw website en de websites van jouw concurrenten de volgorde van de resultaten. Dit is een ingewikkeld proces waar jij slechts voor een klein deel invloed op kunt uitoefenen via zoekmachine optimalisatie technieken. Dit wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd. Met SEO pas je jouw website zo aan dat hij hoger in de resultaten van zoekmachines terecht komt. En hoe hoger je in Google staat, hoe groter de kans dat mensen klikken en je website bezoeken.

Zijn jouw teksten geoptimaliseerd?

SEO kijkt naar alle kanten van je website: de techniek erachter, maar ook wat je op je website hebt staan. Waar moet je beginnen met verbeteren? Naast een technisch optimale website is het voor een hoge positie ook belangrijk dat de teksten op jouw website goed zijn. De woorden die jouw doelgroep intikt als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn, moeten op je website voorkomen. Anders vindt Google jou niet.

Hoe populair is jouw website?

Naast jouw eigen website kijkt Google ook nog eens naar vele andere websites om de positie van jouw pagina in de zoekresultaten te bepalen. Wanneer veel relevante websites via een linkje jouw website vermelden, heb je meer kans om hoger in Google te verschijnen. Zie zo’n linkje als een aanbeveling van een andere website. Hoe meer aanbevelingen, hoe hoger je verschijnt.

Meer interessante artikelen

Gratis downloads

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Bekijk ook onze facebookpagina voor het laatste nieuws