gasten online
Registreer en profiteer!
 

Hoe breng je jouw (online) doelgroep in kaart?

Als zzp'er is het belangrijk om je doelgroep te kennen, maar het is minstens net zo belangrijk om de doelgroep goed in kaart te brengen. In dit artikel krijg je tips hoe je dat kunt aanpakken.

Jouw online doelgroep bepalen

Het is erg belangrijk om je doelgroepen goed te kennen. Maar het is natuurlijk de vraag hoe je deze doelgroep(en) in kaart brengt. In dit artikel geven we je een aantal praktische handvatten om hiermee aan de slag te gaan.

Een praktijkvoorbeeld

Stel: je bent gewichtsconsulent(e) en hebt hierin je eigen praktijk. Natuurlijk denk je jouw doelgroep(en) te kennen: mensen die te dik zijn, mensen die juist te dun zijn, mensen die vitaler willen worden en mensen die gezonde voeding en sporten met elkaar willen combineren. Maar is het wel zo simpel?

Je denkt je doelgroep op deze manier prima in kaart gebracht te hebben. Maar is dit het nou? Want wie zijn die mensen die willen afvallen of aankomen nou eenmaal? Mannen die willen afvallen willen op een andere manier benaderd worden dan vrouwen met hetzelfde probleem. Toch? Daarom is een gedegen doelgroeponderzoek en een concrete omschrijving juist zo van belang. Dan weet je echt met wie je te maken hebt, voor wie je het allemaal doet én wat diegenen willen.

De verschillende methoden

Concurrenten

Wat voor bedrijf of organisatie je ook start, je bent nooit alleen. En waarom zou je het wiel nog een keer willen uitvinden? Maak dus gebruik van datgene wat je concurrenten al doen of wat ze juist niet doen. Waar ligt de focus van jouw concurrenten? Op welke niches richten zij zich en hoe pakken ze dat aan? Hoe benaderen zij hun doelgroepen en op welke gebieden onderscheiden zij zich? En veel belangrijker: op welk gebied wil jij jezelf dus gaan onderscheiden?

Tijdens een (online) concurrentieanalyse kijk je naar de strategie, de tactiek en de resultaten van de concurrentie. Onder andere de website en andere uitingen van de concurrentie geven meer duidelijkheid over de strategie en tactiek. Hiervoor moet je wel zelf het internet afstruinen. Dit kan onder andere middels een aantal handige tools zoals Open Site Explorer en Majestic SEO. Met deze tools kun je niet alleen de sterke, maar ook de zwakke punten van je concurrent analyseren. Ze geven een goed beeld van de online kracht die je concurrenten hebben op het gebied van zoekwoorden en populariteit. 

Social media

Ook social media kunnen helpen bij het in kaart brengen van je doelgroep(en). Wanneer je zelf beschikt over social media kanalen zoals Twitter en Facebook, dan kun je aan je volgers in ieder geval al zien wat er leeft en wie het zijn. Daarnaast kun je ook de social media van je concurrentie bekijken om te bepalen op welke gebieden jij juist kunt uitblinken. Aangezien je doelgroep stukken specifieker is dan in het voorbeeld aangegeven, is het belangrijk om hen actief op te zoeken. Op het gebied van social media heb je hiervoor ook een aantal handige tools:

  • Social mention: met deze tool kun je real-time social media doorzoeken. Handig om in te zetten wanneer je wilt weten waar jouw zoekwoorden het meeste voorkomen en op welke social media kanalen.
  • Followerwonk helpt bij het doorzoeken van bio’s op Twitter. Handig om te achterhalen welke twitteraars tot jouw doelgroep behoren en wie hierin mensen met invloed zijn en je dus eventueel kunt inzetten of van kunt leren.
  • Met behulp van Google Blogsearch kun je blogs lokaliseren die passen bij datgene wat jij doet en bij jouw doelgroep, of die zelfs door jouw doelgroep geschreven worden. Hiermee kun je veel inspiratie op doen!

Statistieken

Wanneer je een website hebt, beschik je ook over de statistieken van deze website. Dit kan op verschillende manieren zo zijn. Sommige content management systemen beschikken al over statistieken, maar anders kunnen de volgende statistiekentools je wellicht ook verder helpen:

  • Google Analytics: wanneer je gebruikmaakt van Google Analytics is het belangrijk dat er een Google Analytics code geplaatst is op jouw website en dat je de bezoekers toestemming vraagt om het één en ander te meten (de welbekende cookies). Google Analytics maakt een heleboel inzichtelijk wat betreft je website. Het aantal bezoekers per dag, maand of jaar, vergelijkingsmethoden t.o.v. de andere jaren, het aantal behaalde conversies en doelen en de manier waarop zij je website binnenkomen. Ook op het gebied van doelgroepsegmentatie is er een heleboel mogelijk met Analytics. Denk aan interesses, demografische gegevens of gebruiksgedrag. Heel handig is dat je kunt zien waar jouw doelgroep vandaan komt, bijvoorbeeld van een advertentie uit Google.nl. Al deze gegevens bij elkaar vormen zeer relevante informatiebron over jouw doelgroep.
  • Google Webmaster Tools: is een gratis service die aangeboden wordt door Google. Middels deze tool kun je bekijken of en waar jouw website aanwezig is in de zoekresultaten van Google. De tool geeft daarnaast een adviezen hoe jouw techniek van de site te verbeteren. Handig om de prestaties van je website in de zoekresultaten te verbeteren.
  • Social Metrics: heb je een Facebookpagina? Dan heb je ook de statistieken van je Facebook pagina. Op deze manier leer je jouw doelgroep ook beter kennen.

Zoekgedrag

Niet alleen met interne statistieken (die van je website en je social media kanalen bijvoorbeeld), maar ook met externe statistieken kun je meer te weten komen over je doelgroep. Het is erg handig om het zoekgedrag in kaart te brengen. Want jij kunt wel denken dat sommige zoekwoorden erg logisch zijn, maar denkt jouw doelgroep daar ook zo over? Waar zoekt de Google gebruiker naar? Dit kan met behulp van de Keyword Planner van Google. Dit geeft, samen met de trends door de jaren heen, perfect weer wat zoekwoorden voor jouw bedrijf zijn. 'Snel afvallen’ is bijvoorbeeld interessanter vlak voor de zomer dan de winter. 

Wanneer je dit allemaal in kaart gebracht hebt en dus weet waarop jouw doelgroep zoekt, is het van belang om je eigen website te bekijken. Sluit de content die je aanbiedt aan op datgene waarnaar je doelgroep op zoek is? Wanneer je met betrekking tot ‘snel afvallen’ helemaal geen teksten, afbeeldingen of video’s aanbiedt, wordt het haast onmogelijk om internetgebruikers met die interesse naar jouw website toe te trekken.

Fysiek gedrag

Naast alles wat online meetbaar is, is het natuurlijk ook belangrijk om het fysieke gedrag van je klanten/doelgroepen te analyseren en in kaart te brengen. Durf te vragen. Vraag je klanten wie zij zijn, waarnaar ze op zoek zijn en wat ze willen. Dit kan door gewoon met ze in gesprek te gaan of ze uit te nodigen voor een enquête, interview of discussie. Kies die vorm die het beste past bij datgene waarnaar je op zoek bent en datgene wat jouw klanten als het fijnst ervaren. Voorbeeld: als gewichtsconsulent(e), dan zou een eigen praktijk met een privéplek om oefeningen te doen aantrekkelijker kunnen zijn voor mensen met overgewicht, dan een overvolle sportschool. Een topsporter daarentegen kan het juist fijn vinden om oefeningen te doen in een sportieve omgeving. Op beide doelgroepen dien je jouw dienstverlening af te stemmen, zowel offline als online. Het allerbeste is natuurlijk om zowel de online methoden als het analyseren van fysiek gedrag met elkaar te combineren. Op deze manier kun je jouw online en offline communicatie namelijk perfect op elkaar afstemmen.

Output

Met behulp van al het bovenstaande heb je dus een heleboel data over wie je doelgroep is, waarnaar zij op zoek zijn, waarin ze geïnteresseerd zijn en waar ze zich graag bevinden. Een handig hulpmiddel is het maken van persona’s van je doelgroep. In een persona komen de demografische kenmerken, het gedrag en de levensfase waarin jouw doelgroep zich bevindt samen. Hierdoor heb je altijd een concreet beeld van diegene waarvoor je schrijft. Je kunt jezelf beter inleven in de doelgroep, omdat je hem/haar daadwerkelijk 'voor je ziet'.

Meer interessante artikelen:

Gratis downloads?

Wil jij handige whitepapers downloaden? Bezoek dan deze pagina met tientallen gratis downloads.

Downloads

Whitepaper 

SEO, AdWords en Google Analytics

Stappenplan 

Het schrijven van een social media marketingplan

Whitepaper 

Jouw eigen website (laten) maken

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.

LiveZilla Live Chat Software