Een wijs spreekwoord luidt: ‘Je weet pas waar je naartoe gaat, als je weet waar je vandaan komt.’ Het wordt tijd dat zzp’ers deze tekst op een tegeltje zetten. En aan de muur hangen.
Ja, ook jij. Zodat je er elke dag aan herinnerd wordt. Tot het grote moment daar is: je wilt je website vernieuwen.
Nieuwe website: hoe het helaas meestal gaat
Doorgaans wordt een website eens in de 3-4 jaar vernieuwd: nieuw design, nieuwe webteksten, nieuwe foto’s. En als een ondernemer die drang krijgt, belt ‘ie meestal een webdesigner:
“Ik wil een nieuwe website. Kun jij die voor me maken?”
De webdesigner vraagt: “Natuurlijk. Wat wil je dan precies?”
En dan komt het: “Een mooi, modern nieuw ontwerp. In mijn huisstijlkleuren natuurlijk. Verder weet ik het niet zo. Kun je een voorstel doen?”
Vervolgens gaat de webdesigner aan de slag. Ergens tussendoor worden de teksten en foto’s nog even snel geregeld. Ongeveer een maand later is de nieuwe website klaar. Lancering. Champagne. Linkedin-bericht: “We zijn er trots op: onze nieuwe website!” Felicitaties alom. Bezoekerspiekje. En dan…
…blijft het stil. De nieuwe website snort. Net als de oude, eigenlijk. Maar wat de ondernemer er nu eigenlijk aan heeft? Wat het oplevert? Dat weet ‘ie zelf niet. En niemand die het ‘m kan vertellen.
Hij weet alleen wat ’t hem (wéér) gekost heeft: kostbare euro’s.
Nieuwe website: hoe het zou moeten gaan
Jij wilt een nieuwe website. Maar niet omdat je domweg een nieuw, ‘modern’ jasje wilt. Nee: je wilt een website die presteert. Die regelmatig voor leads, offerteaanvragen en nieuwe klanten zorgt. Je bent immers ondernemer. Je wilt omzet maken. Jouw investering moet zich uitbetalen.
Dus het eerste wat je doet – en dit is dat ene wat iedereen vergeet – is een 0-meting. Je beantwoordt cruciale vragen als:
- Hoeveel bezoekers trekt mijn website?
- Waar komen die bezoekers vandaan?
- Wat doen ze op de website?
- Hoe vaak nemen ze contact op?
- Hoe vaak keren ze terug?
Als je dat doet, gaat je website opeens leven. Opeens is het niet meer je (argh!) ‘online visitekaartje’. Opeens is het een plek waar van alles gebeurt. Een onmisbaar marketingmiddel dat je doelgroep iedere dag gebruikt. Dat iedere dag dus weer klanten kan opleveren.
En als je het antwoord weet op bovenstaande vragen, ontdek je ook waar de kansen liggen. Waar je nieuwe website beter moet presteren. Pas dan kun je (realistische) doelstellingen formuleren. En daarop actie (laten) ondernemen.
Draait je nieuwe website eenmaal? Dan kun je met de gegevens van de 0-meting in handen regelmatig evalueren. Zijn de prestaties verbetert? Welke nieuwe conclusies kunnen we daaruit trekken? Wat gaan we doen om verder te verbeteren?
Zó behoor je met je website om te gaan.
Als je weet waar je vandaan komt (de 0-meting) weet je pas waar je naartoe gaat (een website die je klanten oplevert). Nooit meer vergeten.