gasten online
Registreer en profiteer!
 

4 vragen over Google Analytics beantwoord

Als zzp'er met een website heb je natuurlijk het liefst zoveel mogelijk (potentiële) klanten op jouw website. Maar waar kijken deze websitebezoekers naar en hoe lang kun jij de aandacht van jouw bezoekers vasthouden? Dat vertellen de cijfers van Google Analytics jou. Een onmisbare tool voor ieder bedrijf!

Wat kun je meten met Google Analytics?

Google Analytics verzamelt de statistieken van jouw website en geeft deze in grafieken weer. Denk bijvoorbeeld aan het aantal paginaweergaven, de eigenschappen van je bezoekers zoals locatie, browser en leeftijd, maar ook via welke kanalen de bezoekers op jouw website komen. Met deze statistieken krijg je inzicht in hoe effectief jouw website nu echt is en op welke punten deze voor verbetering vatbaar is.

Heb je nooit eerder met Analytics gewerkt, dan heb je vast vragen. Zoals wat het precies is, én wat het jou oplevert. In dit artikel beantwoorden wij de vier meest gestelde vragen.

1. Hoe krijg ik inzicht in de resultaten van mijn website?

Wil je de cijfers en statistieken van jouw website in Google Analytics kunnen bekijken, dan dien je eerst een trackingcode te installeren. Deze code plaats je in de HTML van iedere pagina waar je de gegevens van wilt tracken. Je plaatst de code voor de </head> tag. Een juiste installatie hiervan is essentieel voor een goede weergave van de prestaties van jouw site. Geen verstand van? Vraag jouw websitebouwer om het te doen.

De data die Google Analytics van jouw website verzamelt, vertelt je veel meer dan alleen de bezoekersaantallen die je op het dashboard zult zien staan. Als jij je erin verdiept, kun je veel te weten komen over jouw bezoekers en hun gedrag. Uiteraard kun je veel informatie halen uit de gegevens die Google Analytics automatisch voor je verzamelt, maar als je zelf doelen instelt kun je pas echt meten. Wat is het doel van jouw website? Is dat bijvoorbeeld contact opnemen, offertes aanvragen, informatie downloaden of een aankoop doen? Meet bijvoorbeeld hoeveel procent van de mensen die op de contactpagina klikken uiteindelijk ook echt het contactformulier invullen (=conversie). Blijf controleren, analyseren en vergelijken om jouw gestelde doelen te behalen.

Googleanalytics

In dit voorbeeld kun je de rapportage zien van een ingesteld doel. In dit geval is een klik op de pagina ‘samenwerken’ een doel. In het voorbeeld hierboven is in de periode van 14 september t/m 25 september door 32 unieke bezoekers op deze pagina geklikt. Het doel is dus 32 keer behaald.

2. Wie zijn de bezoekers van mijn website?

Je kunt niet letterlijk zien wie jouw website bezoekt, maar via de tabbladen 'doelgroep', 'acquisitie' en 'gedrag' kom je wel heel veel te weten over jouw bezoekers. Zo kun je onder meer zien welke browser ze gebruiken, waar ze vandaan komen (land, provincie, plaats), of ze jouw site voor de eerste keer bezoeken, hoe laat de meeste bezoekers op jouw site zijn, welk apparaat ze gebruiken en welke schermresolutie het meest gebruikt wordt. Als je Google Search Console aan je Analytics-account koppelt kun je zelfs zien via welk zoekwoord de bezoekers op jouw website zijn beland.

GoogleanalyticsDTG

In bovenstaand voorbeeld zie je onder meer de gebruikers die via social mediakanalen op jouw website terechtkomen, welke browser zij gebruiken, hoeveel websitebezoeken er plaatsvinden via een specifiek kanaal in combinatie met een type browser en hoeveel pagina's zij hebben bezocht.

3. Waar kijken de bezoekers van mijn website naar?

Uit de statistieken van Google Analytics kun je precies opmaken via welke pagina’s bezoekers uit Google zijn terechtgekomen (landingspagina), maar ook waar jouw websitebezoekers afhaken en er dus ruimte is voor verbetering. Met een beetje extra werk kun je het gedrag van jouw bezoekers precies monitoren via de optie gedragsstroom. Je kunt bijvoorbeeld niet alleen zien welke pagina het beste bekeken wordt en hoeveel pagina’s er per bezoeker gelezen worden, maar ook hoeveel procent van de bezoekers slechts één pagina bekijkt. Als jij je een beetje verdiept in de gegevens die Google Analytics voor je heeft verzameld, zie je welke pagina’s het goed doen en welke niet. Gebruik deze informatie om jouw website te verbeteren.

4. Wat levert het gebruik van Google Analytics mij op?

Kort gezegd: inzicht. Het geeft jou de mogelijkheid om precies te ontdekken op welke punten jouw website goed en minder goed presteert. Achterhaal bijvoorbeeld welke content jouw websitebezoekers interessant vinden en hoe jij de bezoekers kunt motiveren om langer op jouw website te blijven of contact op te nemen. Google Analytics laat je heel veel zien over jouw bezoekers en hun gedrag. Uitermate belangrijke informatie voor iedere zzp'er met een website!

Krijg inzicht in het bezoek op jouw website en maak een Google Analytics account aan!

Meer interessante artikelen: 

Gratis downloads?

Wil jij handige whitepapers downloaden? Bezoek dan deze pagina met tientallen gratis downloads.

Downloads

Whitepaper 

SEO, AdWords en Google Analytics

Whitepaper 

Jouw marketingcommunicatie strategie bepalen

Whitepaper 

Jouw eigen website (laten) maken

Whitepaper 

Een succesvolle bedrijfspagina op Facebook

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.

LiveZilla Live Chat Software