• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

4 vragen over Google Analytics beantwoord

Als zzp'er heb je natuurlijk het liefst zoveel mogelijk (potentiële) klanten op jouw website. Maar waar kijken deze websitebezoekers naar? En hoe lang kun jij de aandacht van jouw bezoekers vasthouden? Dat vertellen de cijfers van Google Analytics jou. Een onmisbare tool voor ieder bedrijf!

Wat kun je meten met Google Analytics?

Google Analytics verzamelt de statistieken van jouw website en geeft deze in grafieken weer. Denk aan het aantal paginaweergaven, kenmerken van je bezoekers zoals locatie, browser en leeftijd, maar ook via welke kanalen de bezoekers op jouw website komen. Deze statistieken geven je inzicht in hoe effectief jouw website nu echt is en op welke punten deze voor verbetering vatbaar is.

Heb je nooit eerder met Analytics gewerkt, dan heb je vast vragen. Zoals wat het precies is, én wat het jou oplevert. In dit artikel beantwoorden wij de vier meest gestelde vragen.

  1. Hoe krijg ik inzicht in de resultaten van mijn website?
  2. Wie zijn de bezoekers van mijn website?
  3. Waar kijken de bezoekers van mijn website naar?
  4. Wat levert het gebruik van Google Analytics mij op?

1. Hoe krijg ik inzicht in de resultaten van mijn website?

Wil je de cijfers en statistieken van jouw website in Google Analytics kunnen bekijken, dan dien je eerst een trackingcode te installeren. Deze code plaats je in de HTML van iedere pagina waar je de gegevens van wilt tracken. Je plaatst de code voor de </head> tag. Een juiste installatie hiervan is essentieel voor een goede weergave van de prestaties van jouw site. Geen verstand van? Vraag jouw websitebouwer om het te doen.

De data die Google Analytics van jouw website verzamelt, vertellen je veel meer dan alleen de bezoekersaantallen die je op het dashboard ziet staan. Als jij je erin verdiept, kun je veel te weten komen over jouw bezoekers en hun gedrag. Uiteraard kun je veel informatie halen uit de gegevens die Google Analytics automatisch voor je verzamelt, maar als je zelf doelen instelt kun je pas echt meten. Wat is het doel van jouw website? Is dat contact opnemen, offertes aanvragen, informatie downloaden of een aankoop doen? Meet bijvoorbeeld hoeveel procent van de mensen die op de contactpagina klikken uiteindelijk ook echt het contactformulier invullen (=conversie). Blijf controleren, analyseren en vergelijken om jouw gestelde doelen te behalen.

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!

2. Wie zijn de bezoekers van mijn website?

Je kunt niet letterlijk zien wie jouw website bezoekt, maar via de tabbladen 'doelgroep', 'acquisitie' en 'gedrag' kom je wel heel veel te weten over jouw bezoekers. Zo kun je onder meer zien welke browser ze gebruiken, waar ze vandaan komen (land, provincie, plaats), of ze jouw site voor de eerste keer bezoeken, hoe laat de meeste bezoekers op jouw site zijn, welk apparaat ze gebruiken en welke schermresolutie het meest gebruikt wordt. Als je Google Search Console aan je Analytics-account koppelt kun je zelfs zien via welk zoekwoord de bezoekers op jouw website zijn beland.

TIP Wil je meer bezoekers op je website? Vergelijk 4 online marketing bureaus.

3. Waar kijken de bezoekers van mijn website naar?

Uit de statistieken van Google Analytics kun je precies opmaken via welke pagina’s bezoekers bij jou zijn terechtgekomen (landingspagina), maar ook waar jouw websitebezoekers afhaken en er dus ruimte is voor verbetering. Met een beetje extra werk kun je het gedrag van jouw bezoekers precies monitoren via de optie gedragsstroom.

Je kunt bijvoorbeeld niet alleen zien welke pagina het beste bekeken wordt en hoeveel pagina’s er per bezoeker gelezen worden, maar ook hoeveel procent van de bezoekers slechts één pagina bekijkt. Als jij je een beetje verdiept in de gegevens die Google Analytics voor je heeft verzameld, zie je welke pagina’s het goed doen en welke niet. Gebruik deze informatie om jouw website te verbeteren.

4. Wat levert het gebruik van Google Analytics mij op?

Kort gezegd: inzicht. Het geeft jou de mogelijkheid om precies te ontdekken op welke punten jouw website goed en minder goed presteert. Achterhaal bijvoorbeeld welke content jouw websitebezoekers interessant vinden en hoe jij de bezoekers kunt motiveren om langer op jouw website te blijven of contact op te nemen. Google Analytics laat je heel veel zien over jouw bezoekers en hun gedrag. Uitermate belangrijke informatie voor iedere zzp'er met een website!

Krijg inzicht in het bezoek op jouw website en maak een Google Analytics account aan!

Meer interessante artikelen: 

Gratis downloads?

Wil jij handige whitepapers downloaden? Bezoek dan deze pagina met tientallen gratis downloads.

Gratis downloads

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.

Niet gevonden wat je zocht?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.