• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Zeven tips voor zakelijk social media succes

Grote kans dat jouw klant zich online bevindt en gebruik maakt van sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn. In dit kennisartikel lees je hoe jij als zzp’er social media zo effectief mogelijk inzet.

Wat kun je als zzp'er met social media? Zeven tips!

Hoeveel gebruikers?

Facebook telt inmiddels 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers (peildatum januari 2019). Daarvan maakt 7,1 miljoen dagelijks gebruik maakt van het medium. Twitter telt 2,5 miljoen Nederlanders (en behoort daarmee net niet tot de top 5 van meest gebruikte social media). LinkedIn kan rekenen op 4,7 Nederlandse gebruikers. Slechts 0,7 miljoen gebruikt dit medium overigens dagelijks (bron: Nationale Social Media Onderzoek, Newcom).

Het is dus vrijwel zeker dat jouw klanten zich hier ook bevinden! Daarom bieden social media veel kansen op zakelijk gebied, zoals sales, marketing en communicatie.

TIP Op Facebook en LinkedIn is de grootste groep gebruikers tussen de 20 en 39 jaar - op YouTube en Instagram 15 tot 19 jaar. Over het algemeen gebruiken meer mannen dan vrouwen LinkedIn en YouTube en zijn vrouwen iets actiever op Facebook, Instagram en Pinterest (bron).

Met deze 7 tips kun jij als zzp'er het beste uit sociale media halen.

1. Bedenk wat je wil bereiken

Wat is exact jouw doel met sociale media? Wat moet het je opleveren? Wil je meer naamsbekendheid? Meer producten of diensten verkopen of in contact komen met jouw (potentiële) klanten? Vraag jezelf af of het kanaal dat je gebruikt, jou helpt bij het behalen van die zakelijke doelen.

2. Waar bevindt jouw doelgroep zich?

Nu je weet wat je wilt bereiken, ga je bekijken waar jouw klanten zich bevinden. Vraag gerust eens aan je bestaande klanten of ze actief zijn op sociale media en welke kanalen zij gebruiken. Zo ja, vraag hen of ze jouw pagina ook willen liken. Zo breidt het aantal volgers zich steeds verder uit.

TIP Kijk ook naar jouw concurrenten: op welke sociale media bevinden zij zich en hoeveel volgers/likes hebben ze?

3. Reserveer tijd en houd je kennis op peil

Sociale media zijn heel belangrijk maar om ze succesvol te kunnen inzetten, zul je tijd moeten investeren. Dat betekent dat je er een extra taak bij krijgt. Realiseer je dat goed en maak tijd voor de invulling van jouw kanalen vrij. Besef je ook dat je niet alleen aan het zenden bent, maar ook iets met de reacties van jouw volgers moet doen. Hierover lees je meer in punt vijf.

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!

4. Deel nuttige informatie

Zoals je in het eerste punt al kon lezen, kun je sociale media inzetten voor diverse marketingdoelstellingen: de band met jouw klanten versterken, meer leads (potentiële klanten) werven, je naamsbekendheid vergroten en meer. Bedenk welke content bijdraagt aan jouw doelstelling. Wat voor berichten ga je delen? Wat willen jouw klanten lezen en welke boodschap wil je delen? Tips:

  • Deel niet alleen in commerciële boodschappen, maar geef ook eens waardevolle kennis;
  • Deel ook relevant nieuws uit jouw sector of branche;
  • Organiseer een winactie;
  • Deel informatie over en project dat je hebt voltooid (met goedkeuring van je klant natuurlijk);
  • Een persoonlijk bericht: geef een kijkje achter de schermen;
  • Plaats een (live)video: bewegend beeld wordt op social media steeds belangrijker.

5. Reageer en leer!

Heb je genoeg volgers hebt verzameld, kijk dan goed naar wat ze op jouw kanalen doen. Welke vragen hebben ze, welke berichten zijn het populairst en wie zijn je volgers eigenlijk? Zijn het vooral mannen of vrouwen? Zijn ze lager of juist hoger opgeleid? Waar komen ze vandaan? Bekijk wat jouw doelgroep bezighoudt, reageer op de opmerkingen en vragen en gebruik jouw sociale media ook als meetinstrument om te kijken wat jouw klanten beweegt en bezighoudt.

6. Benut jouw netwerk

Als ondernemer is jouw netwerk van levensbelang: veel reclame gaat van mond-tot-mond. Heeft een van je volgers of iemand uit jouw LinkedIn-connecties een specifieke vraag? Probeer jouw netwerk ook te betrekken: beveel eens een collega-ondernemer aan of draag iemand uit jouw netwerk naar voren. Als je dit doet, is de kans groot dat jij ook bij anderen in jouw netwerk wordt aanbevolen!

7. Volledigheid en herkenbaarheid

Zorg dat je herkenbaarheid uitstraalt door bijvoorbeeld je logo in je afbeeldingen te verwerken, een relevante omslagfoto op zowel Facebook als LinkedIn te gebruiken en een duidelijk herkenbare profielfoto op jouw sociale media te plaatsen. Vul je profiel ook goed aan met contactinformatie, je website en een samenvatting. Ook op LinkedIn doe je er goed aan je profiel zo volledig mogelijk in te vullen: dit komt je professionaliteit ten goede.

Gratis downloads

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.