gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Zeven tips voor zakelijk social media succes

Grote kans dat jouw klant zich online bevindt en gebruik maakt van sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn.  In dit kennisartikel lees je hoe jij als zzp’er social media zo effectief mogelijk inzet.

Wat kun je als zzp'er met social media? Zeven tips!

Hoeveel gebruikers?

Facebook telt inmiddels 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers (peildatum januari 2019). Daarvan maakt 7,1 miljoen dagelijks gebruik maakt van het medium. Twitter telt 2,5 miljoen Nederlanders (en behoort daarmee net niet tot de top 5 van meest gebruikte social media). LinkedIn kan rekenen op 4,7 Nederlandse gebruikers. Slechts 0,7 miljoen gebruikt dit medium overigens dagelijks (bron: Nationale Social Media Onderzoek, Newcom).

Het is dus vrijwel zeker dat jouw klanten zich hier ook bevinden! Daarom bieden social media veel kansen op zakelijk gebied, zoals sales, marketing en communicatie.

TIP: Op Facebook en LinkedIn is de grootste groep gebruikers tussen de 20 en 39 jaar - op YouTube en Instagram 15 tot 19 jaar. Over het algemeen gebruiken meer mannen dan vrouwen LinkedIn en YouTube en zijn vrouwen iets actiever op Facebook, Instagram en Pinterest (bron).

Met deze 7 tips kun jij als zzp'er het beste uit sociale media halen.

1. Bedenk wat je wil bereiken

Wat is exact jouw doel met sociale media? Wat moet het je opleveren? Wil je meer naamsbekendheid? Meer producten of diensten verkopen of in contact komen met jouw (potentiële) klanten? Vraag jezelf af of het kanaal dat je gebruikt, jou helpt bij het behalen van die zakelijke doelen.

2. Waar bevindt jouw doelgroep zich?

Nu je weet wat je wilt bereiken, ga je bekijken waar jouw klanten zich bevinden. Vraag gerust eens aan je bestaande klanten of ze actief zijn op sociale media en welke kanalen zij gebruiken. Zo ja, vraag hen of ze jouw pagina ook willen liken. Zo breidt het aantal volgers zich steeds verder uit.

TIP Kijk ook naar jouw concurrenten: op welke sociale media bevinden zij zich en hoeveel volgers/likes hebben ze?

3. Reserveer tijd en houd je kennis op peil

Sociale media zijn heel belangrijk maar om ze succesvol te kunnen inzetten, zul je tijd moeten investeren. Dat betekent dat je er een extra taak bij krijgt. Realiseer je dat goed en maak tijd voor de invulling van jouw kanalen vrij. Besef je ook dat je niet alleen aan het zenden bent, maar ook iets met de reacties van jouw volgers moet doen. Hierover lees je meer in punt vijf.

4. Deel nuttige informatie

Zoals je in het eerste punt al kon lezen, kun je sociale media inzetten voor diverse marketingdoelstellingen: de band met jouw klanten versterken, meer leads (potentiële klanten) werven, je naamsbekendheid vergroten en meer. Bedenk welke content bijdraagt aan jouw doelstelling. Wat voor berichten ga je delen? Wat willen jouw klanten lezen en welke boodschap wil je delen? Tips:

  • Deel niet alleen in commerciële boodschappen, maar geef ook eens waardevolle kennis
  • Deel ook relevant nieuws uit jouw sector of branche
  • Organiseer een winactie
  • Deel informatie over en project dat je hebt voltooid (met goedkeuring van je klant natuurlijk)
  • Een persoonlijk bericht: geef een kijkje achter de schermen
  • Plaats een (live)video: bewegend beeld wordt op social media steeds belangrijker.

5. Reageer en leer!

Heb je genoeg volgers hebt verzameld, kijk dan goed naar wat ze op jouw kanalen doen. Welke vragen hebben ze, welke berichten zijn het populairst en wie zijn je volgers eigenlijk? Zijn het vooral mannen of vrouwen? Zijn ze lager of juist hoger opgeleid? Waar komen ze vandaan? Bekijk wat jouw doelgroep bezighoudt, reageer op de opmerkingen en vragen en gebruik jouw sociale media ook als meetinstrument om te kijken wat jouw klanten beweegt en bezighoudt.

6. Benut jouw netwerk

Als ondernemer is jouw netwerk van levensbelang: veel reclame gaat van mond-tot-mond. Heeft een van je volgers of iemand uit jouw LinkedIn-connecties een specifieke vraag? Probeer jouw netwerk ook te betrekken: beveel eens een collega-ondernemer aan of draag iemand uit jouw netwerk naar voren. Als je dit doet, is de kans groot dat jij ook bij anderen in jouw netwerk wordt aanbevolen!

7. Volledigheid en herkenbaarheid

Zorg dat je herkenbaarheid uitstraalt door bijvoorbeeld je logo in je afbeeldingen te verwerken, een relevante omslagfoto op zowel Facebook als LinkedIn te gebruiken en een duidelijk herkenbare profielfoto op jouw sociale media te plaatsen. Vul je profiel ook goed aan met contactinformatie, je website en een samenvatting. Ook op LinkedIn doe je er goed aan je profiel zo volledig mogelijk in te vullen: dit komt je professionaliteit ten goede.

Downloads

Whitepaper 

Een succesvolle bedrijfspagina op Facebook

E-book 

LinkedIn

Whitepaper 

SEO, AdWords en Google Analytics

Stappenplan 

Het schrijven van een social media marketingplan

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
 

Op de hoogte blijven van de gevolgen van het coronavirus als zzp'er?

Bezoek ons dossier

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
Wij en door ons geselecteerde partners gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Lees hier ons cookie statement. akkoord