gasten online
Registreer en profiteer!
 

Zeven tips voor zakelijk social media succes

Grote kans dat jouw klant zich online bevindt op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn. Maar hoe haal je nu het beste uit social media? In dit kennisartikel lees je hoe jij als zzp’er social media zo effectief mogelijk inzet. steeds vaker op Twitter en LinkedIn. Ayman van Bregt geeft daarom 10 tips voor zakelijk succes op sociale media.

Wat kun je als zzp'er met social media? Zeven tips!

Hoeveel gebruikers?

Facebook telt inmiddels 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers: waarvan 7,5 miljoen dagelijks gebruik maakt van het medium. Twitter telt 2,6 miljoen Nederlanders (en behoort daarmee net niet tot de top 5 van meest gebruikte social media) en LinkedIn kan rekenen op 4,3 Nederlandse gebruikers. Slechts 0,4 miljoen gebruikt dit medium overigens dagelijks (bron: Marketingfacts.nl).

Het is dus vrijwel zeker dat jouw klanten zich hier ook bevinden! Daarom bieden social media veel kansen op zakelijk gebied, zoals sales, marketing en communicatie.

TIP Op Facebook en LinkedIn is de grootste groep gebruikers tussen de 20 en 39 jaar - op YouTube en Instagram 15 tot 19 jaar. Over het algemeen gebruiken meer mannen dan vrouwen LinkedIn, YouTube en Google Plus en gebruiken iets meer vrouwen Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest (bron).

We geven je in dit kennisartikel een aantal handige tips om het beste uit social media te halen als zzp’er.

1. Bedenk wat je wil bereiken

Wat is exact jouw doel met social media? Wat moet het je opleveren? Wil je meer naamsbekendheid? Meer producten of diensten verkopen of in contact komen met jouw (potentiële) klanten? Vraag jezelf ook af of het kanaal/gebruik van social media je helpt bij het behalen van die zakelijke doelen.

2. Waar bevindt jouw doelgroep zich?

Nu je weet wat je wilt bereiken, ga je bekijken waar jouw klanten zich bevinden. Vraag gerust eens aan je bestaande klanten op welke social mediakanalen zij actief zijn. Zo ja, vraag hen of ze jouw pagina ook willen liken. Zo breidt het aantal volgers zich steeds verder uit.

TIP Kijk ook naar jouw concurrenten: op welke sociale media bevinden zij zich en hoeveel volgers/likes hebben ze?

3. Reserveer tijd en houd je kennis op peil

Social media is heel belangrijk en heeft, om het succesvol te kunnen inzetten, je tijd en enige kennis nodig. Dat betekent dat je er een extra taak bij krijgt. Realiseer je dat dus goed en maak tijd voor de invulling van jouw kanalen vrij. Besef je ook dat je niet alleen informatie zendt, maar ook iets met de reacties van jouw volgers moet doen. Hierover lees je meer in punt vijf.

4. Deel nuttige informatie

Zoals je in het eerste punt al kon lezen, kun je social media inzetten voor diverse marketingdoelstellingen: de band met jouw klanten versterken, meer leads (potentiële klanten), je naamsbekendheid vergroten en meer. Bedenk welke informatie bijdraagt aan jouw doelstelling. Wat voor berichten ga je delen? Wat willen jouw klanten lezen en welke boodschap wil je delen? Tips van berichten die je kunt delen:

  • Deel niet alleen commerciële boodschappen, maar geef ook eens tips
  • Deel ook relevant nieuws uit jouw sector of branche
  • Organiseer een winactie
  • Deel een project dat je hebt voltooid (met goedkeuring van je klant natuurlijk)
  • Een persoonlijk bericht: geef een kijkje achter de schermen bijvoorbeeld
  • Plaats een (live)video: bewegend beeld wordt op social media steeds belangrijker.

5. Reageer en leer!

Nu je eenmaal volgers hebt verzameld, ga je kijken naar wat ze op jouw kanalen doen. Welke vragen hebben ze, welke berichten zijn het populairst onder je volgers en zijn het vooral mannen of vrouwen? Zijn ze lager of juist hoger opgeleid? Waar komen ze vandaan? Bekijk wat jouw doelgroep bezighoudt, reageer op de opmerkingen en vragen en gebruik jouw sociale media ook als meetinstrument om te kijken wat jouw klanten beweegt en bezighoudt.

6. Benut jouw netwerk

Als ondernemer is jouw netwerk van levensbelang: veel reclame gaat via-via en van mond-tot-mond. Heeft een van je volgers of iemand uit jouw LinkedIn-connecties een specifieke vraag? Probeer jouw netwerk ook te betrekken: beveel eens een collega-ondernemer (geen concurrent natuurlijk) aan of draag iemand uit jouw netwerk naar voren. Als je dit doet is de kans groot dat jij ook bij anderen in jouw netwerk wordt aanbevolen!

7. Volledigheid en herkenbaarheid

Zorg dat je herkenbaarheid uitstraalt door bijvoorbeeld je logo in je afbeeldingen te verwerken, een relevante omslagfoto op zowel Facebook als LinkedIn gebruikt en een duidelijk herkenbare profielfoto op jouw sociale media gebruikt. Vul je profiel ook goed aan met contactinformatie, je website en een samenvatting. Ook op LinkedIn doe je er goed aan je profiel zo volledig mogelijk in te vullen: dit komt je professionaliteit ten goede.

Downloads

Whitepaper 

Een succesvolle bedrijfspagina op Facebook

E-book 

LinkedIn

Whitepaper 

SEO, AdWords en Google Analytics

Stappenplan 

Het schrijven van een social media marketingplan

Whitepaper 

Jouw marketingcommunicatie strategie bepalen

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.

LiveZilla Live Chat Software