• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Werken in de cloud: hoe veilig is een online administratie?

Vind jij de cloud eng? Gevaarlijk? Privacygevoelig? Je bent niet de enige. Toch maken we massaal gebruik van cloudoplossingen. Ook jij. Want wie maakt er tegenwoordig geen gebruik van Facebook, Outlook, Gmail en DigiD? Natuurlijk is de beveiliging van gegevens van klanten daarbij extreem belangrijk. Vertrouwelijke gegevens mogen immers absoluut niet in handen van anderen komen. En dat is precies waarom de cloud ideaal is bij het voeren van een online administratie.

De cloud is veiliger dan de archiefkast

Wat is de cloud precies? Een wolk (cloud) is niet tastbaar. Werken in de cloud wil dan ook zeggen dat je gegevens niet bewaart op je eigen computer, maar opslaat en verwerkt via het internet. Dankzij grote, centrale datacentra kunnen duizenden bestanden online bewaren.

Zowel mensen als applicaties kunnen zo hun gegevens delen en overal waar internet is openen. Grote hoeveelheden gegevens kun je zo gemakkelijk in één keer delen. En doordat je met meer mensen gelijktijdig kunt werken in een administratie, is deze altijd up-to-date.

De cloud verkleint het risico op lokale calamiteiten

Nu hoor ik je denken: ‘Ja, maar al die gegevens die zomaar ergens zweven, dat is toch helemaal niet veilig?’ Dat is het nou juist wel. In de cloud zijn de gegevens veiliger dan in de archiefkast. Een leverancier als Snelstart bijvoorbeeld, bewaart jouw online administratie op een server in het streng beveiligde datacenter van Microsoft.

Je loopt hierdoor geen risico meer dat financiële gegevens kwijtraken door lokale calamiteiten, zoals het crashen van een harde schijf of diefstal van een computer of laptop. Bovendien is het niveau van de beveiligingsmaatregelen rond een centrale server veel hoger dan bij jou thuis of op kantoor.

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!

Het grootste veiligheidsrisico is de gebruiker zelf

Microsoft heeft één van de best beveiligde datacentra ter wereld. Wanneer het gaat om de veiligheid van klantgegevens, ben je zelf meestal het grootste gevaar. Bijvoorbeeld door het openen van links van onbetrouwbare bronnen of door slordig om te gaan met wachtwoorden. Grote tech-partijen investeren miljarden euro’s in het veiliger maken van het werken in de cloud. Zo delen we tegenwoordig onze meest persoonlijke informatie via het internet door in te loggen met ons DigiD op sites van de overheid (De Belastingdienst, MijnOverheid).

De kans dat een raampje van het accountantskantoor wordt ingetikt of er een brand ontstaat in huis en de gegevens écht weg zijn, is groter dan dat er iets met je online gegevens gebeurt.

TIP Meer weten over werken in de cloud? Download dan de online toolkit Samen online boekhouden met SnelStart  

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.