• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Betere vindbaarheid in Google

Ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website en ook als zzp'er kun je niet zonder. Hoe je ervoor zorgt dat die website ook wordt gevonden door de zoekmachines en wat je kunt doen om bezoekers langer op jouw website te houden? Dat lees je in dit artikel.

Zo word je beter vindbaar in Google

Hoe wordt jouw website beter gevonden in Google?

Je kunt als zzp'er simpelweg niet zonder: een website waarmee je jouw onderneming ook online op de kaart zet. Maar met een mooie site alleen ben je er niet. Al investeer je nog zoveel moeite in het (laten) maken van het design, als je weinig bezoekers trekt schiet je er weinig mee op. In deze checklist lees je in 6 stappen hoe je een website online beter vindbaar maakt.

  1. Betere webteksten
  2. Het belang van titels en tussenkoppen
  3. PDF bestand? Het kan, maar let op
  4. Maak gebruik van sociale media
  5. De kracht van linkbuilding
  6. Ontdek Google Mijn Bedrijf

1. Betere webteksten

Er zijn genoeg specialisten die jouw zakelijke website op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) onder handen kunnen nemen, maar waarom zou je niet eerst zelf naar de webteksten kijken?

Google indexeert de zoekresultaten voor een groot deel op basis van woorden en zinnen. Wie weinig inspiratie heeft om voor iedere pagina een andere pakkende webtekst te schrijven, kan hiervoor een gespecialiseerde (zzp) tekstschrijver inhuren. Zorg dat je de tekst kort en bondig houdt en laat overbodige reclamepraat achterwege. Daar heeft een potentiële klant of opdrachtgever namelijk geen boodschap aan.

2. Het belang van titels en tussenkoppen

Is het jou wel eens opgevallen dat webteksten die hoog in Google staan altijd zijn voorzien van duidelijke titels en concrete tussenkoppen? Dat kan kloppen, want dit zijn voor de zoekmachine twee belangrijke ankerpunten bij het vinden van relevante content. Een webtekst is simpelweg niet compleet zonder een duidelijke kop en tussenkoppen. Laat een originele en grappig bedoelde titel die de lading van het artikel niet goed dekt achterwege als je hoger wilt scoren in Google. Bedenk liever een passende titel die de lading dekt van de hele tekst, bij voorkeur met één of twee woorden waar gebruikers veel op zoeken. De tussenkopjes zijn eveneens van groot belang. Niet alleen omdat ze jouw tekst leesbaarder maken, Google ziet de h2- en h3-codes in het cms (website beheer systeem) als belangrijke passages en laat ze bij de ranking dus zwaarder meewegen.

3. PDF-bestand? Het kan, maar let op! 

Het kan visueel nog zo mooi zijn, voor Google is een tekst op een webpagina een stuk makkelijker te indexeren (en daarom interessanter) dan een geüploade PDF-bestand. Google indexeert PDF bestanden wel, maar de bezoeker kan via een PDF niet naar een andere pagina op jouw website navigeren. Dit komt omdat bij deze bestanden een interne linkstructuur ontbreekt. Het is gebruiksvriendelijk en kan uiteraard geen kwaad om een downloadbaar PDF-bestand als ondersteunend document toe te voegen aan content op de site, maar wat SEO en gebruiksvriendelijkheid betreft is het beter om niet teveel PDF-bestanden op jouw website te plaatsen.

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!

4. Maak gebruik van sociale media 

Publiciteit op de bekende social media-platforms heeft een aantal voordelen: het vergroot de naamsbekendheid van je bedrijf in jouw netwerk, vergroot de kans op het vinden van nieuwe klanten en opdrachtgevers en het maakt ook nog eens indruk op zoekmachines. Zo krijgen bedrijfsnamen die vaak worden genoemd op Twitter een hogere waardering van Google. Datzelfde geldt voor het aanmaken (en vervolgens actief onderhouden) van een Facebook-pagina en het initiëren van of deelnemen aan discussies op LinkedIn.

5. De kracht van linkbuilding 

Je bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel in jouw netwerk. Linkbuilding, dat wil zeggen het genereren van inkomende links vanaf externe webpagina's naar jouw eigen website, speelt hierbij een essentiële rol. Hoe meer linkjes naar jouw site verwijzen, des te hoger de ranking in Google en andere zoekmachines. Dit kun je onder andere bereiken door voormalige (tevreden) klanten en collega's te vragen op hun website naar jouw bedrijf te verwijzen of door op internetfora een reactie te plaatsen met daarin een link naar je website.

6. Ontdek Google Mijn Bedrijf

Heb je al van Google Mijn Bedrijf gehoord? De meeste ondernemingen opereren binnen een straal van circa vijftig kilometer. Hier vinden zij het gros van hun klanten. Als je het met jouw bedrijf ook grotendeels moet hebben van de lokale vindbaarheid, dan is het beslist aan te raden om kennis te maken met Google Mijn Bedrijf.

Lees ook: Google Mijn Bedrijf: zo ben je beter vindbaar met jouw bedrijfspagina.

Vul hier jouw zakelijke gegevens zo volledig mogelijk in en gebruik bij de bedrijfsomschrijving zoveel mogelijk relevante zoekwoorden. Zo verschijnt bij een inwoner uit Joure die op zoek is naar een stukadoor bij hem in de buurt, jouw bedrijf als één van de eerste hits op zijn computerscherm. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf is geheel gratis; het enige dat je hiervoor nodig hebt is een Google-account.

TIP Wil je meer bezoekers op je website? Een online marketing bureau kan hierbij helpen. Vergelijk 4 online marketing bureaus.

Gratis downloads

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.

Niet gevonden wat je zocht?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.