gasten online
Registreer en profiteer!
 

Betere vindbaarheid in Google

Tegenwoordig heeft ieder bedrijf een website. Hoe je ervoor zorgt dat die website ook wordt gevonden door de zoekmachines en wat je kunt doen om bezoekers langer op jouw website te houden? Dat lees je in dit artikel.

Zo word je beter vindbaar in Google

Hoe wordt jouw website beter gevonden in Google?

Tegenwoordig onmisbaar voor ieder bedrijf: het ontwikkelen van een website waarmee je jouw onderneming ook online goed op de kaart zet. Maar met een mooie site alleen ben je er niet, want je kunt nog zo'n mooi ontwerp (laten) maken, als je er te weinig bezoekers mee trekt schiet je er zakelijk gezien weinig mee op. In deze checklist lees je hoe een website online beter vindbaar wordt: 6 manieren om zelf jouw website SEO-proof te maken als zzp'er.

1. Betere webteksten

Er zijn genoeg specialisten op het gebied van zoekmachinemarketing die jouw zakelijke website op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) onder handen kunnen nemen, maar waarom zou je er eerst niet zelf naar de webteksten kijken?

Google indexeert de zoekresultaten voor een groot deel op basis van woorden en zinnen. Wie weinig inspiratie heeft om voor iedere pagina een andere pakkende webtekst te schrijven, kan hiervoor een gespecialiseerde (zzp) tekstschrijver inhuren. Al wil een blik in andere folders, brochures en speeches ook nog wel eens helpen. Denk er in dat geval aan dat je de tekst kort en bondig houdt en laat ook overbodige reclameleuzen achterwege. Daar heeft een potentiële klant of opdrachtgever namelijk geen boodschap aan.

2. Het belang van titels en tussenkoppen

Is het jou wel eens opgevallen dat webteksten die hoog in Google staan altijd zijn voorzien van duidelijke titels en concrete tussenkoppen? Dat kan kloppen, want dit zijn voor de zoekmachine juist twee van de belangrijkste ankerpunten bij het vinden van relevante content. Een webtekst is simpelweg niet compleet zonder een duidelijke kop en tussenkoppen. Laat een originele en grappig bedoelde titel die de lading van het artikel niet goed dekt dus achterwege als je hoger wilt scoren in Google. Bedenk liever een passende titel die overeenkomt met de inhoud van de hele tekst, bij voorkeur met één of twee woorden waar gebruikers veel op zoeken. De tussenkopjes zijn eveneens van groot belang. Niet alleen omdat jouw tekst zo leesbaarder wordt, Google beschouwt de tekst tussen de h2- en h3-codes in het cms (website beheer systeem) als belangrijke passages en laat ze bij de ranking dus zwaarder meewegen.

3. PDF-bestand? Het kan, maar let op! 

Het kan visueel nog zo mooi zijn, voor Google is een tekst op een webpagina een stuk makkelijker te indexeren (en daardoor interessanter) dan een geüpload PDF-bestand. Google indexeert PDF bestanden wel, maar de bezoeker kan via een PDF niet naar een andere pagina op jouw website navigeren. Dit komt omdat bij deze bestanden een interne linkstructuur ontbreekt. Het is gebruiksvriendelijk en kan uiteraard geen kwaad om een downloadbaar PDF-bestand als ondersteunend document toe te voegen aan bepaalde content op de site, maar wat SEO en gebruiksvriendelijkheid betreft is het iets vriendelijker om niet teveel PDF-bestanden op jouw website te plaatsen.

4. Maak gebruik van social media 

Publiciteit op de bekende social media-platforms heeft meerdere voordelen: het vergroot de naamsbekendheid van uw bedrijf in jouw netwerk, vergroot de kans op het vinden van nieuwe klanten en/of opdrachtgevers en maakt ook nog eens indruk op zoekmachines. Zo krijgen bedrijfsnamen die vaak worden genoemd op Twitter een hogere waardering van Google. Datzelfde geldt voor het aanmaken (en vervolgens actief onderhouden) van een Facebook-pagina en het initiëren van of deelnemen aan discussies op LinkedIn.

5. De kracht van linkbuilding 

Jouw bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel in jouw netwerk. Deze regel is ook zeker online van toepassing. Linkbuilding, dat wil zeggen het genereren van inkomende links vanaf externe webpagina's naar jouw eigen website, speelt hierbij een essentiële rol. Hoe meer linkjes naar jouw site verwijzen, des te hoger de ranking in Google en andere zoekmachines. Dit kun je onder andere bereiken door voormalige (tevreden) klanten en collega's te vragen op hun website naar jouw bedrijf te verwijzen of door op internetfora een reactie te plaatsen waarin je een link naar je website plaatst.

6. Ontdek Google Mijn Bedrijf

Heb je al van Google Mijn Bedrijf gehoord? De meeste ondernemingen opereren binnen een straal van circa vijftig kilometer. Hier vinden zij het gros van hun klanten. Als je het met jouw bedrijf ook grotendeels moet hebben van de lokale vindbaarheid, dan is het beslist aan te raden om kennis te maken met Google Mijn Bedrijf.

TIP In dit artikel lees je hoe je jouw Google Mijn Bedrijf pagina effectief inricht.

Vul hier jouw zakelijke gegevens zo volledig mogelijk in en gebruik bij de bedrijfsomschrijving zoveel mogelijk relevante zoekwoorden. Zo verschijnt bij een inwoner uit Joure die op zoek is naar een stukadoor bij hem in de buurt, jouw bedrijf als één van de eerste hits op zijn computerscherm. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf is geheel gratis; het enige dat je hiervoor nodig hebt is een Google-account.

Lees ook het artikel over online marketing in de kennisbank.

Downloads

Whitepaper 

SEO, AdWords en Google Analytics

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.

LiveZilla Live Chat Software