Doorloop ons zzp stappenplan
Ga je starten? Doorloop ons zzp stappenplan zodat je niets vergeet!
Ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website en ook als zzp'er kun je niet zonder. Hoe je ervoor zorgt dat die website wordt gevonden door de zoekmachines en wat je kunt doen om bezoekers langer op jouw website te houden? Dat lees je in dit artikel.
Je kunt als zzp'er simpelweg niet zonder: een website waarmee je jouw onderneming online op de kaart zet. Maar met een mooie site alleen ben je er niet. Al investeer je nog zoveel geld en moeite in het (laten) maken van het design, als je weinig bezoekers trekt schiet je er weinig mee op. In deze checklist lees je in 6 stappen hoe je een website online beter vindbaar maakt.
Er zijn genoeg specialisten die jouw zakelijke website op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) onder handen kunnen nemen, maar waarom zou je niet eerst zelf naar de webteksten kijken?
Google indexeert de zoekresultaten voor een groot deel op basis van woorden en zinnen. Wie weinig inspiratie heeft om voor iedere pagina een andere pakkende webtekst te schrijven, kan hiervoor een gespecialiseerde (zzp) tekstschrijver inhuren. Zorg dat je de tekst kort en bondig houdt en laat overbodige reclamepraat achterwege. Daar heeft een potentiële klant of opdrachtgever namelijk geen boodschap aan.
Is het jou wel eens opgevallen dat webteksten die hoog in Google staan altijd zijn voorzien van duidelijke titels en concrete tussenkoppen? Dat kan kloppen, want dit zijn voor de zoekmachine twee belangrijke ankerpunten bij het vinden van relevante content. Een webtekst is simpelweg niet compleet zonder een duidelijke kop en tussenkoppen.
Laat een originele en grappig bedoelde titel achterwege als die de lading van het artikel niet goed dekt, als je hoger wilt scoren in Google. Bedenk liever een passende titel die de lading dekt van de hele tekst, bij voorkeur met één of twee woorden waar gebruikers veel op zoeken.
De tussenkopjes zijn eveneens van groot belang. Niet alleen omdat ze jouw tekst leesbaarder maken, Google ziet de h2- en h3-codes in het cms (website beheer systeem) als belangrijke passages en laat ze bij de ranking dus zwaarder meewegen.
Het kan visueel nog zo mooi zijn, voor Google is een tekst op een webpagina een stuk makkelijker te indexeren (en daarom interessanter) dan een geüploade PDF-bestand. Google indexeert PDF bestanden wel, maar de bezoeker kan via een PDF niet naar een andere pagina op jouw website navigeren. Dit komt omdat bij deze bestanden een interne linkstructuur ontbreekt.
Het is gebruiksvriendelijk en het kan uiteraard geen kwaad om een downloadbaar PDF-bestand als ondersteunend document toe te voegen aan content op de site, maar wat SEO en gebruiksvriendelijkheid betreft is het beter om niet teveel PDF-bestanden op jouw website te plaatsen.
Ga je starten? Doorloop ons zzp stappenplan zodat je niets vergeet!
Publiciteit op de bekende social media-platforms heeft een aantal voordelen: het vergroot de naamsbekendheid van je bedrijf in jouw netwerk, vergroot de kans op het vinden van nieuwe klanten en opdrachtgevers en het maakt ook nog eens indruk op zoekmachines.
Zo krijgen bedrijfsnamen die vaak worden genoemd op Twitter een hogere waardering van Google. Datzelfde geldt voor het aanmaken (en vervolgens actief onderhouden) van een Facebook-pagina en het initiëren van of deelnemen aan discussies op LinkedIn.
Je bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel in jouw netwerk. Linkbuilding, dat wil zeggen het genereren van inkomende links vanaf externe webpagina's naar jouw eigen website, speelt hierbij een essentiële rol. Hoe meer linkjes naar jouw site verwijzen, des te hoger de ranking in Google en andere zoekmachines
Dit kun je onder andere bereiken door voormalige (tevreden) klanten en collega's te vragen op hun website naar jouw bedrijf te verwijzen of door op internetfora een reactie te plaatsen met daarin een link naar je website.
Heb je al van Google Mijn Bedrijf gehoord? De meeste ondernemingen opereren binnen een straal van circa vijftig kilometer. Hier vinden zij het gros van hun klanten. Als je het met jouw bedrijf ook grotendeels moet hebben van de lokale vindbaarheid, dan is het beslist aan te raden om kennis te maken met Google Mijn Bedrijf.
Lees ook: Google Mijn Bedrijf: zo ben je beter vindbaar met jouw bedrijfspagina.
Vul hier jouw zakelijke gegevens zo volledig mogelijk in en gebruik bij de bedrijfsomschrijving zoveel mogelijk relevante zoekwoorden. Zo verschijnt bij een inwoner uit Joure die op zoek is naar een stukadoor bij hem in de buurt, jouw bedrijf als één van de eerste hits op zijn computerscherm. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf is geheel gratis; het enige dat je hiervoor nodig hebt is een Google-account.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.
Donderdag 12 december | 16.00 uur
Duik samen met Martijn in de wet DBA/VBAR en ga goed voorbereid 2025 in! Alvast een geruststelling: er verandert niet zo heel veel vanaf 1 januari, dit wordt uitgebreid toegelicht tijdens het webinar. Maar vertel dat maar eens aan jouw opdrachtgever!