• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Zzp’er opgelet: dit is de wettelijke betalingstermijn voor je factuur

Als je een opdracht hebt afgerond, wil je natuurlijk het liefst zo snel mogelijk betaald krijgen. Niets zo vervelend als een factuur die niet direct of zelfs te laat wordt betaald. Gelukkig kennen we in Nederland een wettelijke betalingstermijn voor facturen. In dit kennisartikel lees je welke wettelijke betalingstermijnen er gelden voor verschillende typen opdrachtgevers en wat je kunt doen als een factuur niet op tijd wordt betaald.

De wettelijke betalingstermijn in Nederland

De wettelijke betalingstermijn voor een factuur is 30 dagen. Tenzij je hierover bepaalde afspraken hebt gemaakt met je opdrachtgever. Hoe lang de termijn dan is, hangt af van wat voor type opdrachtgever je hebt. Voor een bedrijf en overheidsinstelling gelden andere termijnen dan voor consumenten.

1. Betalingstermijn voor een bedrijf
De regels voor bedrijven zijn vastgelegd in de Wet Betalingstermijnen. De maximale betalingstermijn voor bedrijven is nu nog 60 dagen. Dit gaat binnenkort echter veranderen. Op dit moment is een wetswijziging in voorbereiding die ertoe moet leiden dat grote bedrijven straks hun rekeningen van middelgrote en kleine leveranciers binnen 30 dagen betalen. 

2. Betalingstermijn voor consumenten
Als je producten of diensten levert aan consumenten, mag je zelf de betalingstermijn van je factuur bepalen. Het is belangrijk om dit duidelijk te vermelden in het contract of de algemene voorwaarden. Natuurlijk moet het wel realistisch zijn. De meeste zzp’ers hanteren een betalingstermijn tot maximaal 30 dagen.

3. Betalingstermijn voor overheidsinstellingen
Voor overeenkomsten met overheidsinstellingen geldt een betalingstermijn van 30 dagen. Het is vrijwel onmogelijk om hiervan af te wijken, doordat de overheid de Algemene Rijksvoorwaarden hanteert voor facturen.

Alles voor zzp'ers onder één dak. Het kan bij Knab.

Alles voor zzp'ers onder één dak. Het kan bij Knab.

Inzicht in jouw financiën? Kijk dan eens bij Knab. Van bankrekening tot verzekering en boekhoudpakket.

Open nu een rekening vanaf € 3,50 per maand en ontdek de voordelen.

Deze betalingstermijn zet je als zzp’er op je factuur

In de tabel hieronder zie je welke betalingstermijn je als zzp’er op je factuur kunt zetten. Maar let op: dit gaat in zodra je opdrachtgever de factuur heeft ontvangen, dus niet vanaf de factuurdatum.

 

Bedrijven

Consumenten

Overheidsinstelling

Geen betalingstermijn overeengekomen

30 dagen

30 dagen

30 dagen

Maximale betalingstermijn

60 dagen

60 dagen

30 dagen

Minimale betalingstermijn

-

-

30 dagen

Regels voor je factuur als zzp’er

Er zijn geen bijzondere regels waar je als zzp’ers aan moet voldoen. Wel is het belangrijk dat je factuur volledig is, zodat het voor je opdrachtgever duidelijk is wat hij moet doen. Je kunt het beste de betalingstermijn op de factuur vermelden. Let wel, dit is niet rechtsgeldig. Zorg er daarom voor dat je de betalingstermijn ook opneemt in de algemene voorwaarden.

TIP Maak gebruik van de gratis download 'Factureren doe je zo' die je hier kunt downloaden of onderaan deze pagina.

Wat doe je als je factuur niet op tijd wordt betaald?

Er zijn 3 dingen die je kunt doen als de betalingstermijn wordt overschreden. Je kunt een aantal herinneren sturen - misschien is je opdrachtgever het door de drukte vergeten.

Mocht je na deze vriendelijke herinneringen nog niets ontvangen, dan kun je overwegen een incassobureau in te schakelen. Als je opdrachtgever niet op tijd betaalt, mag je als zzp’er tegenwoordig direct een vergoeding rekenen voor incassokosten aan bedrijven. Dat is minimaal € 40. Ook mag je jaarlijks een wettelijke handelsrente rekenen over het openstaande bedrag.

Als al het bovenstaande niet werkt, kun je verdere juridische stappen ondernemen.

TIP In de video hieronder wordt helder uitgelegd hoe het incassoproces werkt en wat je kunt doen als zzp'er.

Webinar: Incasso's voor ondernemers

- 28.28

Mijn factuur is betaald, wat nu?

Je kunt het betaalde factuurbedrag niet direct weer uitgeven, want je moet btw afdragen voor de omzetbelasting en rekening houden met de inkomstenbelasting. Daarom is het slim om het geld te verdelen in aparte potjes. Met de zakelijke rekening van Knab is dat heel eenvoudig, want daarmee open je zoveel spaarrekeningen als je wilt.

Je kunt elk spaarpotje een aparte naam geven, bijvoorbeeld inkomstenbelasting of pensioen. Zo bewaar je het overzicht op je zakelijke rekening.

TIP Nog geen rekening bij Knab? Dan hebben we goed nieuws, want je ontvangt nu het eerste halfjaar 50% korting. Hierdoor kost je zakelijke rekening nog maar € 3 per maand. Voorwaarde is wel dat je korter dan 3 jaar staat ingeschreven bij de KvK. Lees meer over Knab Zakelijk.

Gratis downloads

Downloads

Contactformulier

Stel jouw vraag

Onze partners

Gratis incassoservice

Gratis incassoservice

Een klant die niet betaalt kan voor flinke problemen en schade zorgen. Heb jij problemen met een klant die zijn of haar factuur niet betaalt? Wil je advies of verdere afwikkeling? Het Ondernemerscollectief biedt een no cure, no pay incassoservice aan in samenwerking met Rezeev.