• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Betalingsherinnering maken & sturen

Heb je nog geen betaling ontvangen van een factuur waarvan de betalingstermijn is verlopen? Vergeet dan niet om een betalingsherinnering te maken en te sturen. Met een betalingsherinnering laat jij als zzp'er aan je klant weten dat er nog facturen openstaan. Het is dan ook van belang dat je op tijd én op de juiste wijze een betalingsherinnering stuurt. Hieronder een paar handige tips.

Tip 1 – Betalingstermijn

Ten eerste is het belangrijk dat je nagaat of je in je overeenkomst een andere betalingstermijn bent overeengekomen die afwijkt van de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Zo kan je voorkomen dat je onnodig contact opneemt met je debiteur over onbetaalde facturen.

Lees meer over de wettelijke betalingstermijn van je factuur.

Tip 2 – Bellen

Als je hebt vastgesteld wat de betalingstermijn is en na de afgesproken termijn nog geen betaling hebt ontvangen? Dan kan je de klant het beste gelijk bellen. In dit gesprek is het belangrijk om niet gelijk van leer te trekken, maar simpelweg naar de reden te vragen waarom de factuur nog niet is betaald. Meedenken met de klant is hierbij erg belangrijk. Luister naar de reden waarom er niet betaald is. En maak een duidelijke afspraak binnen welke termijn de debiteur alsnog de factuur gaat betalen. Het kan ook zo zijn dat de debiteur betalingsproblemen heeft, spreek dan desgewenst een betalingsregeling af.

Tip 3 – Duidelijke afspraken

Het telefonisch confronteren van een klant is vaak al genoeg om de factuur betaald te krijgen. Zeker als er sprake is van een achterstallige factuur, waarvan de betalingstermijn reeds is overschreden. Waak echter wel voor smoezen en vage beloftes.

Het is belangrijk om duidelijkheid te scheppen tussen jou en de klant. Anders kan de betaling snel langer op zich laten wachten. Maak dus duidelijke afspraken met een vaste datum. Noteer deze in je agenda en volg de afspraak op. Laat er geen dagen overheen gaan als de afspraak niet is nagekomen.

Factoring helpdesk

Factoring helpdesk

Wil je snel jouw facturen betaald hebben? Dan kan factoring de oplossing zijn. Heb je vragen over factoring, zoals: kom ik in aanmerking? Wat zijn de voor- en nadelen en wat houdt het in? De factoring helpdesk van Het Ondernemerscollectief helpt je verder.

Tip 4 – Formele betalingsherinnering via de mail

Het kan natuurlijk zijn dat je liever niet je klant lastigvalt met telefoontjes n over openstaande facturen. Gesprekken over geld zijn vaak gevoelig. Bovendien ben je wel afhankelijk van je klant voor opdrachten in de toekomst. Deze relatie wil je zo sterk mogelijk houden. Een tip om hier tactisch mee om te gaan, is het versturen van een formele betalingsherinnering.

Hoe je dit formuleert hangt af van de vraag hoe formeel of informeel de verstandhouding is. Probeer hier, net als met telefonisch contact, niet gelijk fel uit de hoek te komen. Zo minimaliseer je de kans dat je de verkeerde snaar raakt. Houd de email verder kort en bondig. Je schrijft de email om slechts één reden en dat is je factuur betaald krijgen.

Tip 5 – Geen eerste of tweede betaalherinnering vermelden

De ervaring leert dat het vermelden van een ‘’eerste’’ of ‘’tweede’’ betaalherinnering kan leiden tot verdere uitstelling van betaling. Het is voor de debiteur duidelijk dat er nog meer herinneringen zullen volgen. Voor sommige debiteuren genoeg reden om niet meteen te betalen.

Tip 6 – Vergeet de kernpunten niet

Wanneer je een herinnering stuurt, is het van belang dat je de belangrijkste elementen van de herinnering niet vergeet te vermelden. Zorg er dus voor dat onderstaande punten op de factuur worden benoemd:

  • Verwijs naar de onbetaalde factuur, voorzien van factuurnummer en datum
  • Vermeld het openstaande bedrag
  • Vermeld naar welke rekening het geld moet worden overgemaakt
  • Zoals eerder vermeld, benoem een concrete betaaltermijn

Deze punten zijn essentieel om te benoemen. Vergeet deze dus niet in de betalingsherinnering op te nemen.

TIP Geen zin om zelf een betalingsherinnering te maken en te versturen? Freelance Factoring biedt, inbegrepen in de dienstverlening, een alternatief aan voor het handmatig versturen van betalingsherinneringen. Wanneer je een factuur laat voorfinancieren nemen zij gelijk het debiteurenbeheer van je over. Binnen 24 uur beschik je over het geld en heb je niet langer zorgen over betalingsherinneringen.

Vraag vrijblijvend offerte aan.

Gratis download

Bekijk alle downloads

Contactformulier

Stel jouw vraag

Onze partners

De beste software voor zzp’ers van 2021: 

De beste software voor zzp’ers van 2021: 

Dit zijn de beste softwarepakketten voor zzp’ers van 2021: