• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 4 min

Aangifte inkomstenbelasting als zzp’er

In de aangifte inkomstenbelasting staan termen die voor veel zzp’ers geen dagelijkse kost zijn. Wat betekenen ze precies? En vooral: wat moet je waar invullen? In dit artikel lichten we een aantal termen uit die bij veel ondernemers vragen oproepen.

Langlopende of kortlopende schulden

In de aangifte wordt naar je kortlopende en je langlopende schulden gevraagd. Wat is het verschil? Onder kortlopende schulden vallen bijvoorbeeld leningen bij de bank, facturen van je leveranciers of belasting die je op 31 december nog moest betalen. Bij langlopende schulden gaat het om bedragen die je voor meer dan één jaar hebt geleend bij de bank, familie of vrienden.

Financiële en buitengewone baten en lasten

Financiële baten en lasten zijn bijvoorbeeld rente die je hebt ontvangen of betaald over je banksaldo of leningen. Ook kosten die je hebt gemaakt om een lening af te sluiten voor je bedrijf gelden hierbij (zoals notariskosten). Onder buitengewone baten en lasten wordt bijvoorbeeld de bijtelling voor je auto gerekend of de btw van de kleineondernemingsregeling.

Fiscale hulp?

Heb je vragen als:

  • Welke kosten zijn aftrekbaar?
  • Hoe betaal ik zo min mogelijk belasting?
Stel ze aan de fiscale helpdesk
Fiscale hulp?

Overige bedrijfskosten

In je aangifte zal je ook de term ‘overige bedrijfskosten’ tegenkomen. Onder deze overige bedrijfskosten vallen alle kosten die je maakt om je werk te kunnen uitvoeren. Denk daarbij aan je auto, telefoon, internet, adviseurs en inventaris.

Vaste activa

Bij vaste activa gaat het om de waarde van je bedrijfsmiddelen op 31 december. Denk daarbij aan machines, inventaris of je computer. Je berekent de waarde zo:

  • Neem de aanschafwaarde die op de inkoopfactuur staat;
  • Trek hier het bedrag vanaf dat je inmiddels hebt afgeschreven. Dat is je afschrijving per jaar.

Lees meer over termen die je tegenkomt in de aangifte inkomstenbelasting op de website van de Belastingdienst.

Cijfers: waar vul je wat in?

Niet alleen moet je weten welke cijfers je nodig hebt, je moet ook weten waar je ze moet invullen. Sommige zaken vind je namelijk op meerdere plekken in de aangifte terug. Zoals je telefoon:

  • Je abonnements- en gesprekskosten (zakelijk) neem je mee bij ‘overige bedrijfskosten’
  • Als je een nieuwe telefoon aanschaft van minder dan € 450 (excl. btw) dan vul je de aanschafprijs ook in bij overige bedrijfskosten;
  • Als je een nieuwe telefoon aanschaft van meer dan € 450 (excl. btw) dan vul je deze in bij vaste activa. Per jaar mag je de telefoon afschrijven. Het bedrag dat je afschrijft, vul je in bij afschrijvingen.

Twijfel je over de cijfers? Bekijk dan dit handige overzicht van de Belastingdienst. Ook vind je hier een handige aangiftechecklist voor ondernemers.

TIP Wil je ook je btw-aangifte zelf doen? In de gratis download hieronder lees je daar meer over.

TIP Meer weten over ondernemen? In het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst vind je praktische informatie over premies, belastingen en bijdragen. Download hier het handboek.

Gratis downloads

Bekijk alle downloads

Wil je een gratis adviesgesprek met één van onze boekhoudpartners?

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.

Gratis tips

Gratis tips

meld je aan voor de nieuwsbrief