• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Leestijd: 2 min

SharePeople groeit hard en rekent op verdubbeling aantal klanten binnen een jaar

SharePeople, de crowdsurance oplossing waar zzp’ers een vangnet voor elkaar vormen bij arbeidsongeschiktheid, heeft het aantal klanten de laatste tien maanden zien verdubbelen. Het aantal deelnemers is sinds de start in 2017 gegroeid tot 3.300. Het ziektepercentage bij de aangesloten zzp'ers is volgens het platform de helft van het gemiddelde onder zelfstandigen.

Uit cijfers die het platform publiceert over de eerste 3 jaar, blijkt dat de groei er sinds halverwege 2019 stevig in zit. Momenteel heeft SharePeople 3.300 klanten en de verwachting is dat dit aantal het komende jaar zal verdubbelen. De gemiddelde klant is maandelijks
€ 32 kwijt aan inleg en krijgt daarvoor bij ziekte netto € 2.000 per maand uitgekeerd. "De positie waarbij we afrekenen met de nadelen van enerzijds verzekeraars (duur) en anderzijds schenkkringen (verplichte bijeenkomsten, ziekmelden bij je eigen groep) blijkt in de praktijk goed te werken."

Ziektepercentage ook in coronatijd onder gemiddelde

Het ziektepercentage onder aangesloten leden momenteel 1,1%, de coronatijd meegerekend. Dat is beduidend lager dan het gemiddelde verzuim van 2% onder zzp’ers en van 4,5% onder werknemers. Het klantenbestand is divers. Zzp’ers uit alle sectoren weten SharePeople te vinden, maar vooral zorg en bouw zijn goed vertegenwoordigd.

Een deel van de klanten heeft de arbeidsongeschiktheidsregeling gekoppeld aan hun pensioenpotje bij BrightPensioen. Niet aangesproken ziektegeld wordt hier naar toe overgemaakt.

Kwartje valt bij zzp'ers

Bij SharePeople kunnen zzp’ers en ondernemers onderling het risico op arbeidsongeschiktheid opvangen. Zo’n 80% van de ondernemers verzekert zich niet voor arbeidsongeschiktheid, vooral vanwege de kosten. Maar als je dan langdurig ziek wordt, kom je in financiële problemen. SharePeople wil dit maatschappelijk probleem helpen oplossen.

In het systeem van SharePeople hebben leden geen verplichte bijeenkomsten en er is geen verplichte spaarinleg. Ook hoeven leden zich bij ziekte niet bij eigen groepsleden ziek te melden, zoals bij broodfondsen, maar bij een arbodienst.

Een klant doneert één keer per maand maximaal 6% van de gekozen inkomensdekking (€1.500, € 2.000 of
€ 3.000). Maar omdat het ziekteverzuim laag is, vallen de kosten in de praktijk veel lager uit dan deze maximale bedragen.

Cosmas Blaauw, oprichter van SharePeople, merkt op dat de cijfers al drie jaar stabiel zijn. "We krijgen vaak als eerste reactie van potentiële klanten dat ze gewoon niet geloven dat ze voor zo’n laag bedrag hun risico bij arbeidsongeschiktheid af kunnen dekken. Maar de stevige groei het laatste jaar is een indicatie dat het kwartje nu stevig valt bij zzp’ers en andere ondernemers."

ZZP Agenda

Onze partners