ZZP Stappenplan
Ga je starten als zzp'er? Gebruik dan ons stappenplan om goed voorbereid te starten als zzp'ers en ontvang een oorkonde.
Als zzp'er kun je niet zonder website. Het is jouw visitekaartje en geeft een indruk van wie je bent en wat je doet. Maar jouw site moet natuurlijk wel goed gevonden worden. In dit artikel krijg je 7 tips om jouw website SEO-proof te maken.
SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel: zoekmachineoptimalisatie. Je gebruikt een aantal middelen waardoor je beter gevonden wordt door zoekmachines als Google. Welke middelen je daarvoor inzet, lees je hieronder.
Het begint allemaal met een goede tekst. Kijk kritisch naar de teksten die jij op jouw website plaatst. Google indexeert jouw website aan de hand van onder andere jouw teksten. Het is erg belangrijk dat jouw teksten pakkend maar ook grammaticaal correct zijn.
In jouw teksten leg je per pagina uit wat er te vinden is en verwerk je je belangrijkste trefwoorden. Zorg voor niet te korte en niet te lange teksten: mensen bezoeken sites vaak vluchtig en zitten niet te wachten op een boek.
Ook belangrijk is het gebruik van de juiste trefwoorden: wat doe je, wie ben je en waar zit je? Probeer ook gebruik te maken van synoniemen. Maak een mindmap (of ‘informatieboom’) met alle woorden die bij jouw bedrijf passen en probeer deze in je teksten te verwerken. Let er wel op dat je niet teveel trefwoorden gebruikt; hiervoor straft Google je door je lager in de zoekresultaten te zetten.
Ook is het gebruik van opsommingen en tussenkoppen heel belangrijk. Probeer in je titels en tussenkoppen in ieder geval jouw trefwoorden te zetten.
Een website waarop veel pagina’s het niet doen (error 404), zonder hyperlinks en zonder logische structuur, zorgt dat je lager in de resultaten terecht komt. Hoe meer fouten (zoals codes die niet werken, afbeeldingen die niet laden of errors), hoe lager je in Google komt. Zorg dus voor een website met genoeg, maar niet teveel pagina’s en houd regelmatig in de gaten of de linkjes nog werken.
Ga je starten als zzp'er? Gebruik dan ons stappenplan om goed voorbereid te starten als zzp'ers en ontvang een oorkonde.
Zorg ervoor dat jouw site regelmatig wordt geüpdatet met nieuwe content. Plaats regelmatig een blog, nieuwsbericht of kennisartikel. Werk bepaalde pagina’s bij of plaats nieuwe foto’s: zo ziet Google dat je jouw site onderhoudt en word je gezien als relevant voor bezoekers en zoekmachinegebruikers.
Het gebruik van sociale media zorgt ervoor dat je hoger wordt geïndexeerd. Althans: als je het actief bijhoudt en redelijk wat volgers of likes hebt. Google leidt hieruit af dat jouw website blijkbaar relevant is voor veel mensen. Een LinkedIn-, Facebook- en Twitterpagina kan veel goeds voor je doen, mits je het dus regelmatig bijhoudt en het aantal volgers zich uitbreidt.
Linkbuilding wil zeggen dat andere sites naar jouw website linken. Dit geeft jouw website een hogere waarde, vindt Google. Hoe meer linkjes er naar jouw website toe leiden, hoe beter je wordt geïndexeerd. Je kunt dit doen door tevreden klanten bijvoorbeeld te vragen een linkje naar jouw website te plaatsen of door te reageren op bijvoorbeeld artikelen of forums waarin je linkt naar jouw site.
Google Mijn Bedrijf is een manier om jouw bedrijf te profileren op Google. Door te optimaliseren voor Google Mijn Bedrijf word je beter zichtbaar in Google’s lokale zoekresultaten, te herkennen aan een Google Maps-kaartje met daarbij 3 Google Mijn Bedrijf-vermeldingen. Deze zoekresultaten worden in de meeste gevallen direct onder de advertenties getoond (Google Ads) en boven de organische zoekresultaten: een belangrijke plek waar veel conversies plaatsvinden. Als je dit invult, kom je bovenaan de organische zoekresultaten in Google te staan.
In dit kennisartikel leggen we je alles uit over Google Mijn Bedrijf.
Onze aangesloten specialisten staan klaar om jou te helpen met jouw vragen als (startende) ondernemer. Wil je advies of meer informatie? Zoek hulp in jouw regio!
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.
Donderdag 12 december | 16.00 uur
Duik samen met Martijn in de wet DBA/VBAR en ga goed voorbereid 2025 in! Alvast een geruststelling: er verandert niet zo heel veel vanaf 1 januari, dit wordt uitgebreid toegelicht tijdens het webinar. Maar vertel dat maar eens aan jouw opdrachtgever!