• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 1 min

Hoe bouw je een webshop als zzp’er?

Een webshop kan een prettige en soms noodzakelijke aanvulling zijn op je bedrijfsopbrengsten. De kosten voor het starten van een webshop zijn relatief laag en je hoeft er geen ict-expert voor te zijn. In dit artikel lees je een stappenplan voor het starten van jouw webshop.

Ben je al een tijdje werkzaam als zzp’er en ben je nu in het stadium gekomen dat je een webshop wilt bouwen? Dan kun je diverse stappen overslaan, zoals de inschrijving bij de KvK. 

1. Bepaal je strategie

Net als bij het starten van een bedrijf is het noodzakelijk om goed na te denken over je bedrijfsvoering en strategie. Wat wordt je assortiment? Aan wie wil je verkopen (wat is je doelgroep)? Is er vraag naar jouw producten (marktonderzoek)? Wie zijn je concurrenten? Wil je (online) adverteren voor je product? Ga je de webshop en verkoop zelf uitvoeren of ga je ook (deels) uitbesteden? Dit zijn essentiële punten om goed over na te denken voordat je verder gaat met de ontwikkeling van je webshop.

2. Kies een bedrijfsnaam

Nadat je je strategie hebt bepaald is het tijd om een bedrijfsnaam te kiezen. Of wellicht heb je al jaren een naam in gedachten. Klik hier om meer tips te lezen over het kiezen van een goede huisstijl / website. 

3. Inschrijving bij de KvK en Belastingdienst

Als je nog geen inschrijving hebt bij de Kamer van Koophandel (KvK) is het belangrijk om dit te regelen. 

4. Regel webhosting en kies een domeinnaam

Naast het bepalen van een goede domeinnaam is het voor je webshop noodzakelijk om een hostingpakket af te nemen. Bij de meeste bedrijven waar je een domeinnaam kunt registreren kun je ook terecht voor webhosting. Bij onze landelijke partner Mijndomein kan dat tegen een zeer aantrekkelijk instaptarief

Doorloop ons zzp stappenplan

Ga je starten? Doorloop ons zzp stappenplan zodat je niets vergeet!

ZZP Stappenplan
Doorloop ons zzp stappenplan

5. Kies een passend webwinkel pakket

Een keuze voor webwinkel software maak je meestal ook voor een aantal jaar. Hiermee dien je ook rekening te houden in je overweging om een pakket uit te kiezen.

Het is belangrijk om software te kiezen die aansluit bij jouw wensen, eisen en situatie. Dus voordat je ook maar gaat beginnen met de selectie: zet jouw wensen en eisen goed op papier. Dit werkt straks in jouw voordeel.

Om een webshop op te zetten zijn er diverse gratis open-source content management systemen (CMS'en). WordPress met de gratis plugin WooCommerce! is het meest populaire webshop pakket ter wereld. Het grote voordeel van deze software is dat er heel veel plugins beschikbaar zijn voor extra functionaliteiten. Een ander populair pakket is Magento. Met Magento kun je een uitgebreide webwinkel starten.

Of kies voor het softwarepakket Websitemaker van onze landelijke partner Mijndomein. Dit complete pakket zonder reclame heeft alle functies beschikbaar; van uitgebreid productbeheer en facturatie tot en met het maken van een multishop (meerdere webshops met een centraal beheersysteem).

6. Webshop inrichten

Als je hebt besloten hoe je je webshop technisch wilt inrichten, kun je starten met de vormgeving. Net als in een fysieke winkel is de uitstraling bepalend voor hoe klanten hun bezoek ervaren. Zorg dus dat je online winkel er overzichtelijk en professioneel uitziet.

7. Onderhoud webshop, blijf kritisch!

Het is belangrijk om ook na het inrichten van de webshop aandacht te blijven besteden aan het onderhoud en de uitstraling. Probeer hierbij te kijken door de ogen van de klant. Is het overzichtelijk? Is er een zoekfunctie? Zijn producten makkelijk te vinden? Zijn je contactgegevens herkenbaar?

Denk ook aan de snelheid van je dienstverlening. Beantwoord je klantvragen snel en correct? Hoe ga je om met retourzendingen? Vraag ook eens een andere expert of ondernemer om jouw webshop op deze punten te beoordelen.

8. Pas zo nodig je marketingstrategie aan

Voordat je bent gestart met het inrichten van je webshop heb je vast bedacht hoeveel inkomsten je wilt genereren en hoe je dit wilt bereiken. Als de werkelijkheid niet overeenkomt met wat je had bedacht, zul je je strategie moeten aanpassen. Je kunt een externe partij inschakelen, maar je kunt ook zelf kennis vergaren van bijvoorbeeld SEO, Google Ads en sociale media, om bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen en meer (potentiële) klanten naar je webshop te lokken.

Meer informatie?

Meer weten over het bouwen een webshop. In de gratis download hieronder vind je nog veel meer handige tips voor het bouwen van een website die veel bezoekers trekt, die lang blijven en ook graag bij jou terugkomen.

Gratis download

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Bekijk ook onze facebook pagina voor het laatste nieuws

Niet gevonden wat je zocht?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.