Bepaal je bedrijfsnaam en huisstijl

De manier waarop je jezelf en je bedrijf presenteert is bepalend voor je succes. Onderscheidende ondernemers zijn de meest succesvolle zzp'ers.

Bedrijfsnaam

Bedenk goed wie je bent, wat bij jou(w bedrijf) past en wat je wilt uitstralen. Ga je voor duidelijk en formeel of creatief en grappig? Bedenk ook goed dat vindbaarheid belangrijk is: een bedrijfsnaam met een afwijkende spelling is natuurlijk moeilijk te vinden. Een goede bedrijfsnaam is makkelijk te onthouden en maakt waar mogelijk direct duidelijk wat jij doet en te bieden hebt. Heb je een naam bedacht, raadpleeg dan ook even het handelsregister van de Kamer van Koophandel om te kijken of deze naam al wordt gebruikt of voor verwarring kan zorgen.

Veel (startende) ondernemers gaan er ten onrechte vanuit dat hun naam voldoende is beschermd met een handelsnaamregistratie bij de KvK. Een handelsnaamregistratie is niet bedoeld om je merk te beschermen. Een merkregistratie doet dit wel. Lees meer in de brochure van Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE), die je hier kunt downloaden of kijk op de website.

Vind je het moeilijk om zelf een goede naam te bedenken? Overweeg dan eens een brainstormwedstrijd te organiseren, bijvoorbeeld via het platform Crowdsite. In een paar eenvoudige stappen kun je hier een briefing publiceren en roep je de hulp in van duizenden creatieve geesten.

Huisstijl

Als je een bedrijfsnaam hebt gevonden en vastgelegd, kun je ook beginnen met het (laten) ontwikkelen van je huisstijl. Een goede huisstijl onderscheidt jou van de concurrent, het versterkt je imago en positionering en draagt bij aan je herkenbaarheid. Je logo zegt iets over jouw product of dienst en waar je voor staat.

Je wilt dat jouw logo naadloos aansluit op de activiteiten en kernwaarden van je bedrijf en dat (potentiële) klanten het onthouden. Het kan hierbij helpen om gebruik te maken van een bijbehorende slogan.

De kleurkeuze en keuze van het juiste lettertype zijn belangrijke aspecten bij het vormgeven van een logo.

De vorm van het logo moet je doelgroep aanspreken. De kleurkeuze en keuze van het juiste lettertype zijn hierbij belangrijk. Een goed logo versterkt het gevoel van betrokkenheid. Als je zelf niet grafisch bent onderlegd, dan kun je een logo laten ontwikkelen door een gespecialiseerd bureau bij jou in de buurt. Of overweeg eens om een ontwerpwedstrijd te organiseren via het online platform Crowdsite. In dat geval formuleer je een concrete ontwerpvraag die je aanbiedt bij professionele designers uit de hele wereld die aan de slag gaan om met voorstellen te komen.

Website

Je bedrijfsnaam en huisstijl voer je natuurlijk ook door op de website waarop je je product of dienst presenteert. Heb je nog geen professionele website? Dan mis je omzet! Geen man overboord, je kunt er voor kiezen om zelf een website te maken met Wordpress of Joomla, twee open source mogelijkheden die nét even wat mooiere websites opleveren. Ben je te druk met ondernemen of heb je gewoon geen zin om zelf een website te bouwen? Dan kun je dit werk uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau in de buurt. Of neem contact op met webdesigners uit de hele wereld via Crowdsite.

Domeinnaam en webhosting

Een goede domeinnaam is belangrijk voor de vindbaarheid van je onderneming. Kies naast de naam ook een domeinnaam die relevante woorden bevat over jouw dienst of product. En zorg ook voor een betrouwbaar webhosting bedrijf waar je terecht kunt met vragen of problemen.

Wil je weten of jouw domeinnaam nog beschikbaar is, kijk dan op www.sidn.nl. Wees niet getreurd als jouw domeinnaam al geclaimd is. Zolang iemand er nog geen website op heeft gebouwd is een domeinnaam vaak te koop. Neem contact op met de eigenaar via het mailadres wat je kunt vinden op het SIDN en laat het onderhandelen beginnen.

Onze partners

Terug naar stappenplan

Niet gevonden wat je zocht?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.