• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 4 min

7 Makkelijke gespreksopeners voor de volgende beurs

Beurzen zijn de perfecte plek om potentiële klanten te ontmoeten. Maar het aanknopen van een gesprek is makkelijker gezegd dan gedaan is. Het kan zelfs best eng zijn. Geen zorgen, wij helpen je het ijs te breken. Met deze gespreksopeners word je binnen mum van tijd de koning of koningin van de beurs.

1. Zorg voor een interessante display

Een interessante display is verreweg het belangrijkste element om een gesprek mee te kunnen starten. Het maakt mensen nieuwsgierig naar jouw bedrijf. Zet bijvoorbeeld samples of prototypes van je product neer, hang een infographic op of speel een videopresentatie af over jouw diensten. Dit soort middelen helpen bij het openen van een gesprek.

Als zzp’er weet jij als de beste waar jij goed in bent, je klanten betalen je er immers voor. Stel dat je gespecialiseerd bent in bedrijfsvideo's en dat je op een beurs voor eventmarketing staat. Probeer dan jouw beursstand zó in te richten dat jouw kwaliteiten direct zichtbaar worden met een trailer met je beste video’s.

Hier zijn manieren om een gesprek te beginnen:

  • Wat vind je van deze aanbieding?
  • Maakt deze video je nieuwsgierig naar hoe ik jou kan helpen met videoproducties?
  • Als je een evenement organiseert, hoe leg je deze dag dan vast? Maak je gebruik van foto’s en video’s?

2. Stel open vragen over de aanwezigen

Mensen praten graag over zichzelf, probeer het maar eens uit. Zorg dat je open vragen stelt en naar hun eigen situatie vraagt. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijker een band opbouwt met de potentiële klant. Ook kom je er op deze manier achter welke motivaties de klant heeft en hoe je daarop met jouw diensten kan inspelen.

Onthoud: bezoekers komen langs om uiteenlopende redenen, dus pas je open vragen aan op iedereen die je spreekt.

Een aantal goede voorbeelden van open vragen zijn:

  • “Wat bracht je naar deze beurs?”
  • “Hoe behulpzaam is deze beurs tot nu toe geweest om jouw belangrijkste probleem op te lossen?”

3. Vraag naar pijnpunten die jouw bedrijf kan oplossen

In plaats van direct je product of dienst proberen te verkopen, kan je een vraag stellen waarmee je achter concrete problemen komt die mensen ervaren. Daarbij kun je de oplossing die jouw producten of services bieden benadrukken. Deze strategie zal hun aandacht grijpen en ervoor zorgen dat ze zich op hun gemak voelen. Als ze het genoemde probleem ook echt ervaren, kun je jouw product introduceren.

Voorbeeld:

  • Heb je er moeite mee om zakelijke evenementen goed vast te leggen op video?
  • Vind je het lastig om (video)content te produceren en in te zetten ter promotie van je onderneming?
Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!

4. Stel relevante vragen die onthullen wat jij doet

Dit is een standaard en eenvoudige openingsvraag. Of de beursbezoeker nu wel of niet iets weet van jouw bedrijf, producten en diensten, met dit soort vragen begin je gemakkelijker over jouw product of dienst.

Voorbeeld:

  • Wat weet je van ons bedrijf/product/dienst?
  • Heb je in het verleden al eens gebruik gemaakt van video om evenementen en andere belangrijke momenten vast te leggen?
  • Heb je ooit gehoord van de organische henna haarverf methode die ons bedrijf heeft gelanceerd?
  • Ben je toevallig op zoek naar een shampoo die is gemaakt van natuurlijke ingrediënten?
  • Ken je onze nieuwe lijn van lokaal geproduceerde vegetarische snacks?

5. Bied een demonstratie aan van jouw product of dienst

Product- of servicedemonstraties zijn een geweldige manier om een verkooppraatje te beginnen. Het is een goede kans om het met je potentiële klanten over de voordelen van jouw product te hebben. Het biedt gelijk de kans om het product uit te proberen en te kijken of het iets is wat ze zouden willen kopen.

Als je klaar bent met de demo maar de klant twijfelt nog, dan kun je een visitekaartje, brochure of catalogus aanbieden voor als ze er in de toekomst nog eens op terug willen komen.

Voorbeeld:

  • Zou je dit product in actie willen zien?
  • Ik ga je nu iets laten zien wat je versteld zal laten staan.

6. Bied een sample van je product aan

We houden allemaal van gratis voorproefjes, een klassieke manier om een gesprek aan te knopen. Bijna alle bedrijven die dit kunnen doen, maken er gebruik van.

Als je beursbezoekers een voorproefje van jouw product geeft, kun je gelijk duidelijk maken wat jouw product onderscheidt. met een sample geeft je bezoekers de mogelijkheid je product te leren kennen en vergroot je de kans dat ze het kopen.

Je kunt ze ook een canvas tas aanbieden waar je jouw product en een flyer met informatie over jouw bedrijf en producten in stopt. Als je iets gratis uitdeelt, zullen mensen sneller geneigd zijn te stoppen en even een praatje te maken.

Voorbeeld:

  • Wil je een gratis analyse van je videocontent om deze nog beter te maken? Vul je gegevens in en/of reken deze dienst af voor €0,- met behulp van deze kortingscode en wij voorzien je gratis feedback.
  • Wil je onze lotion gemaakt van natuurlijke en organische ingrediënten uitproberen?
  • Probeer onze organische en vegetarische kaas van cashewnoten!

7. Lok bezoekers naar binnen met een spel

Betrek voorbijgangers met een spelletje of uitdaging. Geef bedrukte notitieblokken, pennen of andere prijzen weg, of ze nu winnen of niet. En zorg ervoor dat de spelletjes en uitdagingen goed passen bij je bedrijf.

Voorbeeld:

  • Hoeveel bedrukte pennen met ons logo zitten er in deze pot?
  • Met hoeveel camera’s is de demovideo gefilmd? Als je het goed raadt, kan je iets winnen!
  • Heb jij jouw eigen chocoladereep al gemaakt?

Met deze gespreksopeners wordt het gemakkelijker om een verkooppraatje op te starten, zonder dat dit opdringerig overkomt. Houd daarbij wel in je achterhoofd dat de daden die je daarop laat volgen minstens zo belangrijk zijn als je woorden.

3 bonustips

  • Bereid je vragen goed voor. Maak een lijst met open vragen en one liners die je kunt gebruiken.
  • Wees je bewust van je lichaamstaal. Herinner jezelf eraan dat je lacht en regelmatig oogcontact maakt. Knik ook mee met mensen om interesse te tonen in wat ze zeggen.
  • Oefen je tekst. Het oefenen van je vragen en statements zorgt ervoor dat je meer zelfvertrouwen uitstraalt. Hoe meer zelfvertrouwen je uitstraalt, des te natuurlijker het gesprek zal voelen en overkomen.

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Op zoek naar hulp in jouw regio?

Op zoek naar hulp in jouw regio?

Onze aangesloten specialisten staan klaar om jou te helpen met jouw vragen als (startende) ondernemer. Wil je advies of meer informatie? Zoek hulp in jouw regio!

ZZP Agenda