gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

7 Makkelijke gespreksopeners voor de volgende beurs

Beurzen zijn de perfecte plek om potentiële klanten warm te maken voor jouw bedrijf. We weten echter dat het aanknopen van een gesprek makkelijker gezegd dan gedaan is. Het kan zelfs best eng zijn. Maar geen zorgen, wij zijn er om je te helpen het ijs te breken met deze handige gespreksopeners.

Met deze gespreksstarters word je binnen mum van tijd de koning of koningin van de beurs:

1. Zorg voor een interessante display

Een oogverblindende en interessante display is verreweg het belangrijkste element om een gesprek mee te kunnen starten. Het maakt mensen namelijk nieuwsgierig waardoor ze meer te weten willen komen over jouw bedrijf. Zet bijvoorbeeld samples of prototypes van je product neer. Hang een infographic op of speel een videopresentatie af over jouw diensten. Deze middelen kunnen helpen bij het openen van een gesprek.

Jij als zzp’er weet als de beste waar jij goed in bent, je klanten betalen je er immers voor. Stel dat je videograaf bent en op een beurs voor events staat, probeer dan dicht bij jezelf te blijven en jouw beursstand zó in te richten dat jouw kwaliteiten direct zichtbaar worden. Van een trailer met je beste video’s, tot jouw waardepropositie en een aanbieding speciaal voor bezoekers van de beurs.

Hier zijn manieren om een gesprek te beginnen:

  • Wat vind je van deze aanbieding?
  • Maakt deze video je nieuwsgierig naar hoe ik jou kan helpen met videoproducties?
  • Als je een evenement organiseert, hoe leg je deze dag dan vast? Maak je gebruik van foto’s en video’s?

2. Stel open vragen over de aanwezigen

Mensen praten graag over zichzelf, probeer het maar eens uit. Zorg dat je open vragen stelt en naar hun eigen situatie vraagt. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijker een persoonlijke band opbouwt met de potentiële klant. Ook kom je er op deze manier achter welke motivaties de klant heeft en hoe je daar met jouw diensten op in kan spelen. Op dat moment heb je namelijk nog niets verkocht.

Onthoud: bezoekers komen langs voor uiteenlopende redenen, dus pas je open vragen aan op iedereen die je spreekt.

Een aantal goede voorbeelden van open vragen zijn:

  • “Wat bracht je naar deze beurs?”
  • “Hoe behulpzaam is deze beurs tot nu toe geweest om jouw belangrijkste probleem op te lossen?”

3. Vraag naar pijnpunten die jouw bedrijf kan oplossen

In plaats van direct je product of dienst proberen te verkopen, kan je proberen een vraag te stellen waarmee je achter bepaalde problemen komt die mensen ervaren. Daarbij kun je de oplossing die jouw producten of services kunnen aanbieden benadrukken. Deze strategie zal hun aandacht grijpen en ervoor zorgen dat ze zich op hun gemak voelen. Als ze het genoemde probleem ook echt ervaren, kun je jouw product gaan introduceren.

Voorbeeld:

  • Heb je er moeite mee om zakelijke evenementen goed vast te leggen op video?
  • Vind je het lastig om (video)content te produceren en in te zetten ter promotie van je onderneming?

4. Stel relevante vragen die onthullen wat jij doet

Dit is een standaard en eenvoudige sales vraag. Of de beursbezoeker nu iets weet van jouw bedrijf, producten en diensten of niet, met dit soort vragen begin je gemakkelijker over jouw product of dienst.

Voorbeeld:

  • Wat weet je van ons bedrijf/product/dienst?
  • Heb je in het verleden al eens gebruik gemaakt van videografen om evenementen en andere belangrijke momenten vast te leggen?
  • Heb je ooit gehoord van de organische henna haarverf methode die ons bedrijf heeft gelanceerd?
  • Ben je toevallig op zoek naar een shampoo die is gemaakt van natuurlijke ingrediënten?
  • Ken je onze nieuwe lijn van lokaal geproduceerde vegetarische snacks.

5. Bied een demonstratie van jouw product of dienst aan

Product of service demonstraties zijn een geweldige manier om een verkooppraatje te beginnen. Het is een goede kans voor jou om het met je potentiële klanten over jouw product en de voordelen daarvan te hebben. Het biedt gelijk de kans om het product uit te proberen en te kijken of het iets is wat ze zouden willen kopen.

Als je klaar bent met de demo maar de klant twijfelt nog steeds, kun je ze een visitekaartje, brochure of catalogus aanbieden voor als ze er in de toekomst nog eens op terug willen komen.

Voorbeeld:

  • Zou je dit product in actie willen zien?
  • Ik ga je nu iets laten zien wat je versteld zal laten staan.

6. Bied een sample van je product aan

We houden allemaal van gratis voorproefjes, een klassieke manier om een gesprek aan te knopen. Bijna alle bedrijven die dit kunnen doen, maken er gebruik van.

Als je mensen een voorproefje van jouw product geeft, kun je beurs bezoekers gelijk duidelijk maken wat jouw product onderscheidt, wat de speciale ingrediënten zijn en wat je er als klant aan hebt. Een sample geeft ze de mogelijkheid je product te leren kennen en vergroot de kans dat ze het kopen.

Je kunt ze ook een leuke canvas tas aanbieden waar je jouw product en een flyer met informatie over jouw bedrijf en producten in stopt. Als je iets gratis uitdeelt, zullen mensen sneller geneigd zijn te stoppen en even een praatje te maken.

Voorbeeld:

  • Wil je een gratis analyse van je content video's om ze nog beter te maken? Vul je gegevens in en/of reken deze dienst af voor €0,- met behulp van deze kortingscode en wij voorzien je gratis feedback.
  • Wil je onze lotion gemaakt van natuurlijke en organische ingrediënten uitproberen?
  • Probeer onze organische en vegetarische kaas van cashewnoten!

7. Lok ze naar binnen met een spel of uitdaging

Betrek voorbijgangers in een spelletje of uitdaging. Geef ze bedrukte notitieblokken, pennen of andere prijzen, of ze nu winnen of niet. Probeer ervoor te zorgen dat de spelletjes en uitdagingen zo goed mogelijk passen bij je bedrijf.

Voorbeeld:

  • Hoeveel bedrukte pennen met ons logo zitten er in deze pot?
  • Met hoeveel camera’s is de demo video gefilmd? Als je het goed raadt, kan je iets winnen!
  • Heb jij jouw eigen chocoladereep al gemaakt?

Met deze gespreksopeners wordt het gemakkelijker om een verkooppraatje op te starten met potentiële klanten, zonder dat dit te verkopend overkomt. Houd wel in je achterhoofd dat je daden minstens zo belangrijk zijn als je woorden.

Onthoud de volgende drie tips:

  • Bereid je vragen van tevoren goed voor. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk. Maak een lijst met mogelijke open vragen en one liners die je kunt gebruiken.
  • Wees bewust van je lichaamstaal. Herinner eraan dat je lacht en regelmatig oogcontact maakt. Knik ook mee met mensen om interesse te tonen in wat ze te zeggen hebben. Pak op de beurs geregeld even een korte pauze en vergeet niet te blijven drinken!
  • Oefen je tekst. Het oefenen van je vragen en statements zorgt ervoor dat je meer zelfvertrouwen uitstraalt tijdens een gesprek. Hoe meer zelfvertrouwen je uitstraalt, des te natuurlijker het zal voelen en overkomen.

Ben jij al klaar voor een praatje met potentiële klanten? Bereid je goed voor door gebruik te maken van deze tips!

Downloads

E-book 

Hoe bereid je je voor op een succesvol beursseizoen?

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
 

Boekhoudpakket vergelijken?

Op zoek naar een geschikt boekhoudpakket als zzp'er? Vergelijk hier diverse pakketten!

boekhoudpakketten vergelijken

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
Wij en door ons geselecteerde partners gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Lees hier ons cookie statement. akkoord