Fiscale hulp?
Heb je vragen als:
- Welke kosten zijn aftrekbaar?
- Hoe betaal ik zo min mogelijk belasting?
Werk jij tegenwoordig ook vaker thuis? Je bent dus niet de enige. Het aantal thuiswerkers is sinds de coronacrisis sterk gegroeid. Veel zzp'ers waren al gewend om dagelijks vanuit huis te werken. Maar ook zelfstandig ondernemers die hun werkzaamheden voorheen (groten)deels bij de opdrachtgever uitvoerden, doen hun werk nu vaker dan voorheen vanuit huis.
Werken vanuit huis biedt verschillende voordelen, zoals dat je minder tijd kwijt bent aan reizen. Tijd die je efficiënt kunt besteden aan werk, zodat je productietijd toeneemt. Maar thuiswerken brengt ook kosten met zich mee. Kosten die je anders misschien niet had gemaakt. Je laptop zit bijvoorbeeld vaker - zo niet de hele dag - in de oplader. De verwarming, het licht en de elektrische apparaten in huis gaan net iets vaker aan dan normaal. En hoewel het om relatief kleine bedragen gaat, lopen de kosten van koffie of thee en wc-papier na verloop van tijd ook op.
Een voordeel voor jou als zzp’er is dat (een deel van) die kosten en de btw aftrekbaar zijn. Aftrekbare kosten voor zzp’ers helpen jouw winst te verlagen. Welke kosten aftrekbaar zijn? De Belastingdienst is hier heel duidelijk over: “Alleen de kosten die u maakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar: de zakelijke kosten”.
Het komt er dus op neer dat je duidelijk moet kunnen maken welke kosten noodzakelijk zijn voor je onderneming. Dat is niet altijd even helder. Sommige kosten hebben naast een zakelijk voordeel, ook een privé voordeel. De Belastingdienst noemt dit de ‘gemengde kosten’.
Van deze gemengde kosten is alleen het zakelijke deel aftrekbaar. Gebruik je de telefoon zowel zakelijk als privé? Dan mag je voor de belasting het deel aftrekken wat je zakelijk gebruikt. En denk ook eens aan een snellere zakelijke internetverbinding voor al die online vergaderingen en webinars waar je nu aan deelneemt. Ook dat zijn zakelijk aftrekbare kosten.
Een eenvoudig antwoord welke kosten je precies wel en niet mag aftrekken van de belasting is jammer genoeg niet te geven, omdat het nu eenmaal verschilt per situatie. Hieronder vind je wel een aantal interessante punten om over na te denken.
Veel ondernemers die vanuit huis werken beseffen niet dat online vergaderen, het zoeken van informatie op internet en het doen van de online boekhouding allemaal zakelijke activiteiten zijn. Dit houdt in dat je de kosten van je abonnement deels fiscaal kunt aftrekken, zelfs als deze gewoon op je huisadres staat en je deze ook al had voordat je ging ondernemen.
Om je internetgebruik fiscaal aftrekbaar te maken, is het belangrijk dat je kunt aantonen dat het een zakelijke investering betreft. Het gemakkelijkst doe je dat met zakelijk internet, zoals Ziggo Zakelijk. Een zakelijk abonnement is iets duurder, maar dankzij de aftrek ben je toch voordeliger uit. Daarbij geniet je van een snellere verbinding en allerlei extra’s, zoals bescherming en zakelijke diensten.
Heb je vragen als:
Maar dit is niet alles. Als thuiswerkende zzp’er kan je nog veel meer voordeel halen. Veel providers bieden gecombineerde internet en tv abonnementen aan. Deze combipakketten heb je ook in zakelijke varianten, zoals Ziggo Zakelijk. Met zo’n pakket heb je zakelijk internet en een tv-aansluiting tegen een zeer concurrerende prijs. Alleen zul je in de meeste gevallen het tv-gebruik van je abonnement niet als zakelijke kosten kunnen opvoeren.
Om belastingtechnisch aan de voorwaarden te voldoen, moet je een schatting maken van het percentage privé gebruik. Dit deel corrigeer je in de aangifte inkomstenbelasting en btw. Het is even wat rekenwerk, maar het loont absoluut de moeite.
Lees in deze blog hoe je de privé en zakelijk internet scheidt en op eenvoudige wijze € 875,- kunt besparen met een zakelijk abonnement bij Ziggo.
Als je thuis werkt met apparatuur dat veel energie verbruikt (de apparatuur moet overigens ook op je ondernemingsbalans staan), dan mag je die kosten eveneens (deels) aftrekken van je fiscale winst.
Om deze kosten te kunnen opvoeren als aftrekposten, moet je wel een berekening maken van de energiekosten. Dat doe je door het energieverbruik van je apparatuur te vermenigvuldigen met het aantal uren en dagen dat je deze in gebruik hebt. Vervolgens kun je de energiekosten van de apparatuur aftrekken van je fiscale winst.
Lees hier hoe je de aftrek van energiekosten berekent.
Ook de kosten voor je werkruimte kun je aftrekken, mits je voldoet aan de strikte voorwaarden die de Belastingdienst hieraan stelt:
Test het hier zelf of jouw kantoor voor belastingaftrek in aanmerking komt.
Voldoe je niet aan de hierboven genoemde eisen? Dan mag je als thuiswerkende zzp'er géén kosten aftrekken van je fiscale winst. Maar let op: de btw over de inrichtingskosten mag je wel in aftrek brengen. De btw over die nieuwe bureaustoel of laptop is dus gewoon aftrekbaar.
Nu je veel thuis werkt zul je vaker koffie en thee moeten inslaan. Hoe belangrijk ook voor de productiviteit; de btw is slechts aftrekbaar als het producten zijn die je nodig hebt om je werk te doen. Koffie en thee horen daar niet bij, evenmin overigens als toiletpapier.
Bekijk eens goed welke zakelijk kosten jij als zzp’er maakt met thuiswerken en trek deze binnen de gestelde mogelijkheden af! Een zakelijk abonnement voor je telefoon of (sneller) internet wordt dan al snel heel aantrekkelijk.
Onze aangesloten specialisten staan klaar om jou te helpen met jouw vragen als (startende) ondernemer. Wil je advies of meer informatie? Zoek hulp in jouw regio!
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.
Donderdag 12 december | 16.00 uur
Duik samen met Martijn in de wet DBA/VBAR en ga goed voorbereid 2025 in! Alvast een geruststelling: er verandert niet zo heel veel vanaf 1 januari, dit wordt uitgebreid toegelicht tijdens het webinar. Maar vertel dat maar eens aan jouw opdrachtgever!