Boekhoudpakketten vergelijken?
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Stel, je hebt een fantastisch idee voor een bedrijf of project. Maar er ontbreekt geld om het idee waar te maken. Hoe kom je aan (start-)kapitaal? Een investeerder vinden lukt niet en de bank wil je geen lening verschaffen. Einde verhaal? Nee! De afgelopen jaren is een nieuwe vorm van financiering opgedoken die bekend staat onder de naam crowdfunding. Vrij vertaald: investeren door de massa. Ofwel: een groep mensen steekt (vaak een kleine hoeveelheid) geld in een (bedrijfs-)concept.
Om kapitaal te krijgen, bied je je concept aan op één van de crowdfunding-platforms op internet (zie voor voorbeelden de links onderaan deze pagina). Daarbij vermeld je welk bedrag je nodig hebt, bijvoorbeeld € 25.000, en stel je de termijn vast waarop je het bedrag bij elkaar wilt hebben. Iedereen die je project ziet, kan een (klein) bedrag inleggen. Als maar genoeg mensen het zien zitten in jouw concept, kun je uiteindelijk het hele project financieren.
Je ontvangt het geld pas daadwerkelijk als tenminste 100% van het benodigde bedrag is toegezegd. Mocht je je financiering niet rond krijgen binnen de vastgestelde termijn, dan krijgen degenen die al betaald hebben hun geld terug.
Als je bij een bank of investeerder langs gaat voor financiering, dan zullen in de meeste gevallen de financiële voordelen voor die bank of investeerder een grote rol spelen bij het besluit om wel of niet met lening over de brug te komen. Bij crowdfunding is 'geld' meestal niet de reden om te investeren. Het gaat vooral om goodwill richting de ondernemer of initiatiefnemer en het goede gevoel dat de investeerder krijgt als hij kan bijdragen aan een initiatief waar hij helemaal achter staat.
Vaak vormen vrienden, familie en bekenden het begin van je crowd. Zij raken enthousiast door je plannen en willen je graag helpen om die plannen te realiseren. Om je crowd groot genoeg te krijgen, zul je ook mensen van buiten je directe netwerk moeten aantrekken. Voor hen zul je doorgaans meer moeite moeten doen voordat ze bereid zijn om in jou te investeren. Sympathie en vertrouwen is hierbij van groot belang.
Als mensen geïnteresseerd zijn in je plannen en willen investeren, houd ze dan ook op de hoogte van de ontwikkelingen, bijvoorbeeld via een blog of social media. Vaak zijn ze meer geïnteresseerd in je persoonlijke verhaal dan in het eventuele rendement. En als je investeerders enthousiast zijn (en blijven), is de kans groot dat zij ook anderen overhalen om in je project te investeren.
Je crowd kan op een aantal manieren investeren:
In allerlei gevallen kan crowdfunding een uitkomst zijn: voor (startende) ondernemers, voor creatieve projecten, voor het realiseren van kunst, voor maatschappelijke projecten in binnen- en buitenland, voor sportprojecten, wijkinitiatieven, schrijvers, goede doelen, muzikanten, journalisten, fotografen enzovoorts. Hoe dat werkt, zie je in de video hieronder.
Wil jij als zzp'er jouw mogelijkheden bekijken op het gebied van crowdfunding? Bij deze platforms kun je terecht:
Op Fundwijzer.nl vind je een overzicht van crowdfundingplatforms.
Gaat het om kleine bedragen (tot maximaal € 50.000), dan is microfinanciering in veel gevallen een uitkomst. Een microkrediet kun je gebruiken voor de start van je bedrijf of om je bedrijf uit te breiden. Hieraan verbonden is de mogelijkheid om zowel tijdens als na de startfase van de onderneming gebruik te maken van begeleiding door een coach. Dit is zeker aan te bevelen, omdat coaching jouw kans op succes aanzienlijk vergroot. Voor microfinanciering kun je onder meer terecht bij Qredits, BridgeFund, Spotcap en Credion.
TIP: Maak voor je financiële planning gebruik van de gratis downloads van Qredits onderaan deze pagina.
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.
Donderdag 12 december | 16.00 uur
Duik samen met Martijn in de wet DBA/VBAR en ga goed voorbereid 2025 in! Alvast een geruststelling: er verandert niet zo heel veel vanaf 1 januari, dit wordt uitgebreid toegelicht tijdens het webinar. Maar vertel dat maar eens aan jouw opdrachtgever!