gasten online
Registreer en profiteer!

Wat is crowdfunding?

Stel: je hebt een fantastisch idee voor je toekomstige bedrijf, je huidige bedrijf of een project. Maar er ontbreekt geld om het idee waar te kunnen maken. Hoe kom je aan een (start-)kapitaal? Een investeerder vinden lukt niet en de bank wil je geen lening te verschaffen. Einde verhaal? Nee!

De afgelopen jaren is er namelijk een nieuwe financieringssoort de kop opgestoken en ook in Nederland krijgt het principe inmiddels meer voet aan de grond. De naam: crowdfunding. Vrij vertaald: investering door de massa. Ofwel: een groep mensen steekt (vaak een kleine hoeveelheid) geld in een (bedrijfs-)concept.

Hoe werkt het?

Om kapitaal te verkrijgen, bied je je concept aan op één van de crowdfunding-platforms op internet (zie voor voorbeelden de links onderaan deze pagina). Daarbij vermeld je het bedrag dat je nodig hebt, bijvoorbeeld € 25.000 en stel je de termijn vast waarop je het bedrag bij elkaar wilt hebben. Iedereen die je project ziet, kan investeren. Iedereen die dat wil, kan een (klein) bedrag inleggen waardoor uiteindelijk het hele project gefinancierd kan worden. Je ontvangt het geld pas daadwerkelijk als ten minste 100% van het benodigde bedrag is toegezegd. En mocht je je financiering niet rondkrijgen binnen de vastgestelde termijn, dan krijgen degenen die al betaald hebben hun geld terug.

Waarom zou 'de crowd' investeren?

Als iemand financiering van een bank of een investeerder krijgt, spelen in het overgrote deel van de gevallen de (uiteindelijke) financiële voordelen voor die bank of investeerder een grote rol. Bij crowdfunding is 'geld' meestal niet de reden om te investeren. Het gaat vooral om goodwill richting de ondernemer of initiatiefnemer en het goede gevoel dat de investeerder krijgt als hij kan bijdragen aan een initiatief waar hij helemaal achter staat.

Wie is je crowd?

Vaak vormen vrienden, familie en bekenden het begin van je crowd. Zij raken enthousiast door je plannen en willen je er graag bij helpen om die plannen te realiseren. Om je crowd groot genoeg te krijgen, zul je ook mensen van buiten je directe netwerk moeten aantrekken. Voor hen zul je doorgaans meer moeite moeten doen voordat ze bereid zullen zijn om in jou te investeren. Sympathie en vertrouwen is hierbij van groot belang.

Als mensen geïnteresseerd zijn in je plannen en willen investeren, houd ze dan daarna ook op de hoogte van de vorderingen en ontwikkelingen, bijvoorbeeld via een blog of social media. Ze zijn vaak veel meer geïnteresseerd in je persoonlijke verhaal dan in het eventuele rendement. En als je investeerders enthousiast zijn (en blijven), is de kans groot dat zij ook anderen overhalen om in je project te investeren.

Hoe kan iemand investeren?

Je crowd kan op een aantal manieren investeren:

  • doneren: je crowd geeft geld en krijgt er niets voor terug, behalve een goed gevoel;
  • sponsoren: men krijgt een niet-financiële beloning terug, bijvoorbeeld een exemplaar van het boek dat je wil uitgeven of een naamsvermelding op je website;
  • uitlenen: je crowd krijgt het geleende bedrag na verloop van tijd met rente terug;
  • participeren: je crowd deelt in de waardeontwikkeling van het project.

Voor wie kan crowdfunding een uitkomst zijn?

In allerlei gevallen kan crowdfunding een uitkomst zijn: voor (startende) ondernemers, voor creatieve projecten, voor het realiseren van kunst, voor maatschappelijke projecten in binnen- en/ of buitenland, voor sportprojecten, wijkinitiatieven, schrijvers, goede doelen, muzikanten, journalisten, fotografen enzovoorts. Kortom: teveel om op te noemen.

Een mooi voorbeeld van een project dat succesvol werd door crowdfunding, is de crowdfunding van Eddy Terstall. Eddy Terstall wilde € 20.000 crowdfunden om zijn korte film te maken. Een paar weken vóór de deadline had Eddy helaas nog maar € 2.000 bij elkaar. Toch lukte het. Hoe? Bekijk het filmpje en be amazed!

CrowdFundy

Wil jij als ondernemer jouw mogelijkheden bekijken op het gebied van crowdfunding? Maak dan gebruik van de speciaal ontwikkelde tool van onze partner CrowdFundy. CrowdFundy helpt ondernemers in het oerwoud van crowdfunding. Zij willen crowdfunding voor ondernemers makkelijker maken en projecten uit laten groeien tot succesvolle campagnes. Met deze handige tool vind jij eenvoudig het meeste geschikte platform die bij jou past.

Download gratis whitepaper

Crowdfunding kan een oplossing zijn voor jouw financieringsbehoefte. Maar hoe pak je zo’n crowdfunding campagne goed aan? Lees meer hierover in onderstaande whitepaper '7 Valkuilen voor ondernemers bij Crowdfunding' en krijg tips waaraan je moet denken.

Downloads

Whitepaper 

7 valkuilen bij crowdfunding

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
[dev info]
Bootstrap: [XS] [SM] [MD] [LG]