• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Zo maak je van btw-aangifte doen een fluitje van een cent

Als jij als zelfstandig ondernemer iets verkoopt, moet je daar btw over berekenen. Het bedrag draag je af aan de Belastingdienst. Dit wordt ook wel omzetbelasting genoemd. Andersom kun je ook btw terugvragen. Jouw leveranciers rekenen btw over de goederen en diensten die jij inkoopt voor je bedrijf, dit heet voorbelasting. Weet jij alles over de btw? In deze blog zetten we wat dingen voor je op een rijtje.

Hoe moet ik btw berekenen?

Om te zorgen dat duidelijk is hoeveel btw je moet afdragen of mag terugvragen, moet op elke factuur het geldende btw-percentage en het btw-bedrag staan.

Er zijn drie verschillende btw-tarieven:

  • 21% (het algemene tarief)
  • 9% (het verlaagde tarief)
  • 0% (bijvoorbeeld voor leveringen aan het buitenland) 

Er zijn veel regels en uitzonderingen. Controleer vooraf bij de Belastingdienst onder welk tarief jouw producten of diensten vallen, of vraag je boekhouder om raad.

Moet jij btw afdragen?

Wie zich inschrijft bij de KVK krijgt gewoonlijk te maken met de btw. Je bent ondernemer als je zelfstandig je bedrijf of beroep uitoefent. De Belastingdienst bepaalt of je ondernemer bent voor de btw en stuurt je een brief waarin staat hoe en wanneer je btw-aangifte moet doen. Meestal doe je btw-aangifte per kwartaal, maar het kan ook zijn dat je per maand of per jaar aangifte moet doen.

Bij de aangifte van de btw geef je op hoeveel btw jij in je facturen hebt berekend aan je klanten en hoeveel btw jouw leveranciers aan jou in rekening hebben gebracht. Wat jij hebt berekend tel je op, wat je hebt betaald trek je van dat bedrag af. Op de site van de Belastingdienst vul je op de juiste plekken de bedragen in en zo doe je aangifte.

Btw-aangifte met een boekhoudprogramma

Een boekhoudprogramma zoals SnelStart zet de btw-aangifte voor je klaar. Je verzendt de aangifte met een druk op de knop naar de Belastingdienst. Het enige dat je hoeft te doen is zorgen dat je administratie op orde is: inkoopfacturen uploaden, bonnetjes scannen en facturen versturen. En natuurlijk zorg je zelf dat je op tijd de verschuldigde btw overmaakt naar de Belastingdienst.

TIP: Check met je accountant of boekhouder of je administratie goed is opgezet, zodat alle boekingen op de juiste manier worden verwerkt.

Blijft jouw omzet onder de €20.000 per kalenderjaar? Dan kun je je aanmelden voor de kleineondernemersregeling (KOR)

Stephanie Rijk

De kleineondernemersregeling (KOR)

Hiervoor schreven we dat je als je zelfstandig ondernemer bent voor de Belastingdienst, altijd btw moet afdragen over wat je verkoopt. Dat is niet helemaal waar. Blijft jouw omzet onder de €20.000 per kalenderjaar? Dan kun je je aanmelden voor de kleineondernemersregeling (KOR). Je bent dan vrijgesteld van btw. Dat betekent dat je geen btw meer in rekening brengt aan jouw klanten.

Maar let op: je mag ook geen btw meer aftrekken. Heb je plannen voor grote investeringen waarover je de btw kunt terugvragen, dan is het misschien niet voordelig om je aan te melden voor de KOR.

Je kiest zelf of je meedoet aan deze regeling. Meld je uiterlijk vier weken voor het begin van een nieuw kwartaal aan om de KOR vanaf het volgende kwartaal te laten ingaan (ervan uitgaande dat je per kwartaal btw-aangifte doet). Heb je je eenmaal aangemeld, dan geldt de KOR voor drie jaar. Komt jouw jaaromzet toch boven de €20.000? Meld dat dan direct bij de Belastingdienst. Je wordt dan gewoon weer btw-plichtig.

In jouw administratie geef je gemakkelijk aan dat je onder de KOR valt. We schreven daar eerder al over.

Zorg, voor je je aanmeldt, dat je van alle regels en uitzonderingen van de Belastingdienst op de hoogte bent.

Btw-nummer of btw-id - hoe zit dat?

Wie ondernemer is voor de btw, ontvangt van de Belastingdienst een btw-nummer en een btw-id. Hoe zit dat? Misschien heb je er al eens iets over gehoord: bij een eenmanszaak vormde je burgerservicenummer (BSN) een groot deel van je btw-nummer. Dat nummer stond verplicht op al je facturen en moest bijvoorbeeld ook op je website staan.

Om identiteitsfraude met het BSN-nummer te voorkomen, kreeg elke eenmanszaak per 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer. Dit btw-id zet je op je facturen en op je site. Het oude btw-nummer, dat je BSN bevat, gebruik je alleen nog bij je correspondentie met de Belastingdienst. Beide nummers voer je in je administratie in SnelStart in. Op je facturen verschijnt automatisch je btw-id, bij de btw-aangifte wordt het btw-nummer gebruikt.

Schrijf je je als ondernemer in bij de KVK, dan ontvang je van de Belastingdienst twee brieven, de ene met je omzetbelastingnummer (btw-nummer), de andere met je btw-id. 

Meer weten over btw?

Wil je de informatie over btw bij elkaar om op je gemak nog eens na te lezen hoe het werkt?

Download dan hier gratis ons e-book ‘Is jouw btw okee?’

Terug naar overzicht
Niels Hoorn

Niels Hoorn

Niels Hoorn werkt als content marketeer voor SnelStart. SnelStart maakt boekhouden makkelijk. Voor (startende) ondernemers en voor accountants. Ruim 100.000 ondernemers ervaren het gemak van SnelStart. Volg SnelStart op LinkedIn voor boekhoudnieuws en -ontwikkelingen.