Fiscale hulp?
Heb je vragen als:
- Welke kosten zijn aftrekbaar?
- Hoe betaal ik zo min mogelijk belasting?
Als (startende) zzp'er is het belangrijk om de kosten te drukken. Je moet goed beseffen wat een kantoorruimte kost en welke regels er gelden als het gaat om mogelijke aftrekposten. Afhankelijk van de situatie is het mogelijk om diverse kosten af te trekken.
De Belastingdienst maakt onderscheid tussen aftrekposten bij een gehuurde kantoorruimte, kantoor aan huis (huurhuis en koophuis) en een kantoor dat in eigendom van het bedrijf is. Als startende zzp'er is deze laatste optie waarschijnlijk niet op jou van toepassing. In dit artikel gaan we in op de verschillen tussen een kantoorruimte huren en een kantoor aan huis.
Als je een kantoorruimte huurt, kun je alle kosten die je voor het kantoor maakt, aftrekken van de inkomsten die je maakt met jouw onderneming.
Tot deze kosten behoren onder andere:
Uiteraard kun je ook de standaard aftrekposten opvoeren, zoals:
Je kunt deze kosten inclusief btw aftrekken, voor zover je de btw niet als voorbelasting af kunt trekken. Fiscaal gezien is het vaker aantrekkelijker om een (tijdelijke) kantoorruimte te huren in plaats van een kantoor aan huis te houden. Dit is voornamelijk zo omdat je een groot deel van de kosten af kunt trekken voor de belasting en in het geval van een kantoor aan huis in veel geen of beperkt aftrekmogelijkheden hebt.
Behalve dat het huren van een kantoor of werkplek fiscale voordelen voor je heeft, komt het ook jouw onderneming ten goede. Zo heb je minder afleiding, werk je met relatief gezette tijden en kun je privé- en werkzaken makkelijker van elkaar scheiden.
Er zijn tegenwoordig steeds meer kantoren die speciale ruimtes hebben voor startende ondernemers en zzp’ers/freelancers, met name in de grote steden. Deze ruimtes worden ook wel coworking spaces genoemd. Zo zijn er diverse kantoorruimtes in Amsterdam en Rotterdam die dit aanbieden. Door de voortdurende stijging in het aantal zelfstandigen bieden steeds meer kantoren in kleinere steden ook coworking spaces aan.
Heb je vragen als:
Veel zzp'ers beginnen hun bedrijf vanuit hun huis. Dit heeft een aantal voordelen als geen huurkosten, flexibele werktijden en geen reistijd. De fiscale regelgeving van de Belastingdienst is echter zeer streng als het gaat om het aftrekken van de kosten van een kantoor aan huis. Bovendien is er een significant verschil tussen een kantoor aan huis in een huurhuis en een kantoor in een koopwoning.
Check binnen 2 minuten al jouw aftrekposten en toelages. Start ZZP Aftrekposten Scan.
Als eenmanszaak zijn de zelfstandigheidseis en inkomenseis van belang bij het bepalen of de kantoorruimte in een koopwoning opgegeven mag worden als aftrekpost.
Zelfstandigheidseis
Inkomenseis
Beschik je als zzp’er over een huurhuis? Sinds 1 januari 2017 zijn de kosten van een werkruimte of kantoorruimte in de huurwoning alleen nog maar fiscaal aftrekbaar als er sprake is van een zogenaamde kwalificerende werkruimte. Het maakt daarbij niet uit of je het huurrecht van de gehele woning tot je ondernemingsvermogen of tot je privévermogen hebt gerekend. Maar wanneer is er nu sprake van een kwalificerende werkruimte? Er moet - net als bij de eisen bij een koopwoning - aan twee cumulatieve eisen worden voldaan:
LET OP. Een AOW-uitkering of pensioen wordt als loon aangemerkt en telt dus mee voor het inkomenscriterium. Daarnaast dien je te weten dat er géén overgangsrecht voor bestaande gevallen (van vóór 2017) is.
Aftrekposten voor een kantoor in een huurhuis
Is er sprake van een kwalificerende werkruimte, waarbij je als zzp’er voldoet aan het bovenvermelde zelfstandigheidscriterium en inkomenscriterium Dan is aftrek van kosten mogelijk, specifiek:
Is de btw aftrekbaar?
Voor de btw is het onderscheid tussen een kwalificerende en niet-kwalificerende werkruime niet van belang. Of de btw aftrekbaar is, is afhankelijk van of je zaken voor je onderneming gebruikt en/of je hiermee btw-belaste omzet behaalt. Is dat het geval? Dan kun je de voorbelasting over het zakelijk gebruik aftrekken. Bijvoorbeeld btw op energie, onderhoud en inrichting. Voor aftrek van de internet- en telefoonverbinding moet aangetoond kunnen worden dat deze alleen voor de onderneming gebruikt worden.
Twijfel je nog of wil je precies berekenen welke kosten aftrekbaar zijn? Gebruik dan de rekenhulp 'werkruimte in de woning' van de Belastingdienst.
Btw-vrij huren
Stichtingen kunnen in sommige gevallen btw-vrij huren. Dan dient het gebouw wel minimaal tien jaar in handen te zijn van dezelfde eigenaar of meer dan tien jaar geleden verbouwd te zijn.
TIP Meer weten over ondernemen? In het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst vind je praktische informatie over premies, belastingen en bijdragen. Download hieronder het gratis handboek.
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.
Donderdag 12 december | 16.00 uur
Duik samen met Martijn in de wet DBA/VBAR en ga goed voorbereid 2025 in! Alvast een geruststelling: er verandert niet zo heel veel vanaf 1 januari, dit wordt uitgebreid toegelicht tijdens het webinar. Maar vertel dat maar eens aan jouw opdrachtgever!