• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Starten als ondernemer? Zo leg je de beste (en onbetwistbare) naam vast voor je bedrijf

Als je een bedrijf opzet, al dan niet samen met anderen - dan wil je het liefst naar buiten treden onder een duidelijke naam die weergeeft wat je doet. De naam moet wel aan een aantal regels voldoen. In deze blog leg ik uit hoe je een bedrijfs- of handelsnaam kiest die aan alle voorwaarden voldoet.

Stap 1: Bepaal je website-adres en domein extensie

Je URL staat voor Uniform Resource Locator en is het adres op het internet waar mensen je website kunnen vinden. Bijvoorbeeld www.cooperatieexpert.nl. Omdat opdrachtgevers steeds vaker hun zoektocht naar een leverancier online beginnen, is het webadres het eerste wat ze van jouw bedrijf te zien krijgen. Denk hier dus goed over na!

Naast een goed herkenbare naam zul je ook een domein extensie moeten kiezen. Een domein extensie is het achterste gedeelte van een domeinnaam, de letters achter de “punt”. Voor initiatieven in Nederland is de .nl-extensie nog steeds het handigst. Heb je internationale ambities, dan zullen mensen eerder een .com adres verwachten. Extensies zoals .eu, .asia, of .nu kunnen natuurlijk ook, maar deze zullen sneller tot verwarring leiden.

LET OP Coöperaties kunnen met hun inschrijving bij de Kamer van Koophandel een .coop domeinnaam aanvragen. Voor meer informatie klik hier.

Stap 2: Doe een KvK naamcheck

Als je een coöperatie of ander bedrijf opricht, dan moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hiervoor kies je een handelsnaam. De Kamer van Koophandel kijkt of die handelsnaam niet tot verwarring kan leiden. Alle handelsnamen kun je vinden in het handelsregister van de KvK.

Als er al een bedrijf met dezelfde handelsnaam actief is in de regio waar jij actief wilt worden, dan zal dit vaak niet kunnen. Sommige bedrijven zijn in het hele land actief. Dan moet je dus een andere naam kiezen. Bakker Meesters in Sneek zal Bakker Meesters in Den Haag niet echt in de weg zitten. Maar als iemand al ‘De Nederlandse Servicecentrale’ heeft geregistreerd als handelsnaam, dan kun je die naam niet meer kiezen.

Een coöperatie moet in zijn handelsnaam altijd het woord ‘coöperatie’ of ‘coöperatief’ opnemen. Ook ‘coöperatieve’ wordt door de Kamer van Koophandel geaccepteerd. Gaat het om een coöperatie U.A., dan komen daar die 2 letters ook nog bij. De aanduiding in de handelsnaam van wat voor rechtspersoon je bent, is niet onderscheidend genoeg. Als er al een Merivo BV is geregistreerd, dan kun je dus niet een Merivo Coöperatie U.A. registreren. Wel kun je in dat geval kiezen voor bijvoorbeeld Merivo Nederland Coöperatie U.A..

Check de beschikbaarheid van de handelsnaam voor je bij de KVK langs gaat. Anders moet je wellicht terug naar de notaris om je naam te wijzigen.

Alfred Griffioen, de Coöperatie expert

Check de beschikbaarheid van de handelsnaam voor je bij de KVK langs gaat. Anders moet je wellicht terug naar de notaris om je naam te wijzigen. Is de door jou gewenste handelsnaam al geregistreerd bij een andere rechtspersoon, dan moet je deze mogelijk daar laten vervallen of wijzigen.

Stap 3: Merknaamregistratie voor de Benelux, Europa of de wereld

Het registreren van een merknaam is niet verplicht, maar wel verstandig. Als je een merknaam hebt geregistreerd voor een bepaald gebied, kun je anderen verbieden om die naam daar te gebruiken. Zelfs als zij deze handelsnaam hebben geregistreerd!

Iedereen zal begrijpen dat je problemen krijgt als je je bedrijf ‘Coca Cola Coöperatie U.A.’ noemt. Zo zijn er nog veel meer namen geregistreerd. Alle namen staan geregistreerd bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom, het register vind je hier.

Bij elk merk vind je een aantal nummers, die zijn gekoppeld aan de zogeheten Nice classificatie. Goederen zijn in de Nice-classificatie ondergebracht in de klassen 1 tot en met 34, en diensten in de klassen 35 tot en met 45. Elke klasse wordt aangeduid met een klasse-omschrijving: algemene informatie over het type goederen of diensten dat onder die klasse valt. Bijvoorbeeld de omschrijving van klasse 25 luidt ‘Kledingstukken, schoeisel, hoofddeksels’ en die van klasse 38 ‘Telecommunicatie’.

Een merk kan door verschillende bedrijven en voor verschillende klassen geregistreerd zijn. Een zelfstandig specialist kan dus ‘Splendid’ gebruiken als merknaam voor juridische diensten, terwijl een ander bedrijf dit merk gebruikt voor schoensmeer.  Check of de categorie waar jij het merk voor wilt gebruiken nog vrij is. Een merknaamregistratie voor de Benelux kost € 240 voor maximaal drie categorieën. Na vijf jaar moet je dit weer vernieuwen. Een internationale merknaamregistratie kost beduidend meer.

Kortom: bepaal eerst het webadres en dan de rest

Het beste is als je een bedrijfsnaam kunt verzinnen waarbij je de goede URL kunt vinden. De URL’s zijn vaak het snelst weg, dus registreer die meteen. De handelsnaam wordt meestal een dag na de oprichting geregistreerd, of deze vrij is kun je vlak van tevoren nog even controleren. Een merknaam is lastiger over te dragen, dus registreer die pas vlak na de oprichting en zet deze dan direct op naam van je coöperatie of andere rechtsvorm.

Hulp nodig bij het vastleggen van je bedrijfsnaam? Neem vrijblijvend contact op met de Coöperatie expert. Wij helpen je graag.

Terug naar overzicht
Alfred Griffioen

Alfred Griffioen

Alfred Griffioen is de initiatiefnemer van de Coöperatie expert, een onderneming die hij begon vanuit de gedachte dat samenwerken eenvoudig moet kunnen zijn. Hij ontwikkelt nieuwe concepten, maar altijd met het oog op praktische toepassingen. Alfred schreef diverse boeken die daar aan moeten bijdragen, onder andere Het Senseo-effect en Creating Profit Through Alliances.