• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Tips om je factuur betaald te krijgen

Elke zzp'er wil dat facturen op tijd worden voldaan. Vaak heb jij je werk al afgerond voordat je factureert en heb je ook jouw leveranciers al betaald. In veel gevallen kun je pas na een maand factureren, vervolgens wacht je nog een maand op betaling vanwege de betalingstermijn van je opdrachtgever.

Hoe zorg ik dat mijn factuur zo snel mogelijk betaald wordt?

Je moet er als zzp'er dus niet aan denken dat je opdrachtgever jouw factuur niet wil of kan betalen of om onduidelijke redenen niet op tijd betaalt. 

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je factuur tijdig betaald te krijgen:

  • Maak (vóórdat je start met je opdracht) goede en duidelijke afspraken met jouw opdrachtgever over de betalingstermijn én wanneer jij factureert. Zie het als onderdeel van de totale afspraken en de onderhandeling: heeft jouw opdrachtgever bijvoorbeeld een lange betalingstermijn, dan kun je proberen af te spreken dat je eens per twee weken in plaats van eens per maand factureert.
  • Zorg voor een handtekening onder de afspraken, dus een getekend contract of een getekende opdrachtbevestiging. Hoe duidelijker zaken vastgelegd zijn, hoe minder ruimte er is voor misverstanden en conflicten. Er is dan ook minder kans op vertraging in de betaling van jouw factuur.

  • Zorg dat je factuur aan de regels voldoet. Je factuur moet voldoen aan wettelijke regels. Ook moet je rekening houden met de eventuele eisen die jouw opdrachtgever aan een factuur stelt. Misschien maakt jouw opdrachtgever wel gebruik van kostenplaatsen, moet de factuur naar een ander adres gestuurd worden, moet er een inkoopnummer of contactpersoon op vermeld worden. Als dit er niet op staat, krijg je de factuur terug en loopt je betaling vertraging op. Vraag dit dus na vóórdat je je factuur verstuurt.

    Tegenwoordig heb je overigens een ruime keuze aan software waarmee je de facturering soepel en zorgvuldig kunt regelen. Om het je gemakkelijk te maken, hebben we hieronder vijf pakketten geselecteerd die jou van pas kunnen komen. Doe er je voordeel mee.
 
  • Neem tijdig actie. Als de betalingstermijn overschreden is, neem dan direct contact op met je opdrachtgever en doe navraag. Waarom is je factuur nog niet betaald? Maak ook direct duidelijke afspraken over wanneer jij de betaling mag verwachten. En als je opdrachtgever vaker te laat is: maak een afspraak voor een persoonlijk gesprek om dit te bespreken en op te lossen. Leg de afspraken die je maakt, ook schriftelijk vast.

  • Laat je adviseren of ondersteunen. Vraag ondersteuning van een incassobureau, bijvoorbeeld als je bang bent dat de relatie met je opdrachtgever verslechtert, of laat je adviseren over hoe je een uitstaande factuur nu het snelst betaald kunt krijgen.

Lees ook het artikel: Wat is de regelgeving voor incassokosten die je maakt als zzp'er?

Hieronder vind je een aantal voorbeelden van brieven die je kunt sturen als je factuur niet betaald wordt. Bij eventuele vervolgstappen is het ook heel belangrijk dat je aan kunt tonen dat je actie hebt ondernomen.

TIP Wil je advies of hulp als je jouw factuur niet betaald krijgt? Leden van Het Ondernemerscollectief profiteren van een gratis incassoservice van Cannock, onderdeel van DAS, op basis van no cure no pay. Lees hier meer

Leg je liever een aantal opties naast elkaar? Vraag dan hier kosteloos offertes aan van 4 incassobureau's.

Wil jij hulp met het incasseren van jouw vordering?

Onze partners

Factoring helpdesk

Factoring helpdesk

Wil je snel jouw facturen betaald hebben? Dan kan factoring de oplossing zijn. Heb je vragen over factoring, zoals: kom ik in aanmerking? Wat zijn de voor- en nadelen en wat houdt het in? De factoring helpdesk van Het Ondernemerscollectief helpt je verder.