• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 1 min

Sponsoren als zzp'er: wat zijn de voordelen en belastingregels?

Als zzp'er ben je vast wel eens benaderd door een lokale sportclub of vereniging of je geïnteresseerd bent in sponsoring. Wist je dat sponsoring voordelen met zich mee kan brengen én ook aftrekbaar kan zijn? Lees meer in dit kennisartikel.

Sponsoring: de voordelen en fiscale regels

Allereerst: wat is sponsoring? Door middel van sponsoring doe je een gift – een geldbedrag of iets anders – in ruil voor reclame of naamsbekendheid. Je geeft bijvoorbeeld een geldbedrag aan een lokale voetbalclub en jouw bedrijfsnaam krijgt, in ruil daarvoor, een plekje op het reclamebord langs het veld. Sponsoring is dus met name interessant als jij je imago wilt verbeteren of je naamsbekendheid in de regio wilt verhogen. Hieronder vind je meer voordelen van sponsoren.

  • Sponsoring is positief voor je imago

Door bijvoorbeeld jouw lokale voetbalclub, een stichting, goed doel uit je regio of evenement te sponsoren, laat je zien dat je maatschappelijk betrokken bent. Daarom is het belangrijk dat je je wel verbindt aan een doel dat bij jou en je normen en waarden past.

  • Sponsoring kán aftrekbaar zijn

Met de nadruk op kán. Als jouw sponsoring is gedaan uit zakelijk belang, zijn de kosten aftrekbaar. Sponsoring wordt als zakelijk belang gezien als het jouw naamsbekendheid vergroot of zorgt voor regionale binding. In dat geval kun je de btw als voorbelasting aftrekken in de aangifte omzetbelasting.

Fiscale hulp?

Heb je vragen als:

  • Welke kosten zijn aftrekbaar?
  • Hoe betaal ik zo min mogelijk belasting?
Stel ze aan de fiscale helpdesk
Fiscale hulp?

Voorbeelden: sponsoring wel of niet aftrekbaar?

Stel: je bent timmerman en sponsort de lokale voetbalvereniging. Jouw bedrijfsnaam komt op shirtjes en op reclameborden langs het veld te staan. Dan sponsor je uit zakelijk oogpunt, aangezien je naamsbekendheid in de regio wordt vergroot. Je kosten zijn aftrekbaar en de btw kun je als voorbelasting aftrekken. 

Stel: je bent boekhouder en speelt in een bandje. Toevallig organiseert je neef een muziekevenement in het dorp. Je speelt met jouw bandje op het festival en wordt daar niet voor betaald, maar je bedrijfsnaam wordt in plaats daarvan als sponsor getoond. Nu wordt het moeilijker aan te tonen wat het zakelijk belang is: het is vooral uit persoonlijk oogpunt gedaan (het betreft een familielid en daarbij nog eens een persoonlijke interesse). Het zakelijk belang wordt moeilijk aan te tonen en je zult waarschijnlijk de kosten en btw niet af kunnen trekken.

Het kan ook zijn dat jouw sponsoring deels zakelijk en deels persoonlijk belang heeft. Dan kun je het zakelijke deel aftrekken. Hoe dit wordt berekend, hangt af van in hoeverre het zakelijk of persoonlijk is.

  • Sponsoring geeft je de kans om te netwerken met potentiële klanten

Door middel van sponsoring kun je direct in contact komen met potentiële klanten. Je kunt direct in contact komen met toeschouwers of andere geïnteresseerden en zij zien direct dat je een van de sponsoren bent. Een uitgelezen kans om je voor te stellen dus! Ook kun je in contact komen met zakelijke relaties en op deze manier je netwerk uitbreiden.

  • Sponsoring zorgt voor publiciteit

Grote kans dat jouw naam op reclameborden, t-shirts of andere kleding, promotionele uitingen zoals persberichten of PR of andere reclame-uitingen komt te staan. Sponsoring vergroot je naamsbekendheid!

TIP: Wil je meer weten over het vergroten van je naamsbekendheid of verbeteren van je imago? Het online plaatje is dan van groot belang. Lees eens een van onderstaande whitepapers.

Gratis downloads

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Doorloop ons zzp stappenplan

Doorloop ons zzp stappenplan

Ga je starten? Doorloop ons zzp stappenplan zodat je niets vergeet!