gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

SharePeople groeit hard en rekent op verdubbeling aantal klanten binnen een jaar

4 augustus 2020

SharePeople, de crowdsurance oplossing waar zzp’ers een vangnet voor elkaar vormen bij arbeidsongeschiktheid, heeft het aantal klanten de laatste tien maanden zien verdubbelen. Het aantal deelnemers is sinds de start in 2017 gegroeid tot 3.300. Het ziektepercentage bij de aangesloten zzp'ers is volgens het platform de helft van het gemiddelde onder zelfstandigen.

Uit cijfers die het platform publiceert over de eerste 3 jaar, blijkt dat de groei er sinds halverwege 2019 stevig in. Momenteel zijn er 3.300 klanten en de verwachting is dat dit aantal het komende jaar zal verdubbelen. De gemiddelde klant is bij SharePeople maandelijks € 32 kwijt aan inleg en krijgt daarvoor bij ziekte netto € 2.000 per maand uitgekeerd. ‘De positie waarbij we afrekenen met de nadelen van enerzijds verzekeraars (duur) en anderzijds schenkkringen (verplichte bijeenkomsten, ziekmelden bij je eigen groep) blijkt in de praktijk goed te werken.’

Ziektepercentage ook in coronatijd onder gemiddelde

Volgens SharePeople is het ziektepercentage onder aangesloten leden momenteel 1,1%, de coronatijd meegerekend. ‘Beduidend lager ligt dan het gemiddelde (2%) onder zzp’ers en werknemers (4,5%).’ Het klantenbestand is divers. Zzp’ers uit alle sectoren weten SharePeople te vinden, maar vooral zorg en bouw zijn goed vertegenwoordigd. Een deel van de klanten heeft de arbeidsongeschiktheidsregeling gekoppeld aan hun pensioenpotje. Niet aangesproken ziektegeld wordt dan naar hun eigen pensioenpotje bij BrightPensioen overgemaakt.

Bij SharePeople kunnen zzp’ers en ondernemers onderling het risico op arbeidsongeschiktheid opvangen. Zo’n 80% van de ondernemers verzekert zich niet voor arbeidsongeschiktheid, vooral vanwege de kosten. Maar als je dan langdurig ziek wordt, kom je in financiële problemen. SharePeople wil dit maatschappelijk probleem helpen oplossen.

'Kwartje valt bij zzp'ers en andere ondernemers'

In het systeem van SharePeople hebben leden geen verplichte bijeenkomsten en er is geen verplichte spaarinleg. Ook hoeven leden zich bij ziekte niet bij eigen groepsleden ziek te melden, zoals bij broodfondsen, maar bij een arbodienst. Een klant doneert één keer per maand maximaal 6% van de gekozen inkomensdekking (€1.500, € 2.000 of € 3.000). Maar omdat het ziekteverzuim laag is, vallen de kosten in de praktijk veel lager uit dan deze maximale bedragen.

Cosmas Blaauw, oprichter van SharePeople: 'We laten deze cijfers nu drie jaar stabiel zien en bewijzen dat crowdsurance een meer dan goed alternatief is voor alle andere AOV-oplossingen. Ook in de coronatijd is ons ziekteverzuim laag gebleven. We krijgen heel vaak als eerste reactie van potentiële klanten dat ze gewoon niet geloven dat ze voor zo’n laag bedrag hun risico bij arbeidsongeschiktheid af kunnen dekken. Maar de stevige groei het laatste jaar is een indicatie dat het kwartje nu stevig valt bij zzp’ers en andere ondernemers.’

Hieronder de infographic die SharePeople naar aanleiding van de eerste 3 jaar van zijn bestaan heeft gemaakt.

Terug naar overzicht


 
 

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
Wij en door ons geselecteerde partners gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Lees hier ons cookie statement. akkoord