• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

Ik ben fan van e-mailmarketing, een handige, laagdrempelige manier om jouw publiek te bereiken. Binnen een paar minuten heb je al een simpele e-mail gemaakt die je meteen kunt versturen naar een (grote) groep mensen. Stop er wat meer tijd in en je kunt een deel van je omzet voorspelbaar maken. Wat zijn nog meer voordelen en hoe kun je het inzetten, zodat je er profijt van hebt?

Voordeel 1: Je kunt jouw publiek altijd bereiken

Het allerbelangrijkste voordeel is dat je deze mensen altijd kunt bereiken, op elk moment van de dag, de week, het jaar. Dat doe je natuurlijk niet op elk moment, anders wordt het spammen. Van belang is regelmaat en niet van elke mail een reclamemail maken. De regelmaat zou ik op maximaal drie weken uit elkaar houden. Dan kom je voorbij op die momenten dat jouw klant tegen zijn probleem aanloopt. Anders zak je te veel naar de achtergrond. Elke week op een vast moment is ook een goed idee. Kijk naar wat goed bij jou past.

Voordeel 2: Ze zijn al een beetje fan

De mensen op je lijst hebben al een keer ja tegen je gezegd. Je zet mensen immers niet op je lijst als ze niet volmondig ja hebben gezegd, toch? Deze mensen hebben dus interesse in dat wat je aanbiedt. Zorg dat je ze leert kennen, dat is ook goed voor de andere plekken waar je je gezicht laat zien. Wat willen ze over jou weten, wat wil jij dat ze over jou weten? Welke klantreis wil je ze laten maken? Welk product is logisch op welke plek in die klantreis? Zorg dat ze nog enthousiaster worden over jou en je producten. 

Met e-mailmarketing kun je jouw publiek altijd bereiken én een deel van je inkomen voorspellen

Judith Hompe | trainer, coach, VA en e-mailmarketing specialist

Voordeel 3: Je hebt input voor je andere kanalen

Het maken van een plan zorgt dat je ook inhoud gaat maken. Of dat nu een stukje losse tekst, een blog, een vlog of een podcast is. Je hebt nieuwe inhoud gemaakt die je ook op andere plekken kunt delen. De kruisbestuiving met andere platformen zorgt dat jouw boodschap steeds wordt bekrachtigd. De artikelen die je deelt, de tips die je geeft: je expertise wordt steeds helderder. Mensen kunnen zo bijna niet meer om je heen. Dit zorgt vervolgens weer voor nieuwe inspiratie, mensen gaan reageren, waardoor je weer nieuwe onderwerpen hebt. Zo houd je dat vliegwiel draaiend.

Voordeel 4: Je kunt een deel van je inkomen voorspellen

Je kunt met het van tevoren plannen van de e-mails een deel van je inkomen voorspellen. Het maken van een strategie met daaropvolgend een planning voor een maand of drie van tevoren helpt je op veel vlakken. Ik noem er een paar:

  • Het zorgt dat je niet elke keer hoeft na te denken wat je gaat schrijven.
  • Je kunt lanceringen gemakkelijk voorbereiden en opvolgen.
  • Je kunt voorbereiden, zodat je ook in je vakantie kunt blijven sturen als je dat wilt.
  • Je houdt tijd over die je kunt stoppen in werken met je klanten.
  • Je zorgt voor een constantere stroom aan klanten.
  • Je bent in beeld op het moment dat jouw klant het probleem wil oplossen waar jij de oplossing voor hebt.
  • Je hoeft niet steeds opnieuw te beginnen, dat scheelt je een hoop energie.

Het maken van de planning doe ik aan de hand van een vaste volgorde:

  • Ik pak mijn agenda erbij: wanneer is een volgend webinar gepland of een challenge, wanneer wil ik een groepsprogramma lanceren, wanneer zijn de feestdagen et cetera? Zet dat uit in de tijd. Een webinar heeft bijvoorbeeld een kortere aanlooptijd nodig dan een programma.
  • Hoe vaak wil je versturen en wanneer wil je de nieuwsbrief maken? Daardoor weet je hoeveel je er dient te maken.
  • Welke onderwerpen zijn de komende periode relevant? Zet die op een rij.
  • Welke e-mails kun je hierover maken? Schrijf dat erachter en borg dat weer in je agenda.

Zo ben je waarschijnlijk al een heel eind op weg. 

Wil je hierover meer informatie en je vragen kunnen stellen, doe dan mee met het webinar Succesvol je nieuwsbrief versturen op 10 mei om 10.00 uur. Kijk voor meer informatie eens op mijn website.

Onze partners

Blogs

Terug naar overzicht
Judith Hompe

Judith Hompe

Judith Hompe is sinds 2009 ondernemer. Zij werkt als coach, trainer en Virtual Assistent. In haar filosofie begint marketing met e-mail. Judith werkt al jaren met e-mailmarketingsystemen, waarvan ruim 8 jaar met MailChimp. Zij heeft al honderden klanten geholpen met het opzetten en vereenvoudigen van hun e-mailmarketing account.

Judith geniet ervan als mensen e-mailmarketing snappen en weten hoe ze zelf hun weg hierin kunnen vinden. Judith schreef het boek Verbindende e-mailmarketing, alles over het versturen van een succesvolle nieuwsbrief.

Geen antwoord op jouw vraag gevonden?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.