• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Minder inkomsten als zzp'er? Zo kun je besparen op je uitgaven

Zolang de zaken goed gaan, sta je niet altijd stil bij je uitgaven. Een tientje hier, een tientje daar … honderd euro is zo op. Maar als er opeens niets meer binnenkomt, is dat wel anders. Wat kun je dan doen zodat je bedrijf toch door kan lopen?

We hoeven het misschien niet meer te noemen, maar voor de zekerheid eerst even dit: vraag uitstel aan voor de betaling van bepaalde vaste lasten, maak betalingsafspraken met leveranciers en maak gebruik van de regelingen van de overheid (zolang die nog van kracht blijven uiteraard). Het stappenplan in dit artikel helpt je op weg.

Maar let op: het gaat hier alleen om tijdelijke maatregelen en een tijdelijke verlaging van je kosten. Daarom is het ook handig om nog iets anders te doen. Je raadt het vast: besparen! Bekijk al je zakelijke en privé uitgaven eens kritisch. Welke uitgaven kun je schrappen? En zijn er ook nog manieren waarop je je bedrijfsvoering kunt verbeteren?

Neem je abonnementen onder de loep

De kosten voor abonnementen kunnen ongemerkt oplopen. Denk aan Netflix, de sportschool, de schoonmaak, de glazenwasser, een groentepakket, loterijen, goede doelen en die ene leuke betaalde meditatieapp. Welke (online) abonnementen heb je en welke kun je opzeggen?

Controleer je verzekeringen

Nadat je een verzekering hebt afgesloten, kijk je er vaak niet meer naar om. En elk jaar wordt de verzekering automatisch verlengd. Maar heb je alle verzekeringen nog nodig? Zijn ze allemaal up-to-date? Zijn er voor bepaalde verzekeringen misschien nieuwe spelers op de markt met een lager tarief? Zoek dit eens uit.

Verhuur een deel van je bedrijfspand

Heb je een bedrijfspand dat je zelf niet helemaal gebruikt? Overweeg eens om een gedeelte te verhuren. Misschien is nu juist wel het moment om een nieuwe samenwerking aan te gaan?

De tijd die je wint door processen efficiënter te maken, kun je besteden aan werkzaamheden die direct geld opleveren.

Kirsten Tuinte

Automatiseer jouw processen

Kijk eens goed naar je werkzaamheden. Welke handeling(en) herhaal je vrijwel dagelijks? Vaak zijn dit werkzaamheden die niet direct bijdragen aan je omzet. Toch valt hier winst te behalen. Tijdswinst! De tijd die je wint door processen efficiënter te maken, kun je besteden aan werkzaamheden die direct geld opleveren (zoals salesgesprekken voeren).

Neem bijvoorbeeld jouw e-mails. Hoe vaak typ je dezelfde boodschap naar je klanten? Keer-op-keer? Misschien kost het je niet veel tijd om een e-mail te schrijven, maar toch verlies je hier ongemerkt heel wat energie. Je kunt dit simpel oplossen door gebruik te maken van templates. De meeste mailprogramma’s hebben een tool daarvoor.

Bekijk al jouw processen eens door deze bril. Wat herhaal je en wat kun je automatiseren?

Kijk of je flexwerkers of andere zzp’ers kunt inhuren

Voor ondernemers is vast personeel een risicofactor. Dus als je (tijdelijk) extra handen nodig hebt, overweeg dan het inhuren van flexwerkers of zzp’ers. Het logische voordeel is dat je alleen de kosten maakt wanneer er meer werk en omzet is.

Plan een gesprek in met je boekhouder of een financieel adviseur

Ga eens praten met je boekhouder of een financieel adviseur. Kijk of er fiscale voordelen zijn waar je nu nog geen gebruik van maakt. Kijk of je bestaande leningen kunt vervangen voor goedkopere leningen of leningen met een langere looptijd. Bespreek ook je huidige hypotheek. Misschien is het oversluiten wel een slimme zet.

Verhoog jouw inkomsten

Wat natuurlijk helemaal mooi zou zijn, is als je ondanks alles gewoon geld blijft verdienen! Heb je al nagedacht over wat je wél kunt doen? Heb je al contact opgenomen met je klanten om te kijken of je hun op een andere manier kunt helpen dan ze van je gewend zijn?

Nieuwe machine nodig? Huur ‘m!

Heb je een mooi nieuw plan bedacht dankzij de vorige tip, en heb je daarvoor een (dure) machine nodig? Overweeg dan deze te huren in plaats van te kopen. Je hebt dan niet in één keer de aanschafkosten en betaalt alleen wanneer je ‘m echt nodig hebt. Je zet zo je bedrijfsmiddelen slim in, namelijk op de momenten dat ze geld opleveren.

Kom je er echt niet uit, dan kan dit een laatste optie zijn…

Liquiditeit is enorm belangrijk, zeker in crisistijd. Zit je met je bedrijf echt in zwaar weer, kijk dan hoe je met je bedrijfsmiddelen omgaat. Je kunt bijvoorbeeld bedrijfsmiddelen die je nu in eigendom hebt, aan een leasemaatschappij verkopen en vervolgens terug huren. Dit heet ‘sale en lease back’. Hierdoor komt vermogen vrij.

Maar let op! Als je de machine hebt gekocht met een financiering en die financiering loopt nog, dan kun je de machine niet zomaar verkopen. Overleg dan altijd met je kredietverstrekker om te kijken of er mogelijkheden zijn.

Vraag hulp! Merk je dat je het in je eentje lastig vindt om oplossingsgericht te denken? Misschien vind je het fijn om met een CrisisCoach van Qredits te sparren over je verdienmodel.

Terug naar overzicht
Kirsten Tuinte

Kirsten Tuinte

Kirsten Tuinte is bedrijfsadviseur op de Binnendienst van sociaal kredietverstrekker Qredits. Haar dagelijkse werk bestaat uit het beoordelen van ondernemingsplannen, overleggen met de klant en - na een videocall - uiteindelijk beslissen of er een krediet kan worden verstrekt, waarna ook het klantcontact goed door haar wordt onderhouden.