• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Je kennis delen is ook als zzp’er een goed idee 

Lange tijd was het heel gebruikelijk om als leerling een bedrijf binnen te komen. Je kreeg de kans over de schouder van de meester mee te kijken om een vak of ambacht te leren. Als je genoeg was gevorderd, werd je bevorderd tot gezel en leerde de meester je de fijne kneepjes van het vak, zodat je na enige tijd zelf meester werd. Kennis delen dus.

Op veel plekken gebeurt dit nog steeds, al kom je de termen ‘gezel’ en ‘meester’ niet meer tegen. Deze hele methodiek stoelt op het idee dat een ervaren kracht zijn kennis doorgeeft aan volgende generaties, terwijl hij of zij op zijn of haar beurt kennis vergaart uit de ‘moderne’ tijd van de nieuwe generatie. Zo wordt kennis delen, kennis vermenigvuldigen. Je leert immers van elkaar en zorgt er daardoor voor dat de kennis binnen een bedrijf toeneemt.

Kennis delen als zzp'er?

Als eenpitter is het voor een zzp’er lastig om tot zo’n constructie te komen. Toch heb je ook als zzp’er de mogelijkheid om kennis te delen en jouw eigen kennis te laten toenemen, zonder meteen een leerling in dienst te hoeven nemen.

Wat je kunt doen, is je kennis actief delen. Veel ondernemers vinden het spannend hun ‘gouden tips’ wereldkundig te maken. Bang dat een concurrent ermee aan de haal gaat? Maar wat als je voorbij die angst gaat en het probeert?

Stel dat je met een andere zzp’er wekelijks bespreekt wat er goed en fout ging die week.

Cosmas Blaauw

Gewoon doen

Stel dat je iedere week op Facebook, Instagram, LinkedIn of Youtube de drie lessen, die je die week leerde, deelt, met de oproep aan je volgers om dat ook te doen. Stel dat je tijdens een maandelijkse netwerkborrel een moment inlast waarop alle deelnemers hun grootste blunder van die maand delen. Stel dat je met een andere zzp’er wekelijks in een uur bespreekt wat er zoal goed en fout ging die week. Wat zou dat voor kennis opleveren? Zou je door het delen van al die ervaringen niet zelf ook een wijzer mens worden? 

Kennis delen? Ook als zzp’er

De kans is groot dat je op z’n minst vanuit een ander perspectief naar je werk leert kijken, en dat alleen al is een mooie les. Maar nog groter is de kans dat je, door scheutig te zijn met je lessen, zelf ook wordt overladen met lessen die je weer verder helpen.

Probeer het eens. Kijk wat het oplevert. En laat ons weten wat je ervan leerde.

Als deelnemer van SharePeople ben je onderdeel van groeiend netwerk van zelfstandigen. Dat maakt leren van elkaar wel heel makkelijk. Aansluiten kan in drie simpele stappen.

 

Blogs

Terug naar overzicht
Cosmas Blaauw

Cosmas Blaauw

Cosmas Blaauw is oprichter van SharePeople en een sociaal ondernemer pur sang. Zijn missie is om verzekeren weer 100% transparant, eerlijk, solidair en vooral betaalbaar te maken.

Cosmas is altijd op zoek naar hoe het anders (en socialer) kan, niet door het aan de overheid over te laten, maar door middel van ondernemerschap. Dat deed hij eerder in ontwikkelingssamenwerking en de zorg en nu dus ook in de manier waarop (zelfstandig) ondernemers risicodelen.