• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Ik wil mijn algemene voorwaarden wijzigen. Kan dat zomaar?

Met het publiceren van de algemene voorwaarden op je website maak je  duidelijk welke rechten en plichten jij en je klant hebben. Maar wie leest die lap tekst nou werkelijk? Gewoon klikken op doorgaan of accepteren. Dus als je de algemene voorwaarden wijzigt, zal niemand dat merken, toch? Nou, zo simpel werkt dat natuurlijk niet. HalloLex legt het uit!

Wetten en regelgeving

Voor het aanpassen van je algemene voorwaarden zijn er heel wat wetten waarmee je rekening moet houden. Voor de liefhebbers je vindt ze in boek 6 van het Burgerlijk Wetboek onder Titel 5, Afdeling 3. Maar Bas, moet ik dat allemaal lezen? Nee hoor, in deze blog leg ik het je beknopt en duidelijk uit.

Het belangrijkste waarmee je rekening moet houden, zijn de vernietigingsgronden, de informatieplicht en een eventuele wijzigingsclausule. Een vernietigingsgrond is een (volgens de wet) geldige reden voor een partij om een overeenkomst te ontbinden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn zijn als de klant belemmerd wordt om de algemene voorwaarden te lezen. Of als een beding (onderdeel van de algemene voorwaarden) onredelijk bezwarend is, dus als het beding op de grijze of zwarte lijst van algemene voorwaarden staat.

Lees hier meer over de grijze lijst.

Lees hier meer over de zware lijst.

Zo zijn er verschillende redenen om een overeenkomst vernietigbaar te maken. Daarom is het goed om te weten wat wel en niet kan met betrekking tot het wijzigingen van jouw algemene voorwaarden!

Informeren van bestaande klanten

Gelukkig hoef je bij nieuwe klanten niet te vermelden dat je jouw algemene voorwaarden een tijdje geleden hebt gewijzigd. Nieuwe klanten gaan immers akkoord met de algemene voorwaarden zoals die op dat moment van kracht zijn.

Bij bestaande klanten ligt dit anders. Hier komt het stukje informatieplicht om de hoek kijken. De informatieplicht houdt in dat je verplicht bent om je bestaande klanten te laten weten dat de algemene voorwaarden zijn veranderd en wat deze verandering precies inhoudt. Dit doe je eenvoudig door een e-mail te sturen.

Natuurlijk zet je ook de contactgegevens van je bedrijf in de mail, zodat klanten je kunnen bereiken als ze vragen hebben over de doorgevoerde veranderingen. Het is dus niet voldoende om enkel op jouw website te vermelden dat de algemene voorwaarden zijn gewijzigd, je moet dit echt expliciet per klant doorgeven.

Of een klant naar aanleiding van de doorgevoerde verandering ontbinding van de overeenkomst kan vragen, hangt er helemaal af van wat voor klant het betreft en of jij een wijzigingsclausule hebt opgenomen in de algemene voorwaarden (tip!).

Het is zeker aan te raden om een wijzigingsclausule op te nemen in de algemene voorwaarden.

Bas van der Werf, HalloLex

Wijzigingen met wijzigingsclausule

De wijzigingsclausule (ook wel een ‘en bloc clausule’ genoemd) is een clausule voor eenzijdige wijziging die je kan opnemen in je algemene voorwaarden. De clausule legt vast dat jij als ondernemer de algemene voorwaarden eenzijdig en zonder toestemming van de klant mag wijzigen en dat de klant vanwege die wijziging niet onder de overeenkomst uit kan. Hierbij geldt echter wel dat klanten de (gewijzigde) overeenkomst mogen ontbinden wanneer deze een beding bevat dat de aard van de overeenkomst in gevaar brengt. Eenvoudig gezegd: wanneer jij als opdrachtnemer niet meer kan leveren wat in eerste instantie was afgesproken.

Verder is van belang dat de clausule zorgvuldig geformuleerd is. Zo niet, dan kan deze vernietigbaar worden bevonden. De clausule bestaat dan simpelweg niet.

Wijzigen zonder wijzigingsclausule

Is er geen wijzigingsclausule opgenomen in de algemene voorwaarden, dan zul je een eventuele wijziging van de voorwaarden eerst moeten voorleggen aan je klanten en kun je de wijziging pas doorvoeren als zij hiermee instemmen. Gaan zij niet akkoord met de wijziging, dan zullen de ‘oude’ algemene voorwaarden van kracht moeten blijven.

Wanneer de wijziging drastisch is hebben consumenten bovendien het recht om de overeenkomst te ontbinden. Zakelijke klanten hebben dit recht niet. Een drastische wijziging is bijvoorbeeld dat de klant niet langer recht op terugbetaling heeft van een eerder betaalde borgsom.

Het is dus zeker aan te raden om een wijzigingsclausule op te nemen in de algemene voorwaarden.

Gratis download

Het zal duidelijk zijn dat je een wijziging van de algemene voorwaarden niet zomaar kan doorvoeren. HalloLex biedt via ikwordzzper.nl geheel gratis een modelovereenkomst algemene voorwaarden voor zzp'ers aan, die is voorzien van een wijzigingsclause zodat jij eenzijdig de overeenkomst kan wijzigen. 

Download de modelovereenkomst hier.

Mocht je meer willen weten over de algemene voorwaarden lees dan mijn andere blogs over dit onderwerp.

Blogs

Gratis Legal Blueprint

Gratis Legal Blueprint

Verklein je risico's als ondernemer door alles goed in beeld te hebben en vooraf bepaalde zaken te regelen.

Wil jij weten hoe je er, juridisch gezien, voor staat met je bedrijf?

Doe dan geheel vrijblijvend de Legal Blueprint test van HalloLex.

ZZP Agenda

Terug naar overzicht