• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Hoe vraag je als zzp'er om een betalingsregeling of uitstel van betaling? (+ voorbeeldbrieven)

De coronacrisis heeft een grote impact gehad op de economie. Wat doe je als zzp'er als je inkomsten achterblijven en je hierdoor je verhuurder of leveranciers niet meer kunt betalen? Ons advies: ga in gesprek en vraag of een betalingsregeling of – in het slechtste geval – uitstel van betaling mogelijk is. In dit artikel geven we tips zodat je goed voorbereid het gesprek in kunt gaan. En je krijgt twee handige voorbeeldbrieven.

Tip 1  Zorg voor inzicht

De eerste stap is, zorgen dat je inzicht krijgt in jouw financiën. Dan weet je pas echt wat jouw financiële mogelijkheden zijn. Maak een overzicht waarin je alles in beeld brengt:

  • Facturen, nu en op korte termijn.
  • Verwachte inkomsten, nu en op korte termijn.
  • Huidige saldo op je bankrekening(en).

LET OP Neem ook je privé-situatie hierin mee. Want de huur of hypotheek van je woning loopt gewoon door natuurlijk.

Tip 2  Neem contact op met je leveranciers

We raden je aan om zo snel mogelijk in gesprek te gaan met de partijen aan wie je nog geld schuldig bent. Als je zelf het initiatief neemt, geeft dat vertrouwen. Dat zorgt voor goodwill bij de leverancier. 

Vraag liever niet om uitstel van betaling. Het voelt voor jou misschien nu goed, maar het is niet wenselijk!

Kirsten Tuinte

Het is verstandig om de oplossing te zoeken in een betalingsregeling. Vraag liever niet om uitstel van betaling. Het voelt voor jou misschien nu goed, maar het is niet wenselijk! Het is voor iedereen beter als de betalingen doorlopen. Jouw leveranciers hebben ook een huis, een bedrijfspand en een gezin om te onderhouden. De kans is bovendien groot dat ook hun inkomsten het laatste jaar door de coronacrisis achteruit zijn gegaan. Behandel je leveranciers zoals je zelf behandeld wilt worden.

Tips voor het gesprek

  • Vertel kort over de situatie waar je in zit.
  • Laat weten waarvoor je belt: een betalingsregeling of uitstel van betaling.
  • Kom met een realistisch en haalbaar voorstel, gebaseerd op jouw financiële ruimte en de verwachting van hoe jouw business gaat lopen de komende tijd.
  • Noteer altijd met wie je hebt gesproken en op welke datum.
  • Heb je afspraken kunnen maken? Vraag om een bevestiging per brief of mail.
  • Kom de afspraken vervolgens ook echt na.

Speciaal voor horecaondernemers: in dit artikel geeft Koninklijke Horeca Nederland tips over hoe je het gesprek met je verhuurder kunt aangaan. Handig!

Tips voor een goede brief

Stuur je liever een brief? Dat is ook prima! Het voordeel hiervan is dat je later bewijs hebt van de stappen die je hebt ondernomen. Voor jouw gemak hebben we twee voorbeeldbrieven gemaakt die je als basis kunt gebruiken:

Voorbeeldbrief betalingsregeling

Voorbeeldbrief Uitstel van betaling

Met deze brieven kun je je verhuurder en leveranciers op de hoogte brengen van jouw situatie. Een paar tips voor het versturen van je brief:

  • Vul alle ontbrekende gegevens in, zoals adresgegevens, klantnummer of dossiernummer. Deze zijn [cursief] gemaakt.
  • Pas de inhoud aan op jouw situatie. Voeg eventueel informatie toe die je belangrijk vindt.
  • Stuur eventueel kopieën van bewijsstukken mee en noem die in je brief.
  • Onderteken de brief en scan ‘m in.
  • Stuur de brief als bijlage bij je e-mail.
  • Bewaar altijd een kopie van de brief als bewijs.
  • Bel na om te vragen of je mail goed is aangekomen.

We hopen oprecht dat je er samen met jouw leveranciers uitkomt. Met een positieve, constructieve insteek moet dit zeker lukken!

Heb je hulp nodig? Past de voorbeeldbrief net niet bij jouw situatie en wil je graag advies? Natuurlijk mag je altijd onze CrisisCoaches bellen. Zij kunnen met je meedenken!

Terug naar overzicht
Kirsten Tuinte

Kirsten Tuinte

Kirsten Tuinte is bedrijfsadviseur op de Binnendienst van sociaal kredietverstrekker Qredits. Haar dagelijkse werk bestaat uit het beoordelen van ondernemingsplannen, overleggen met de klant en - na een videocall - uiteindelijk beslissen of er een krediet kan worden verstrekt, waarna ook het klantcontact goed door haar wordt onderhouden.