Begin met investeren

Om je bedrijf te laten groeien, is het nodig te starten met investeren. Investeer niet alleen in tastbare zaken, maar ook in je netwerk, online zichtbaarheid en verbetering van je producten(en) of dienst(en). Uitgangspunt hierbij is dat je investeringen de groei opleveren die je nodig hebt voor een gezond rendement.

In het boek 'Experttips voor een succesvolle start als zzp'er' vind je het onderstaande overzicht van middelen waarin je kunt investeren om je onderneming te laten groeien.

Investeren in bedrijfsmiddelen

Met een oude bedrijfsbus waarmee je alsmaar langs de kant van de weg staat, kun je onmogelijk effectief werken. Het geeft ook geen professionele uitstraling aan je bedrijf dus een nieuwe kan vaak geen kwaad. Zo’n bedrijfsmiddel komt daarbij ook nog eens in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). De KIA is een aftrekpost op je winst en verlaagt dus de hoeveelheid Inkomstenbelasting die je gaat betalen. De KIA geldt als je per jaar meer dan € 2.401 investeert in bedrijfsmiddelen. Zit je onder de € 58.239 dan mag je 28% van het investeringsbedrag aftrekken. Investeer je meer dan gelden er tot een bedrag van € 323.544 (2020) andere voorwaarden. Deze voorwaarden lees je hier.

Overigens geldt wel dat elke losse investering minimaal € 450 exclusief btw moet bedragen. Een computer of laptop van € 400 telt dus niet mee voor de KIA, zelfs al investeer je daarnaast ook nog eens € 3000 in andere bedrijfsmiddelen. Lees in onze kennisbank meer over de KIA.

Investeer je in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen dan kom je wellicht ook nog in aanmerking voor de MIA en de VAMIL.

Websiteoptimalisatie en SEO

Investeer niet alleen in bedrijfsmiddelen, maar ook in je website en de optimalisatie voor Google. In de Bloeifase hebben we het hierover gehad onder het kopje ‘Verbeter je online vindbaarheid (SEO)’. Natuurlijk zorg je bij de start dat je zo goed mogelijk vindbaar bent voor potentiële klanten. Maar daarmee ben je niet klaar. Het vergroten van de vindbaarheid van jouw website is een continu proces waarbij je voortdurend moet meten, monitoren en optimaliseren.

Overweeg eens om op dit gebied een specialist in te huren. Die weet precies wat wel en niet werkt en verhoogt het rendement van je marketing inspanningen.

Stop met rommelen in Excel. Investeer liever in een handige app of een slim boekhoudprogramma.

Investeer in automatisering

Van een effectief CRM-systeem tot een systeem waarmee je gemakkelijk je leads kunt volgen: investeren in programma’s en software kan je onderneming naar een hoger niveau tillen. Het maakt niet alleen het ondernemen gemakkelijker, maar levert je ook meer tijd op. Tijd die je vervolgens kunt besteden aan andere zaken.

Stop met rommelen in Excel om je uren, boekhouding of kilometers bij te houden. Investeer liever in een handige app of een slim boekhoudprogramma dat je tijd bespaart en geld oplevert. SnelStart is bijvoorbeeld een effectief programma om je boekhouding op orde te houden. Hiermee maak je snel en gemakkelijk je facturen en houd je via de app al je inkopen bij. Daarnaast rekent SnelStart uit wat je moet betalen aan btw. Als je dan ook je zakelijke bankrekening koppelt aan je administratie is het grootste deel van je boekhouding al gedaan. 

Wil je je oriënteren op het aanbod aan handige programma’s voor zzp’ers? Neem dan eens een kijkje op onze vergelijkingspagina’s voor boekhoudsoftware, crm-software en urenregistratiesoftware.

Investeer in andere zzp’ers of neem personeel aan

Een andere manier waarop je kunt investeren in groei, is door personeel aan te nemen of samenwerkingen aan te gaan met andere zzp’ers. Samen kun je meer dan alleen en als je de juist mensen weet aan te trekken, kun je gerichter en efficiënter aan je doelen werken. In dit kennisartikel lees je hier meer over.

Investeer in kennis en je bedrijfsvoering 

Om vernieuwend en up-to-date te blijven, is het ook nodig om zo nu en dan je bedrijf en je aanbod onder de loep te nemen. Je kunt van tijd tot tijd opnieuw een behoefteonderzoek doen onder je klanten. Kijk ook naar wat je concullega’s doen in dezelfde branche. Doen zij nog steeds hetzelfde? Hebben zij hun aanbod uitgebreid? Is er een gat in de markt waarin jij kunt voorzien? Door de markt en je doelgroep in de gaten te blijven houden, kun je je aanbod beter toespitsen. Het is raadzaam om hierbij gebruik te maken van bijvoorbeeld een ondernemersadviseur die je een spiegel kan voorhouden. Ook is het goed om regelmatig deel te nemen aan webinars en evenementen om zo je kennis en je netwerk op pijl te houden. Zo organiseer Het Ondernemerscollectief regelmatig (online) workshops voor haar leden. Kijk maar eens naar de agenda, zit er wat voor je tussen?

Onze partners

Terug naar stappenplan

Niet gevonden wat je zocht?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.