• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Wat is het voordeel van online boekhouden?

Als zzp'er is boekhouden wellicht niet je favoriete bezigheid, maar een succesvolle onderneming kan helaas niet zonder een accurate boekhouding. Door je boekhouding online te regelen kun je tijd en geld besparen. In dit artikel zetten we de voordelen van online boekhouden voor je op een rij.

Jouw boekhouding online? Dit zijn de voordelen!

Zelf boekhouden is tegenwoordig niet meer nodig. Een app is voldoende om je complete administratie online te regelen. Je maakt een foto van je btw-bonnen en inkoopfacturen. Via SnelStart kun je deze direct inboeken en aangeven of het een privé of zakelijke boeking was. Zo splits je gelijk je kosten! Op deze manier kun je meer aandacht besteden aan je core business en is zelf boekhouden in de avonden verleden tijd.

Overal beschikbaar

Je boekhouding is 24/7 en overal ter wereld voor jou beschikbaar op elke pc, tablet en smartphone met internetverbinding. Je hebt je cijfers dus altijd letterlijk en figuurlijk bij de hand.

Meer grip op de zaak

Je hebt meer grip op je onderneming doordat je altijd inzicht hebt in je cijfers. Hierdoor kun je tijdig sturen en ingrijpen door bijvoorbeeld de aanschaf van een nieuwe pc tijdelijk even uit te stellen. In tegenstelling tot een boekhouding in Excel kun je via bijvoorbeeld SnelStart eenvoudig het overzicht bewaren en is de kans op het maken van fouten ook kleiner.

Online boekhouden is veilig

Wanneer je je boekhouding offline regelt, is het van belang dat de pc waarop dit programma draait goed beveiligd is. Bij online boekhouden hoef je er alleen om te denken dat je een beveiligde verbinding hebt. Je hoeft zelf geen updates te installeren en werkt altijd in de meest recente versie.

Zelf back-ups maken is niet nodig

Met online boekhouden bespaar je ruimte in je archief. Alles wordt digitaal en beveiligd opgeslagen. Je voldoet hierdoor altijd aan je fiscale bewaarplicht als ondernemer. Daarnaast hoef je je geen zorgen te maken over het maken van een back-up van je gegevens. Deze wordt automatisch uitgevoerd.

Complete administratie werkt samen

In sommige gevallen wordt online boekhouden gecombineerd met online facturatie. Bij SnelStart is dit bijvoorbeeld in één programma geregeld. Je kunt factureren wanneer je wil en ziet in één oogopslag wanneer jij een herinnering moet sturen. Alle onderdelen van je administratie werken dan soepel met elkaar samen. Offertes kunnen eenvoudig omgezet worden in digitale facturen en facturen worden automatisch meegenomen in de btw-aangifte en online boekhouding.

Lage maandkosten

De kosten voor online boekhouden zijn aanzienlijk lager dan die van een ‘traditionele’ boekhouder. Daarnaast weet je precies wat je voor je boekhouding betaalt. Geen onverwachte kosten achteraf. De grootste winst zit hem de koppeling van een online boekhoudpakket met een lokale boekhouder.

Eenvoudige integratie met externe systemen

Je kunt je boekhouding eenvoudig integreren met systemen van onder andere de Belastingdienst en je bank. In veel gevallen is een directe bankkoppeling mogelijk waardoor je direct ziet welke facturen nog openstaan. Zo werkt SnelStart ondertussen met tientallen externe softwarepakketten samen, kijk hier maar eens.

Geen hoge investeringskosten

Met online boekhouden kun je direct aan de slag. Je hebt geen hoge aanschafkosten of licentiekosten bij meerdere gebruikers.

Wil je een gratis adviesgesprek met één van onze boekhoudpartners?

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.