gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Tips voor het succesvol opstarten van je administratie als zzp'er

Als zzp'er wil je je administratie goed op orde hebben om vervelende verrassingen te voorkomen. Wil jij weten hoe je slim start met je administratie? Hier lees je meer.

Een succesvolle administratie opzetten als zzp'er

Tip 1: een goede voorbereiding is het halve werk

Als jij een succesvolle onderneming wil opzetten, is het belangrijk om op tijd te beginnen met het vastleggen en opzetten van je administratie. Een goede voorbereiding is het halve werk! Voordat je daadwerkelijk start als zzp'er, heb je al veel tijd en geld gestoken in de voorbereiding. Wist je dat deze uren ook tellen voor het urencriterium? Het urencriterium houdt in dat als je minimaal 1.225 uur per kalenderjaar in je onderneming steekt - én als je als ondernemer bent aangemerkt voor de inkomstenbelasting - je mogelijk recht hebt op bepaalde aftrekposten.

Lees hier meer over het urencriterium.

Tip 2: scheid je privérekening van je zakelijke rekening

Je privé en zakelijke kosten op een bankrekening is niet handig, achteraf weer uitsplitsen kost tijd en dus geld. Het is daarom verstandig om een zakelijke rekening te openen. Dit is niet verplicht bij alle banken, maar helpt je wel bij het gestructureerd en inzichtelijk maken van jouw (zakelijke) kosten. Dit geeft jou inzicht in jouw bedrijf en het scheelt jouw boekhouder (als je die hebt) ook veel tijd en werk. Heb je geen boekhouder of doe je een gedeelte van je administratie zelf? Een zakelijke rekening kun je koppelen aan veel (online) boekhoudpakketten.

Tip 3: weet wat je moet bijhouden

Als ondernemer moet je diverse zaken bijhouden: je grootboek, bonnetjes, debiteuren- en crediteurenadministratie, in- en verkoopadministratie, maar ook je bankafschriften, uren en bijvoorbeeld een kilometerregistratie. Je kunt overigens tegenwoordig veel zaken ook (gedeeltelijk) online bijhouden met behulp van diverse apps en tools. Dit scheelt je veel tijd en is dan ook gelijk de volgende tip.

Tip 4: houd je administratie online bij

Als jij je administratie (gedeeltelijk) online bijhoudt, hoef je je nooit zorgen te maken over kwijtgeraakte bonnetjes of facturen. Je houdt jouw zaken overzichtelijk en bovendien is het te allen tijde terug te vinden. Daarnaast heb je altijd een back up - zelfs als jouw tablet of laptop onverhoopt stuk gaat. Kies een boekhoudtool die veilig is en bovendien voldoet aan de eisen van de Belastingdienst volgens het keurmerk Zeker-OnLine. Je kunt nu meedoen met een proef van de Belastingdienst in samenwerking met Keurmerk Zeker Online. 

Lees hier meer over het Zeker-OnLine keurmerk.

Tip 5: voldoe aan de bewaarplicht

Iedere ondernemer is verplicht om minimaal zeven jaar zijn of haar administratie te bewaren. Daarbij moet je in ieder geval de basisgegevens bewaren, zoals je debiteuren- en crediteurenadministratie, voorraadadministratie, in- en verkoopadministratie, het grootboek en eventuele loonadministratie.

Lees hier meer over de bewaarplicht.

EXTRA TIP Lees hier alles over welke zaken je als ondernemer moet regelen!

Terug naar het dossier 'Belastingen en administratie'

 

Dit artikel is opgesteld in samenwerking met de Belastingdienst

Downloads

Gratis toolkit 

Starten met je administratie

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.

LiveZilla Live Chat Software