Dossier: administratie

Met een goede administratie leg je vast wat er in jouw onderneming gebeurt en houdt je overzicht. Als zzp'er ben je wettelijk verplicht een goede administratie bij te houden en te bewaren. In dit dossier vind je alles wat je moet weten over het bijhouden van je boekhouding, urenadministratie, verkoopadministratie, kassa, enzovoorts. Zo begin je meteen met het opzetten van een goede administratie.

4 handige en gratis Excel templates voor een startende zzp administratie

4 handige en gratis Excel templates voor een startende zzp administratie

Als zzp’er moet je er goed om denken dat de administratie altijd op orde is. De administratie van de zzp’er omvat onder andere facturen sturen, offertes opstellen, de boekhouding bijhouden en de gemaakte uren registreren.

Tips voor het succesvol opstarten van je administratie als zzp'er

Tips voor het succesvol opstarten van je administratie als zzp'er

Als zzp'er wil je je administratie goed op orde hebben om vervelende verrassingen te voorkomen. Wil jij weten hoe je slim start met je administratie? Hier lees je meer.

Zelf boekhouden of boekhouding uitbesteden als zzp'er?

Zelf boekhouden of boekhouding uitbesteden als zzp'er?

Voor de meeste zzp'ers is het bijhouden van de boekhouding niet het leukste aspect van het ondernemerschap, maar het moet wel gebeuren. Wanneer is het raadzaam om de boekhouding zelf te doen? En wanneer kun je juist beter kiezen voor uitbesteden? Lees hier welke factoren meewegen bij het kiezen van de juiste boekhoudmethode voor je bedrijf.

De start van een goede administratie: 4 slimme tips

De start van een goede administratie: 4 slimme tips

Jij als zzp’er werkt hard en bent hoogstwaarschijnlijk een expert binnen een bepaald vakgebied. Boekhouden valt daar over het algemeen buiten, waardoor er veel geld en/of tijd verloren kan gaan. Zonde, want boekhouden wordt steeds laagdrempeliger dankzij modernere softwarepakketten. Door je boekhouding vanaf het begin goed te regelen, kun jij je volop focussen op het ondernemen zelf.

Top 5 administratieve valkuilen voor de (startende) zzp'er

Top 5 administratieve valkuilen voor de (startende) zzp'er

In de praktijk kom ik helaas nog steeds voorbeelden tegen van zzp’ers, die keihard werken maar onvoldoende aandacht schenken aan hun administratieve verplichtingen. Hierdoor gaat geld verloren, waarvoor je als zzp’er hard hebt moeten werken. De buffers zijn vaak klein, waardoor tegenvallers moeilijk op te vangen zijn.

Goede administratie? De keus is aan jou!

Goede administratie? De keus is aan jou!

De Belastingdienst wijst je er veelvuldig op dat het belangrijk is een goede administratie op te zetten en te voeren, bij voorkeur digitaal. Niet alleen omdat je als zzp'er wettelijk verplicht bent om een goede administratie bij te houden én te bewaren. Het helpt je ook om op tijd nieuwe ontwikkelingen te voorzien, daarop in te spelen en op het juiste moment de juiste beslissingen te nemen.