• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Leestijd: 3 min

#ZZPUpdate week 7: Maaltijdbezorgers en schoonmakers zijn geen zzp'ers en freelancemarkt voor ICT'ers trekt flink aan

Ikwordzzper praat je bij. Deze week over schijnzelfstandigheid bij werkplatforms Deliveroo en Temper; ICT’ers profiteren van sterke groei in freelance opdrachten; en kieskeurig zijn draagt bij aan succes als zzp’er, ook in tijden van crisis.

Schijnconstructies bij Deliveroo en Temper

Mensen die maaltijden bezorgen voor Deliveroo, hebben gezien de aard van hun samenwerking recht op een arbeidsovereenkomst. De maaltijdbezorger behandelt hen als zzp'ers, maar in de praktijk zijn het helemaal geen zelfstandigen. Dat is de uitspraak van het gerechtshof Amsterdam. In 2019 kwam de rechtbank al tot hetzelfde oordeel in de zaak die door vakbond FNV was aangespannen. Deliveroo ging in hoger beroep tegen die uitspraak.

Vergeefs, want de manier waarop Deliveroo werkt kan ook in hoger beroep niet door de beugel. Weliswaar kunnen de bezorgers in het systeem van Deliveroo zelf intekenen op diensten, maar dat is niet genoeg. Volgens de rechter is er duidelijk sprake van een gezagsverhouding. Zo kan Deliveroo eenzijdig de hoogte van het loon bepalen en heeft het vergaande mogelijkheden om bezorgers te controleren. Zij krijgen gemiddeld 30 minuten de tijd om een bezorging te doen en hebben dus beperkte vrijheid in het uitvoeren van hun werkzaamheden.

Lees ook: Wanneer ben je als zzp'er schijnzelfstandig?

Bovendien heeft het maaltijdbezorgbedrijf meermalen eenzijdig de contractvorm met de bezorgers gewijzigd, aldus de rechter. De slotsom is dat de bezorgers geen echte zelfstandigen zijn. De uitspraak heeft tot gevolg dat de bezorgers een arbeidsovereenkomst kunnen opeisen, die met terugwerkende kracht geldt. Volgens FNV kan dit per werknemer oplopen tot duizenden euro’s aan achterstallig loon.

De uitspraak over Deliveroo staat niet op zichzelf. Ook bij Temper (een online platform dat werkenden en bedrijven koppelt in horeca en retail) is sprake van schijnzelfstandigheid. De Inspectie SZW publiceerde deze week een rapport, waarin het concludeert dat Temper geen bemiddelingsplatform is, maar een uitzendbureau. Dit wil zeggen dat de mensen die voor Temper werkzaam zijn, geen zzp’ers zijn maar werknemers en dat zij - net als de Deliveroo-bezorgers - recht hebben op een arbeidsovereenkomst.

Bronnen: RTL Nieuws, Accountant.nl en Nu.nl

Markt voor zzp’ers in ICT trekt sterk aan

Het aantal freelance opdrachten voor ICT'ers trekt sterk aan. Ten opzichte van de eerste lockdown van april is het aantal opdrachten met 57,8 % toegenomen. In vergelijking met januari 2020 is er sprake van een stijging van 6,4 %. Dat meldt AG Connect op basis van onderzoek van Freelance.nl, een opdrachtenbank voor zzp'ers.

In het eerste kwartaal zag Freelance.nl het aantal opdrachten voor zzp'ers flink stijgen. Bovendien verwacht ruim 52% van de werkgevers de komende drie maanden meer opdrachten uit te zetten. Ook ICT'ers profiteren van deze groei in opdrachten. In vergelijking met de eerste lockdown nam het aantal opdrachten voor zzp’ers in deze sector met bijna 58% toe.

Volgens Freelance.nl zoeken nog lang niet alle freelancers ook al daadwerkelijk naar opdrachten. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat de activititeit op het platform achterblijft. Er wordt nu 13 % minder gezocht naar opdrachten en 16 % minder gereageerd, zo meldt de Freelance Markt Index. "Aan de opdrachtgeverskant lijkt de crisis voorbij, maar hier lijken de freelancers nog niet helemaal van doordrongen en ze zoeken nog niet massaal naar nieuw werk."

Bron: AG Connect

Succesvolle zzp’ers durven duidelijke keuzes te maken

De meest succesvolle zzp’ers, zijn zzp’ers met een sterk specialisme. Toch vinden velen het moeilijk om duidelijke keuzes te maken in wat ze wel en niet doen. Hoe vind je de klanten die bij je passen? En waarom zou je bovendien kieskeurig zijn, in tijden van crisis? De verleiding om alles aan te pakken is groot, zeker in een periode waarin veel opdrachten wegvallen en onzekerheid overheerst. Aan het eind van de maand moeten de rekening tenslotte toch betaald worden.

Toch is er veel voor te zeggen om jezelf niet te laten meeslepen in de ‘race to the bottom’ en je als zzp’er juist te onderscheiden van vakgenoten. Intermediair wijdt er een reportage aan en laat verschillende zzp’ers aan het woord die het aandurfden om duidelijke keuzes te maken. "De meeste ondernemers denken dat ze een zo breed mogelijk aanbod moeten hebben", zegt ondernemerscoach Selma Foeken. "Ze vergeten alleen dat wanneer ze zelf iets kopen, ze juist vaak kiezen voor een specialist."

Lees ook: Hoe vergroot jij je personal branding en onderscheidend vermogen?

Een goede manier om keuzes te maken, is door alleen dat te doen waar je goed in bent. “Juist datgene wat jou moeiteloos afgaat, waarvan je denkt dat iedereen het kan, is meestal datgene waarin jij briljant bent," aldus Foeken. Dat het werk jou makkelijk afgaat, wil niet echter niet zeggen dat je daar niet voor betaald hoeft te worden. "Veel van mijn klanten maken mee dat mensen zeggen: mag ik iets tegen je aanhouden? Wil je even met me sparren?’ Dat vinden ze dan leuk om te doen, en juist daar vragen ze dan geen geld voor.”

Bron: Intermediair

Lees hier al het nieuws van ikwordzzper.nl

Onze partners

ZZP Stappenplan

ZZP Stappenplan

Ga je starten als zzp'er? Gebruik dan ons stappenplan om goed voorbereid te beginnen.

Niet gevonden wat je zocht?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.