• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Zelfstandig in de zorg: hoe werf ik opdrachten?

Werken als zzp’er in de zorg kent veel vrijheden. Je bepaalt je eigen werkuren, je kiest je eigen opdrachten en bepaalt je eigen tarieven. Daar staan ook enkele nadelen tegenover. Zo krijgt iedere zzp’er vroeg of laat te maken met een bepaalde mate van onzekerheid. Heb ik wel genoeg werk de komende periode? Kan ik daar wel van rondkomen?

Als zelfstandige ben je immers verantwoordelijk voor de werving van je eigen cliënten. Hoe pak je dat aan? Vijf belangrijke tips om mee aan de slag te gaan:

1. Besef: klantacquisitie behoort tot je dagelijkse takenpakket

Ja, je hebt als zzp’er in de zorg al een hoop taken naast je zorgwerkzaamheden. En ja, klantacquisitie hoort daar ook bij. Een goede ondernemer kijkt immers vooruit. Ook al zit je planning nu vol: wie zegt dat je over drie maanden nog steeds voldoende werk hebt? De enige oplossing: maak van klantwerving een terugkerende, liefst dagelijkse taak. Plan dat ook in in je agenda. Bedenk een goed moment en ga iedere dag een uurtje bellen, mailen en zoeken naar opdrachtgevers.

2. Vergroot je vindbaarheid

Niet alleen moet jij op zoek naar zorgvragers, de zorgvragers moeten jou ook kunnen vinden! Zorg voor een professionele website. Een compleet LinkedIn profiel. Duidelijke contactgegevens. Als zelfstandig verpleegkundige of zorgverlener zal je waarschijnlijk commercieel moeten leren denken – dat ben je nu nog niet gewend. Maak daarom een actieplan voor jezelf. Bedenk bijvoorbeeld dat je als kleine ondernemer vooral lokaal zaken zult moeten doen. Hoe ga je dat aanpakken? Adverteren? Ga je een mailing opstellen? Zelf de publiciteit opzoeken met bijvoorbeeld een artikel over de ontwikkelingen binnen de zorgbranche? Er zijn duizend-en-een mogelijkheden te overwegen!

3. Investeer in je huidige netwerk

Ondernemers halen de meeste opdrachten binnen via hun huidige netwerk. Voor een zzp’er in de zorg is dat niet anders. Koester dat netwerk dus. Wanneer mensen tevreden zijn over jouw inzet, dan is het waarschijnlijk dat ze je gaan aanraden binnen hun omgeving. En dat is goud waard. Mensen zijn eerder geneigd hun omgeving te geloven dan jouw ‘reclame’ uitingen. Zeker in de zorgbranche. Houd dus contact. Nazorg is zeer belangrijk. Bel nog even na om te vragen hoe het gaat. Ga nog een keer op huisbezoek. Wees ook niet bang om aan te geven dat je nog op zoek bent naar extra werk. Houd je website bij. Je eventuele social mediakanalen. Kortom; laat van je horen en investeer niet alleen in nieuwe, maar vooral ook in je huidige netwerk.

4. Geen opdracht? Blijf je bijscholen!

Het kan gebeuren: even wat mindere tijden. Even wat minder werk. Blijf niet bij de pakken neerzitten, maar gebruik deze tijd om je bij te scholen. Leer nieuwe dingen binnen je vakgebied. Bovendien: deze opleidingen en cursussen verbreden je netwerk. Wie weet wat voor mooie opdrachten daar nog uit voortkomen. Vergeet niet om je website en je LinkedIn profiel daarna bij te werken!

5. Schrijf je in bij een bemiddelingsbureau

Wil je als zzp’er werken, maar je toch vooral bezighouden met je kerntaken? Namelijk het verlenen van zorg? Je bent niet de enige. Overweeg om je in te schrijven bij een bemiddelingsbureau. Zo’n partij heeft een groot netwerk met zorgverleners én –vragers. Zij kunnen jou niet alleen coachen in je ondernemerschap, maar zeker ook helpen met klantacquisitie!

Blogs

ZZP Agenda

oktober
04
oktober
07
Terug naar overzicht
Ralph Smeets

Ralph Smeets

Ralph Smeets is directeur van Zorgzuster. Zorgzuster staat voor ondernemerschap in thuiszorg. Keuze voor klant en zorgverlener in een kernthema. Door middel van excellente bemiddeling en begeleiding van zelfstandig zorgverleners waarbij de nadruk ligt op betrouwbaarheid, vriendelijkheid en betrokkenheid zorgt Zorgzuster met een netwerk in heel Nederland voor een nieuwe vorm van verpleging en verzorging thuis.