Jaarlijks lopen zzp'ers € 307 miljoen mis omdat opdrachtgevers hun facturen niet betalen. Dat is gemiddeld 0,5 procent van hun omzet! Deze opvallende cijfers las ik onlangs in de resultaten van een onderzoek door ZZP Barometer onder 946 zzp’ers in opdracht van online bank Knab. Gelukkig kun je zelf veel doen om te voorkomen dat je met wanbetalers te maken krijgt. Ik geef je vijf eenvoudig toepasbare tips.
1. Probeer te achterhalen of je klant kredietwaardig is
Dat kan bijvoorbeeld door bij de Kamer van Koophandel een jaarrekening van de onderneming op te vragen. Maar misschien heb je wel mensen in je netwerk die eerder zaken met hem deden. Een keertje discreet rondvragen kan geen kwaad!
2. Stel duidelijke leveringsvoorwaarden op en geef ze aan je klant
Geef je leverings- of algemene voorwaarden altijd tegelijk met je offerte. Omschrijf er duidelijk in welke betalingstermijn jij hanteert en welke stappen je neemt bij wanbetaling. Veel ondernemers maken gebruik van de branchevoorwaarden. Dat is prima! Als je toch zelf je voorwaarden maakt, dan is het verstandig om je deze te laten checken door een jurist.
3. Laat je klant bij bezorging tekenen voor ontvangst
Geef je spullen nooit zomaar af bij een klant. In het Handelsregister van de Kamer van Koophandel check je vooraf wie er tekenbevoegd is.
4. Zorg voor een goede administratie
Verstuur je factuur altijd binnen vijf dagen na levering of afronding. Stel een duidelijke, overzichtelijke en complete factuur op. Vermeld in ieder geval het volgende:
• je naam, adres en telefoonnummer
• de juiste naam en het adres van je afnemer
• de naam van degene die tekent voor ontvangst
• wat je hebt geleverd en hoeveel
• de prijs, exclusief en inclusief btw, in de juiste valuta
• de betalingstermijn
• je IBAN en BIC
5. Mijn gouden tip: extra service kan geen kwaad!
Pas je bovenstaande maatregelen toe, dan blijf je in de meeste gevallen wanbetalers een stap voor. En wil je nog een beetje extra zekerheid inbouwen? Neem dan kort na levering van de goederen of na afronding van je opdracht contact op met je klant. Vraag of de spullen in orde zijn, of hij tevreden is over jouw diensten en of hij de factuur goed heeft ontvangen. Is er iets niet in orde, dan weet je dat direct en kun je snel handelen om je klant alsnog tevreden te stellen. Hiermee snijdt het mes aan twee kanten: je biedt extra service én neemt tegelijkertijd eventuele bezwaren om te betalen weg.
Overkomt het je toch? Laat het er dan niet bij zitten
Veel ondernemers zijn bang de relatie met hun klant in gevaar te brengen en stellen zo'n vervelend gesprek liever uit. Het is logisch dat je er tegenop ziet om je klant aan zijn openstaande factuur te herinneren. Maar, jij hield je aan de afspraken bij de levering, dan mag je verwachten van je klant of opdrachtgever dat ook hij zich aan de afspraken houdt en je factuur betaalt. Laat het er dus niet bij zitten en pak goed voorbereid de telefoon!
TIP Wil je zeker weten dat jouw facturen aan de eisen voldoen, gebruik dan een online boekhoudprogramma. Bovendien voorkom je hiermee dat je ongemerkt een betalingstermijn laat verlopen. In het overzicht hieronder hebben we alvast een vijftal interessante pakketten voor je geselecteerd.