5 min
-
- Laatste update:
- Plaatsingsdatum:
- Update datum:
Aangifte inkomstenbelasting 2024 doen als zzp’er?

Sinds 1 maart 2025 kun je weer aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2024 als zzp'er. Waar anderen hun aangifte al afgerond hebben, stel jij het mogelijk nog uit (anders was je waarschijnlijk niet bij dit artikel terechtgekomen). Als zzp’er ben je zelf verantwoordelijk voor je aangifte, en dat kan best een uitdaging zijn—zeker als je net begonnen bent. Met een beetje voorbereiding en slimme tips zorg je ervoor dat je geen aftrekpost mist en je de aangifte vlot invult. In dit artikel nemen we je stap voor stap mee zodat de belastingaangifte geen hoofdpijndossier wordt.
Wat is de inkomstenbelasting voor zzp’ers?
In tegenstelling tot iemand in loondienst betaal je als zzp’er inkomstenbelasting over de winst uit je onderneming. Afhankelijk van je inkomsten en aftrekposten, betaal je een percentage belasting over je winst.
Tarieven inkomstenbelasting 2024
- Tot € 75.518: 36,97%
- Vanaf € 75.518: 49,50%
Let op: dankzij aftrekposten zoals de zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling kan het bedrag waarover je belasting betaalt lager uitvallen.
Over een winst tot € 33.095 in 2024 hoef je geen belasting te betalen. Hoe dat precies zit lees je in het artikel ‘Geen belasting tot een winst van € 33.095 in 2024 als zzp'er’. Je bent wel altijd verplicht aangifte te doen.
In 6 checks voorbereid op je aangifte
- Check 1: Gebruik de OndernemersCheck om te bepalen of je als ondernemer wordt beschouwd voor de inkomstenbelasting.
- Check 2: Ga je zelf aangifte doen of laat je dit uitbesteden? Denk daar van tevoren goed over na.
- Check 3: Check of je nog steeds kunt inloggen op Mijn Belastingdienst met je DigiD.
- Check 4: Controleer of je administratie op orde is: overzicht van je zakelijke inkomsten en uitgaven, facturen en bonnetjes (digitaal of op papier), bankafschriften, contracten en andere zakelijke documenten. Wanneer je een boekhoudprogramma gebruikt, heb je automatische een mooi overzicht en kun je je gegevens eenvoudig overnemen.
- Check 5: Weet van welke regelingen en aftrekposten je gebruik kunt maken (verderop in dit artikel lees je daar meer over).
- Check 6: Weet waar je dit jaar scherp op moet zijn en welke belastingzaken per 1 januari 2024 zijn veranderd.
Downloads
Wanneer moet je aangifte inkomstenbelasting doen?
Als zzp’er doe je ieder jaar vóór 1 mei aangifte inkomstenbelasting. Je kunt eventueel uitstel aanvragen tot 1 september, maar doe dit wel vóór 1 mei.
Als je te laat bent, kan de Belastingdienst een boete opleggen. Dit begint bij € 385 en kan verder oplopen.
Hoe doe je stap voor stap aangifte?
- Pak alle gegevens en documenten erbij.
- Log in op Mijn Belastingdienst.
- Klik op ‘Inkomstenbelasting’ en vervolgens op het belastingjaar (in dit geval 2024)
- Controleer alle gegevens die al zijn ingevuld, zowel privé als zakelijk, en vul aan waar nodig. Voor je onderneming zijn de onderdelen ‘Gegevens onderneming(en)’ en ‘Ondernemersaftrek’ belangrijk. Even pauze? Klik op ‘opslaan en afsluiten’ en alles wordt bewaard.
- Onderteken de aangifte met je DigiD en klik op verzenden. Het is gelukt als de pagina ‘Ontvangstbevestiging’ verschijnt.
- Betaal eventueel belasting (of wacht op een teruggave).
Van welke aftrekposten kan ik gebruikmaken?
Er zijn een aantal aftrekposten die je mogelijk kunt gebruiken waardoor je minder belasting hoeft af te dragen. De vier meest gebruikte:
- Zelfstandigenaftrek: In 2024 mag je maximaal € 3.750 van je winst aftrekken als je voldoet aan het urencriterium (je hebt minimaal 1225 uur aan je onderneming besteed). Als je langer dan 5 jaar ondernemer bent en daarnaast ander werk doet, moet je meer tijd aan je onderneming besteden dan aan andere werkzaamheden. Niet-gebruikte zelfstandigenaftrek uit de afgelopen 9 jaar (NGZA) kan soms alsnog worden verrekend.
- Startersaftrek: Beginnende ondernemers kunnen een extra aftrek van € 2.123 krijgen (bovenop de zelfstandigenaftrek) als ze aan het urencriterium Dit mag maximaal 3 keer in de eerste 5 jaar en geldt alleen als je in de afgelopen 5 jaar niet vaker dan 2 keer de zelfstandigenaftrek hebt toegepast.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Dit is een aftrekpost voor investeringen in bedrijfsmiddelen (zoals laptops of machines). Voor investeringen tussen € 2.801 en € 69.765 bedraagt de aftrek 28% van het investeringsbedrag.
- MKB-winstvrijstelling: Na alle ondernemersaftrekken wordt nog eens 13,31% van de winst vrijgesteld van belasting. Dit wordt automatisch verwerkt bij de aangifte.
- Zakelijke kosten:
- Alleen zakelijke kosten die nodig en normaal zijn voor je onderneming zijn aftrekbaar.
- Privé-uitgaven, zoals de kosten voor de kapper, zijn niet aftrekbaar.
- Bedrijfsmiddelen onder € 450 mag je direct aftrekken; boven € 450 moet je afschrijven.
- Opstartkosten, bijvoorbeeld voor marktonderzoek, zijn aftrekbaar.
- Btw op zakelijke aankopen is meestal terug te krijgen; zo niet, dan trek je de kosten inclusief btw af.
- Bewaar alle bonnen en facturen om aan te tonen dat de kosten voor je bedrijf waren.
Veelgemaakte fouten en valkuilen
- De administratie niet op orde hebben
- De vooraf ingevulde gegevens niet goed controleren
- Privé- en zakelijke uitgaven niet goed scheiden
- Aftrekposten vergeten
- Verkeerd registreren van privégebruik van de zakelijke auto (bijtelling)
Hulpmiddelen en software
Een goed boekhoudprogramma kan je helpen met het voorbereiden van je belastingaangifte. Een aantal veelgebruikte pakketten:
Veelgestelde vragen
Door de jaren heen zijn er een aantal vragen veelvuldig voorbij gekomen. Hieronder lichten we er een aantal uit:
- Wat als ik verlies heb gedraaid?
Als je verlies hebt, kun je dat verrekenen met winst uit andere jaren of met andere inkomsten in box 1. Dit heet ‘verliesverrekening’.
- Hoe zit het met buitenlandse inkomsten?
Buitenlandse inkomsten worden in principe in Nederland belast, tenzij je in het buitenland een vast middelpunt (zoals een kantoor) hebt of er lang genoeg verblijft om daar belastingplichtig te worden. Soms is alleen de herkomst van de betaling al bepalend. Onderzoek vooraf welk belastingtarief geldt en of het fiscaal voordeliger is om langer te blijven of een kantoor te huren. Let op belastingverdragen en voorkom dubbele belasting.
- Hoe lang moet ik mijn administratie bewaren na de aangifte?
Je bent wettelijk verplicht om je administratie minimaal 7 jaar te bewaren.
- Is het slim om alvast geld apart te zetten voor de inkomstenbelasting?
Zeker! Zo kom je niet voor verassingen te staan. Een algemene richtlijn is om ongeveer 30% van je brutowinst te reserveren. Heb je uiteindelijk veel meer verdiend dan verwacht dan kan dat misschien meer worden. Blijkt dat je toch minder hoeft te betalen, dan is dat alleen maar een meevaller en heb je dus meer buffer opgebouwd.
Tip: Bij Knab kun je gratis meerdere spaarrekeningen openen om je belasting op te reserveren en je krijgt er nog rente over ook!
- Wat als ik naast mijn zzp-werkzaamheden ook in loondienst ben?
Als je zowel zzp'er bent als in loondienst werkt, moet je beide inkomstenbronnen opgeven bij de aangifte inkomstenbelasting. Het is belangrijk om te controleren of je recht hebt op specifieke aftrekposten en om te bepalen hoe je de loonheffingskorting toepast.
Het Ondernemerscollectief
Wordt jouw vraag hier niet beantwoord? De fiscale helpdesk van Het Ondernemerscollectief helpt je graag verder. Voor € 59 (excl. btw) per jaar word je al lid. Je kunt dan onbeperkt gebruikmaken van alle helpdesks en je profiteert van honderden kortingen op o.a. boekhoudpakketten, zakelijke abonnementen, producten, hotelovernachtingen en meer.
Blogs

Boekhoudpakketten vergelijken?
Ben jij als (startende) zzp'er op zoek naar een geschikt online boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.