• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

10 tips voor een goed profiel op LinkedIn

Als ondernemer of zzp'er kun je niet zonder sociale media. Met sociale media zet je jezelf en jouw bedrijf op de kaart en krijg je de kans om jezelf van je concurrenten te onderscheiden. In dit artikel vind je tien tips om jouw profiel op LinkedIn te verbeteren.

LinkedIn zakelijk gebruiken

LinkedIn is het grootste professionele netwerk ter wereld: reden genoeg om je profiel eens onder de loep te nemen. Met de volgende tien praktische tips bouw jij een sterk LinkedIn profiel.

#1 Voeg een professionele profielfoto toe

Jouw profielfoto is het eerste waar een recruiter of opdrachtgever naar kijkt. Klinkt wellicht wat oppervlakkig, maar het is de eerste indruk die je maakt. Kies voor een zakelijke, heldere foto zonder teveel afleiding in de omgeving.

#2 Beschrijf in de headline wat je expertise is en waar je ervaring in hebt

Niet iedereen weet het, maar je kunt handmatig de headline aanpassen. Standaard zet LinkedIn je meest recente werkervaring in de headline. Pas je headline aan om in één oogopslag te laten zien waar je expertise zit, of je beschikbaar bent en welke oplossing jij hebt voor potentiële werkgevers.

#3 Voeg een achtergrondfoto toe

De achtergrond boven aan de pagina kan je ook aanpassen. Het formaat 1536 x 768 pixels geeft de mooiste weergave. Het mooiste is natuurlijk als je eigen beeldmateriaal hebt. Maar je kunt via Google afbeeldingen zoeken over een onderwerp dat aansluit bij jouw branche of expertise.

#4 Maak een persoonlijke samenvatting waarin je jezelf introduceert

Het is best lastig om jezelf te presenteren in een samenvatting. Toch is het heel belangrijk, want het is dé plek om je persoonlijkheid te laten zien. De bezoeker wil weten wie de persoon achter het digitale profiel is. Gebruik trefwoorden waarop je gevonden wilt worden, want Google kijkt mee!

#5 Voeg een cv of portfolio als document toe aan je samenvatting

Je LinkedIn profiel is op orde en aantrekkelijk. Toch willen sommige recruiters of opdrachtgevers een cv kunnen inzien om meer details te lezen over je ervaring. Voeg je cv daarom als bestand toe aan je profiel bij de samenvatting. Let er wel op dat als er iets wijzigt in je werksituatie, je dit ook hier aanpast.

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!

#6 Zorg dat je contactgegevens volledig zijn ingevuld

Recruiters zijn lui; ze scannen je profiel en willen meteen contact kunnen opnemen. Zorg er dan ook voor dat je contactgegevens up-to-date zijn. Klanten en recruiters willen direct contact kunnen opnemen! Voeg daarnaast in je samenvatting nogmaals je mobiel en e-mailadres toe, zodat ze ook vanuit hier direct contact kunnen opnemen voor die mooie opdracht of baan.

#7 Voeg per werk- of opdrachtervaring opsommingstekens toe

Zorg dat je per werkervaring of opdracht maximaal vijf opsommingen (bullet points) toevoegt, waarin je kort de taken en prestaties omschrijft van de functies die je hebt vervuld. Je begint met een aantal korte omschrijvingen te maken van je taken. Voorkom lange zinnen en teksten. Ook hier geldt: de potentiële opdrachtgever moet kunnen scannen wat je hebt gedaan. Voor gedetailleerde informatie kan hij de cv bekijken die je hebt toegevoegd of contact met je opnemen.

#8 Voeg foto's, video en documenten toe

Als je alle ervaringen hebt bewerkt en je samenvatting is klaar, dan komt de finishing touch. Verrijk je profiel met video (bijvoorbeeld over een bedrijf waar je gewerkt hebt) of een link naar een studie. Maak het rijker dan alleen je ervaringen en studieachtergrond en zorg dat je laat zien wat jij interessant vindt. Daarnaast maakt het je profiel gewoon leuker om te bezoeken en blijven bezoekers langer op je profiel hangen.

#9 Vraag om aanbevelingen voor je werk of projecten 

Probeer van iedere opdracht of baan waar je gewerkt hebt een aanbeveling te krijgen. Het zorgt ervoor dat de waarde van je ervaringen verhoogd wordt.

#10 Verwerk trefwoorden voor opdrachten of banen waar je op gevonden wilt worden in je tekst en skills

Als je jezelf opzoekt op Google is waarschijnlijk het eerste wat je ziet, jouw LinkedIn-profiel. Zorg dat je gevonden wordt op trefwoorden waarop jij meerwaarde kan bieden. Gebruik deze op meerdere plekken zoals de headline, samenvatting en je ervaringen om nog eerder gevonden te worden.

Gratis download

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.